Klin Padiatr
DOI: 10.1055/a-2695-8865
Original Article

What is the role of pulse oximetry screening in identifying neonatal morbidities other than critical heart diseases?

Welche Rolle spielt das Pulsoximetrie-Screening bei der Erkennung anderer neonataler Erkrankungen als kritischer Herzerkrankungen?

Authors

  • Leyla Şero

    1   Neonatology, Diyarbakir Gazi Yasargil Training and Research Hospital, Diyarbakir, Turkey (Ringgold ID: RIN226851)
  • Duygu Tunçel

    1   Neonatology, Diyarbakir Gazi Yasargil Training and Research Hospital, Diyarbakir, Turkey (Ringgold ID: RIN226851)
  • Osman Akdeniz

    2   Pediatric Cardiology, Diyarbakir Gazi Yasargil Training and Research Hospital, Diyarbakir, Turkey (Ringgold ID: RIN226851)
  • Nilufer Okur

    1   Neonatology, Diyarbakir Gazi Yasargil Training and Research Hospital, Diyarbakir, Turkey (Ringgold ID: RIN226851)

Abstract

Pulse oximetry screening (POS) has been shown to be an effective, noninvasive screening method that can detect 50–70% of previously undiagnosed critical congenital heart diseases (CCHD). In this study, we sought to understand the role of POS in the detection of non-CCHD neonatal morbidities such as neonatal sepsis and polystemia. This cohort study was conducted in a central maternity hospital. Patients who failed POS were first evaluated by echocardiography, and then, other neonatal morbidities such as sepsis, polystemia and congenital pneumonia were evaluated. Overall, 29,840 infants had documented POS results in 34,806 live-born patients screened. A total of 301 (1%) infants had a positive test. A total of 23 (1.1%) patients had CCHD and significant congenital heart disease. Of those who failed pulse oximetry testing, noncardiac causes such as sepsis were observed in 101 (33.7%), congenital pneumonia in 16 (5.3%), polystemia in 32 (10.6%) and transient tachypnoea of the newborn in 52 (17.3%). POS can be a useful tool to aid clinical assessment in the diagnosis of significant non-cardiac morbidities such as sepsis, congenital pneumonia and polycythaemia in the newborn.

Zusammenfassung

Das Pulsoximetrie-Screening (POS) hat sich als effektive, nicht-invasive Screening-Methode erwiesen, mit der 50–70% der zuvor nicht diagnostizierten kritischen angeborenen Herzkrankheiten (CCHD) erkannt werden können. In dieser Studie wollten wir die Rolle der Pulsoximetrie-Untersuchung bei der Erkennung von nicht-CCHD-bedingten neonatalen Morbiditäten wie neonataler Sepsis und Polystämie untersuchen. Diese Kohortenstudie wurde in einem großen Perinatalzentrum durchgeführt. Patienten, bei denen das Pulsoxymetrie-Screening auffällig war, wurden zunächst mittels Echokardiographie untersucht und anschließend wurden andere neonatale Morbiditäten wie Sepsis, Polysystemie und angeborene Pneumonie untersucht. Insgesamt wurden bei 29.840 Säuglingen von 34.806 lebend geborenen Patienten die Ergebnisse des Pulsoximetrie-Screenings dokumentiert. 301 (1%) Säuglinge hatten einen positiven Test. 23 (1,1%) Patienten hatten eine kritische angeborene Herzkrankheit und eine signifikante Herzkrankheit. Bei denjenigen, die den Pulsoximetrie-Test nicht bestanden, wurden bei 101 (33,7%) nicht kardiale Ursachen wie Sepsis, bei 16 (5,3%) angeborene Lungenentzündung, bei 32 (10,6%) Polysystemie und bei 52 (17,3%) transiente Tachypnoe des Neugeborenen (TTN) festgestellt. Die POS kann ein nützliches Instrument zur Unterstützung der klinischen Beurteilung bei der Diagnose schwerwiegender nicht kardialer Morbiditäten wie Sepsis, angeborener Lungenentzündung und Polyzythämie bei Neugeborenen sein.



Publication History

Received: 11 February 2025

Accepted after revision: 04 September 2025

Article published online:
16 October 2025

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