Abstract
Introduction
If a complete optical colonoscopy (OC) cannot be performed, an alternative diagnostic
method should be considered.
Objectives
The aim of this retrospective chart review study was to investigate the surgical and
interventional endoscopic implications of CT colonography (CTC) after fully intended
but aborted OC.
Methods
302 patients with CTC after an incomplete OC were compared to sex-matched controls
who underwent a complete OC by the same examiner in the same year. The most common
indications were preventive colonoscopy (29.1%) and pathological iFOBT (9.6%).
Results
The most common reasons for OC discontinuation were suspected adhesions (n=64) and
a long sigmoid colon ± non-inflammatory diverticula (n=59). OC discontinuation was
most prevalent in the sigmoid colon (n=149, 49.3%). Adenoma detection rates in patients
undergoing preventive colonoscopy were 9.6 and 26.9 per cent in the CTC and the control
groups, respectively (p<0.01). A total of 384 extracolonic CT findings were identified
in 197 patients (65.2%) including 373 benign (97.1%) and 11 potentially malignant
findings (2.9%). However, only two of these could be confirmed histologically.
Conclusion
In our cohort, CTC revealed only a small number of (pre-)malignant (extra-)intestinal
findings. Therefore, we recommend a limited use of CTC, depending on the indication
and the local findings that led to the discontinuation of OC.
Zusammenfassung
Einleitung
Wenn keine vollständige optische Koloskopie (OC) durchgeführt werden kann, sollte
eine andere Untersuchungstechnik des Dickdarms gewählt werden.
Ziele
Ziel dieser retrospektiven Datenanalyse war es, die chirurgischen und interventionell-endoskopischen
Implikationen der CT-Kolonografie (CTC) nach komplett intendierter aber aus technischen
Gründen abgebrochener OC zu untersuchen.
Methodik
302 Patienten mit CTC nach inkompletter OC wurden mit Kontrollpersonen gleichen Geschlechts
verglichen, bei denen im selben Jahr vom gleichen Untersucher eine vollständige OC
durchgeführt wurde. Die häufigsten Indikationen waren die präventive Koloskopie (29,1%)
und der pathologische iFOBT (9,6%).
Ergebnis
Häufigste OC-Abbruchgründe waren vermutete Adhäsionen (n=64) und ein langes Sigma
± Divertikel (n=59). Im Sigma wurde am häufigsten die OC abgebrochen (n=149, 49,3%).
Die Adenom-Nachweisraten bei Patienten mit präventiver Koloskopie lagen bei 9,6% in
der CTC- und 26.9% in der Kontrollgruppe (p<0,01). 384 extrakolonische CT-Befunde
bei 197 Patienten (65,2%) umfassten 382 benigne (97,1%) und 13 potenziell maligne
Befunde (2,9%), von denen nur zwei histologisch bestätigt werden konnten.
Schlussfolgerung
Die CTC erbrachte in unserer Kohorte nur eine geringe Zahl (prä-) maligner (extra-)intestinaler
Befunde. Wir empfehlen daher in Abhängigkeit der Indikation und des zum Abbruch führenden
Lokalbefundes der OC eine sehr enge Indikationsstellung zur CTC.
Keywords
Intestine - Endoscopy - Computerized Tomography Colonography - Colonoscopy
Schlüsselwörter
Darm - Endoskopie - Comptutertomographie Kolonographie - Koloskopie