Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2751-5243
Frakturen des oberen Sprunggelenks: Was? Wann? Wie?
Relevantes in KürzeAnkle Fractures: What to Do When and How? Key Points at a GlanceAuthors
Frakturen des oberen Sprunggelenks zählen mit einer Inzidenz von 174 pro 100000 neben Radius- und proximalen Femurfrakturen zu den häufigsten Brüchen beim Erwachsenen [1]. Unfallmechanismus samt einwirkender Kinetik, Ausmaß des assoziierten Weichteilschadens, Vorerkrankungen und Geschlecht sind die wichtigsten Faktoren, um die Frakturen und deren Morphologie zu klassifizieren und eine adäquate Therapie festzulegen. Der Beitrag gibt unter Berücksichtigung der neuesten Erkenntnisse der Wissenschaft einen Überblick über die wichtigsten Aspekte der Behandlung von Sprunggelenksfrakturen.
Publication History
Article published online:
13 February 2026
© 2026. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Kannus P, Palvanen M, Niemi S. et al. Increasing number and incidence of low-trauma ankle fractures in elderly people: Finnish statistics during 1970–2000 and projections for the future. Bone 2002; 31: 430-433
- 2 Happonen V, Kröger H, Sund R. Complications after ankle fracture surgery in Finland between 1998 and 2020. J Bone Joint Surg Am 2024; 106: 1212-1220
- 3 Mansur NSB, Neves CMSCC, Celestino FS. et al. Computed tomography changes diagnosis management and surgical planning of ankle fractures. Musculoskelet Surg 2024; 108: 183-194
- 4 Rammelt S, Bartoníček J, Neumann AP. et al. Frakturen der lateralen Tibiavorderkante: Der vierte Knöchel. Unfallchirurg 2021; 124: 212-221
- 5 Rammelt S, Swords MP, Dhillon MS. et al. , Hrsg. AO Trauma. Manual of Fracture Management. Foot and Ankle. Stuttgart: Thieme; 2019.
- 6 Terstegen J, Weel H, Frosch KH. et al. Classifications of posterior malleolar fractures: a systematic literature review. Arch Orthop Trauma Surg 2023; 143: 4181-4220
- 7 Pflüger P, Harder F, Müller K. et al. Evaluation of ankle fracture classification systems in 193 trimalleolar ankle fractures. Eur J Trauma Emerg Surg 2022; 48: 4181-4188
- 8 Baumbach SF, Polzer H. Sprunggelenksfrakturen. Orthop Unfallchir up2date 2021; 16: 631-644
- 9 Mittlmeier T, Saß M, Randow M. et al. Frakturen des posterioren Malleolus: Ein Paradigmenwechsel. Unfallchirurg 2021; 124: 181-189
- 10 Rammelt S, Bartoníček J, Kroker L. Pathoanatomy of the anterolateral tibial fragment in ankle fractures. J Bone Joint Surg Am 2022; 104: 353-363
- 11 Bartoníček J, Rammelt S, Tuček M. et al. Maisonneuve fractures of the ankle: a critical analysis review. JBJS Rev 2022; 10
- 12 Bartoníček J, Rammelt S, Tuček M. et al. Bosworth fracture: pathoanatomy complications and medium-term results of treatment. Foot Ankle Int 2025; 46: 332-342
- 13 Verhage SM, Krijnen P, Schipper IB. et al. Persistent postoperative step-off of the posterior malleolus leads to higher incidence of post-traumatic osteoarthritis in trimalleolar fractures. Arch Orthop Trauma Surg 2019; 139: 323-329
- 14 Baumbach SF, Rellensmann K, Spindler FT. et al. Immediate weight bearing without immobilization for operatively treated ankle fractures is safe – a systematic review. Foot Ankle Surg 2023; 29: 306-316
- 15 Kamin K, Rammelt S, Kleber C. et al. Fixateur externe: temporäre Fixation und Weichteilmanagement am oberen Sprunggelenk. Oper Orthop Traumatol 2020; 32: 421-432
- 16 Kamin K, Notov D, Kleber C. et al. Versorgung der Sprunggelenkfraktur: operative Technik. Unfallchirurg 2020; 123: 57-67
- 17 Kamin K, Notov D, Al-Sadi O. et al. Versorgung der Sprunggelenkfraktur: Standards, Tipps und Fallstricke. Unfallchirurg 2020; 123: 43-56
- 18 Rammelt S, Bartoníček J, Kroker L. et al. Surgical fixation of quadrimalleolar fractures of the ankle. J Orthop Trauma 2021; 35: e216-e222
- 19 Kamin K, Kleber C, Marx C. et al. Minimal-invasive Osteosynthese von distalen Fibulafrakturen mittels Marknagels. Oper Orthop Traumatol 2021; 33: 104-111
- 20 Carter TH, Wallace R, Mackenzie SA. et al. The fibular intramedullary nail versus locking plate and lag screw fixation in the management of unstable elderly ankle fractures: a cadaveric biomechanical comparison. J Orthop Trauma 2020; 34: e401-e406
- 21 Giordano V, Rodrigues A, Voelcker L. et al. Is just one screw really enough? Single- versus double-screw in the medial malleolus in supination-external rotation ankle fractures: a comparative biomechanical study using partially threaded cancellous screws. Injury 2024; 55: 111175
- 22 Schlickewei C, Krähenbühl N, Dekeyser GJ. et al. Instable Verletzungen des Deltabandkomplexes bei Sprunggelenkfrakturen: Wie erkennen wie behandeln?. Unfallchirurg 2021; 124: 190-199
- 23 Miksch RC, Herterich V, Barg A. et al. Open reduction and internal fixation of the posterior malleolus fragment in ankle fractures improves the patient-rated outcome: a systematic review. Foot Ankle Int 2023; 44: 727-737
- 24 Andersen MR, Diep LM, Frihagen F. et al. Importance of syndesmotic reduction on clinical outcome after syndesmosis injuries. J Orthop Trauma 2019; 33: 397-403
- 25 Spindler FT, Gaube FP, Böcker W. et al. Compensation of dynamic fixation systems in the quality of reduction of distal tibiofibular joint in acute syndesmotic complex injuries: a CT-based analysis. Foot Ankle Int 2022; 43: 1393-1401
- 26 Abdelaziz ME, Hagemeijer N, Guss D. et al. Evaluation of syndesmosis reduction on CT scan. Foot Ankle Int 2019; 40: 1087-1093
- 27 Dingemans SA, Rammelt S, White TO. et al. Should syndesmotic screws be removed after surgical fixation of unstable ankle fractures? A systematic review. Bone Joint J 2016; 98-B: 1497-1504
- 28 Saltzman CL, Salamon ML, Blanchard GM. et al. Epidemiology of ankle arthritis: report of a consecutive series of 639 patients from a tertiary orthopaedic center. Iowa Orthop J 2005; 25: 44-46
