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DOI: 10.1055/a-2782-4994
Sachverständigenausschuss gegen den OTC-Switch von Sildenafil. Gut so! Wirklich? Eine differenzierte Betrachtung.
Expert Committee on Prescription Requirements against an OTC Switch for Sildenafil. A Good Decision! Really? A Nuanced Perspective.Authors
Zusammenfassung
Mit Beschluss vom 21. Januar 2025 hat der Sachverständigen-Ausschuss für Verschreibungspflicht (SVA) in seiner 90. Sitzung mehrheitlich den Antrag abgelehnt, Sildenafil 25 mg und Sildenafil 50 mg zur oralen Anwendung aus der Verschreibungspflicht zu entlassen. In ihrem Statement vom 22. Januar 2025 begrüßt die Deutsche Gesellschaft für Urologie e.V. diese Entscheidung. „Die ungeprüfte Einnahme durch den freien Zugang zu dem Wirkstoff birgt relevante Risiken, die nur durch die ärztliche Verordnung erkannt und vermieden werden können. Ärztliche Beratung und Untersuchung können Kontraindikationen wie Hypotonie, schwere Herz-Kreislauf-Erkrankung oder bestimmte Augenerkrankungen ausschließen sowie Risiken und Begleiterkrankungen des individuellen Patienten und deren Behandlungsbedürftigkeit erkennen. So ist der Hauptgrund für die Einnahme von PDE-5-Hemmern wie Sildenafil eine Erektionsstörung, die wissenschaftlich nachgewiesen ein Frühwarnsymptom für Herz-Kreislauf-Erkrankungen darstellt und deshalb diagnostisch abgeklärt werden muss. (…) Mit dem aktuellen Votum für den Erhalt der Verordnungspflicht setzt das Gremium erneut das richtige Signal für das Patientenwohl.“ (Pressemitteilung der DGU vom 22.01.2025) Eine zunächst nachvollziehbare Argumentation. Berücksichtigt diese Sichtweise aber wirklich alle Facetten im Zusammenhang mit der Verwendung von PDE-5-Inhibitoren und deren Bezug?
Abstract
By resolution of January 21, 2025, the Expert Committee on Prescription Requirements (SVA), at its 90th meeting, rejected by majority vote the application to exempt Sildenafil 25 mg and Sildenafil 50 mg for oral use from prescription requirements. In its statement dated January 22, 2025, the German Society of Urology (DGU) welcomed this decision. ”Unregulated intake due to unrestricted access to the active substance carries significant risks that can only be identified and avoided through medical prescription. Medical consultation and examination can rule out contraindications such as hypotension, severe cardiovascular disease, or certain eye conditions, and can also help to identify patient-specific risks, comorbidities, and the need for treatment. The primary reason for taking PDE-5 inhibitors like Sildenafil is erectile dysfunction, which has been scientifically proven to be an early warning sign of cardiovascular disease and must therefore be diagnostically evaluated. (…) With its current vote to maintain the prescription requirement, the committee once again sends the right signal for patient well-being.“ (Press release by DGU, January 22, 2025.) At first glance, this appears to be a reasonable argument. But does this perspective truly take into account all aspects related to the use of PDE-5 inhibitors and their availability?
Der Bezug eines über die Apotheken frei verkäuflichen PDE-5-Hemmers kann einen Beitrag zur Verbesserung der medizinischen Versorgung der betroffenen Männer leisten. Durch die Beratung und Empfehlung in der Apotheke kann eine Überführung der Männer in die ärztliche Versorgung gelingen. Hierdurch können gesundheitliche Risiken und die einer ED zugrunde liegenden Erkrankungen frühzeitig erkannt werden, so wie wir es als Urologen und Andrologen traditionell fordern und empfehlen. Gleichzeitig überlassen wir unsere Patienten nicht einem Schwarzmarkt, über den Männer Pillen fragwürdiger Herkunft beziehen, deren Inhaltsstoffe vollkommen ungeprüft sind und erhebliches Potenzial haben, gesundheitliche Schäden anzurichten. Ein zunächst regional beschränktes Pilotprojekt könnte Klarheit zur Frage schaffen, ob die im Ausland gesammelten Erfahrungen im Zusammenhang mit einem OTC-Switch auf Deutschland übertragbar sind.
Schlüsselwörter
Erektile Dysfunktion - Verschreibungspflicht - OTC-Switch - Sildenafil - PDE-5-HemmerKeywords
Sildenafil - PDE-5 Inhibitor - erectile dysfunction - prescription requirement - OTC switchPublication History
Received: 25 July 2025
Accepted: 16 December 2025
Article published online:
20 January 2026
© 2026. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Ferrini MG, Gonzalez-Cadavid NF, Rajfer J. Aging related erectile dysfunction – potential mechanism to halt or delay its onset. Transl Androl Urol 2017; 6: 20-27
- 2 Sankawa Y. Erektile Dysfunktion in Deutschland. Eine repräsentative Umfrage bei sexuell aktiven Männern. Blickpunkt Medizin – Aktuelle Urologie, Sonderdruck Dezember. 2024
- 3 Braun M, Wassmer G, Klotz T. et al. Epidemiology of erectile dysfunction: results of the ‘Cologne Male Survey’. International journal of impotence research 2000; 12: 305-311
- 4 Pizzol D, Smith L, Fontana L. et al. Associations between body mass index, waist circumference and erectile dysfunction: a systematic review and meta-analysis. Rev Endocr Metab Disord 2020; 21: 657-666
- 5 Pitta RM, Kaufmann O, Louzada ACS. et al. The association between physical activity and erectile dysfunction: A cross-sectional study in 20,789 Brazilian men. PLoS One 2022; 17: e0276963
- 6 Lovegrove C, Greenfield JM, Nat CF. Smoking, Obesity, and Sedentary Lifestyle Linked to Erectile Dysfunction. Nat Clin Pract Urol 2007; 4: 16-17
- 7 Cheng JY, Ng EM. Body mass index, physical activity and erectile dysfunction: an U-shaped relationship from population-based study. Int J Obes (Lond) 2007; 31: 1571-1578
- 8 Shamloul R, Ghanem H. Smoking and erectile dysfunction: Evidence-based analysis. Journal of Urology 2013; 166: 1624-1632
- 9 Kaya E, Sikka SC, Gür S. A comprehensive review of metabolic syndrome affecting erectile dysfunction. Journal of Sexual Medicine 2015; 12: 856-875
- 10 Jones TH, Saad F. The role of testosterone in male sexual function. Reviews in Endocrine and Metabolic Disorders 2022; 23: 103-121
- 11 Viigimaa M, Vlachopoulos C, Doumas M. et al. Update of the position paper on arterial hypertension and erectile dysfunction. Journal of Hypertension 2020; 38: 1220-1234
- 12 Mazzilli R, Zamponi V, Mangini F. et al. The effects of non-andrological medications on erectile dysfunction: a large single-center retrospective study. Endocrinol Invest 2023; 1465-1473
- 13 https://uroweb.org/guidelines/sexual-and-reproductive-health/chapter/management-of-erectile-dysfunction
- 14 Kloner RA. et al. Cardiovascular safety of phosphodiesterase type 5 inhibitors after nearly 2 decades on the market. Sexual Medicine Reviews 2018; 6: 583-594
- 15 Kloner RA. et al. Effect of phosphodiesterase type 5 inhibitors on major adverse cardiovascular events and overall mortality in a large nationwide cohort of men with erectile dysfunction and cardiovascular risk factors: A retrospective, observational study based on healthcare claims and national death index data. Journal of Sexual Medicine 2013; 20: 38-48
- 16 Kubin M, Wagner G, Fugl-Meyer AR. Epidemiology of erectile dysfunction. International Journal of Impotence Research 2003; 15: 63-71
- 17 May U, Bauer C, Schlosser J. Rechnen sich rezeptfreie PDE-5-Hemmer für Vor-Ort-Apotheken?. DAZ 2024; 30: 42-45
- 18 White A. et al. The State of Menʼs Health in Europe Extended Report. European Union; 2011
- 19 Venhuis BJ. et al. Illicit erectile dysfunction products in the Netherlands. A decade of trends and a 2007–2010 product update. Bilthoven The Netherlands: National Institute for Public Health and the Environment; 2011
- 20 Amelung V, Klähn AK, Demandt F. Sind Männer unterversorgt? Eine Mixed-Methods-Studie zur Versorgungssituation von Männern in Deutschland. Monitor Versorgungsforschung 2024; 6: 72-77
- 21 Sinn A. et al. Illegale Online-“Apotheken“. Eine rechtliche und strukturelle Analyse illegaler Angebote im Internet. Die Polizei 2024; 10: 372-379
- 22 Stevenson JG, Chapman SA. Prescription to non-prescription switches in Europe: Overview and impact on self-care and healthcare systems. International Journal of Clinical Pharmacy 2019; 41: 857-866
- 23 Hawkes N. Over-the-counter sildenafil in UK pharmacies: Patient perspectives and market development. BMJ Sexual & Reproductive Health 2019; 45: 95-99
- 24 Larsen H, Borg M. The impact of OTC switch of PDE-5 inhibitors in Nordic and Mediterranean countries. Scandinavian Journal of Primary Health Care 2020; 38: 315-321
- 25 Kunz M, Bachmann S. Swiss experience with non-prescription availability of sildenafil: Effects on market and healthcare. Swiss Medical Weekly 2021; 151: w20479
- 26 O'Connell M, Kowalski P. Regulatory evolution and market response to OTC switches for erectile dysfunction drugs in Ireland and Poland. European Journal of Clinical Pharmacy 2022; 78: 1243-1251
