Arteriosklerotische Gefäßveränderungen treten bereits im Stadium der gestörten Glukosetoleranz
gehäuft auf und zeigen bei Diabetikern eine rasche Progredienz. Die hierbei signifikant
erhöhte kardiovaskuläre Mortalität steigt mit zusätzlich vorliegender Nephropathie
und Hypertonie. Ursächlich hierfür sind unter anderem akzelerierte Inflammation, endotheliale
Dysfunktion und Hyperkoagulabilität. Prävention wie kausale Therapieansätze liegen,
je nach Folgeerkrankung, insbesondere in einer normnahen Blutzucker– und Blutdruckeinstellung,
einer Hemmung der Thrombozytenaggregation wie in einer konsequenten Lipidtherapie.
Arteriosclerotic vascular changes often occur already during the stage of disturbed
glucose tolerance and progress rapidly in diabetics. Cardiovascular mortality, which
is significantly increased in such cases, increases further if nephropathy and hypertonicity
occur additionally. This increased mortality is inter alia due to accelerated inflammation,
endothelial dysfunction and hypercoagulability. Prevention as well as on–target therapeutic
approaches are – depending on the subsequent disease – especially near–normal blood
sugar and blood pressure adjustment, inhibition of thrombocyte aggregation and a rigorously
maintained lipid therapy.
Key words
Diabetes mellitus - coronary heart disease - nephropathy - retinopathy
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Korrespondenz
Dr. med. Esther Preuß
Diabetes Zentrum Mergentheim Theodor–Klotzbücher
Straße 12
97980 Bad Mergentheim
Fax: 07931/594-111