Zusammenfassung
In den letzten 30 Jahren haben sich die Bewegungs- und Sporttherapie
auch bei chronisch Nierenkranken zu einer gut evaluierten und klar
strukturierten nicht medikamentösen Therapiemaßnahme entwickelt.
Dabei sind therapiespezifische Besonderheiten von Hämo- und
Peritonealdialyse oder nach Nierentransplantation zu berücksichtigen.
Abstract
During the last three decades physical activity programmes and
movement therapy are evaluated as a well structured non-pharmacological measure
also in patients with Chronic Kidney Disease. Specific details of hemo- and
peritoneal dialysis or after kidney transplantation has to take in
consideration.
Schlüsselwörter
Chronische Niereninsuffizienz - körperliche Leistungsfähigkeit - Bewegungsprogramme
Keywords
Chronic kidney disease - physical capacity - movement measures
Literatur
-
01 Ahlmén J. In: Hörl WH, Koch KM, Lidsay RM, Roco C, Windcester
JF (Eds.): Replacement of Renal Function by Dialysis. 5th ed. Kluwer Academic Publ 2004: 1315-1331
-
02
Blake C, O‘Meara Y M.
Subjective and objective physical limitations in
high-functioning renal dialysis patients.
Nephrol Dial Transplant.
2004;
19
3124-3129
-
03
Carney R M, Templeton B, Hong B A. et al .
Exercise training reduces depression and increases the
performance of pleasant activities in hemodialysis patients.
Nephron.
1987;
47
(3)
194-198
-
04
Cheema B S B, Fiatorone M A.
Exercise training in patients receiving maintenance
hemodialysis: a systematic review of clinical trials.
Am J Nephrol.
2005;
25
323-364
-
05
Clyne N, Jogestrand T, Lins L-E, Ekholm J, Pehrson S K.
Effects of exercise training in predialytic uremic
patients.
Nephron.
1991;
59
84-89
-
06
Daul A E, Völker K, Alberty A, Hollmann W, Philipp T.
Dialyse-Sportgruppe: Eine Möglichkeit zur Verbesserung
der körperlichen Leistungsfähigkeit und der psychosozialen
Rehabilitation chronischer Dialysepatienten.
Nieren- und Hochdruckkrankheiten..
1990;
19
279-286
-
07 Daul A E, Krause R, Völker K. Sport- und Bewegungstherapie für chronisch
Nierenkranke. München-Deisenhofen; Dustri 1997
-
08
Oreo P de.
Hemodialysis patient-assessed functional health status
predicts continued survival, hopitalization, and dialysis-attendance
compliance.
Am J Kidney Dis.
1997;
30
204-212
-
09
Deligiannis A, Kouidi E, Tourkantonis A.
The effects of physical training on heart rate variability in
hemodialysis patients.
Am J Cardio.
1999;
197-202
-
10
Eschenbach J W, Abdulhadi M H, Brown J K. et al .
Recombinant human erythropoietin in anemic patients with
end-stage renal disease. Results of a phase III multicenter clinical
trial.
Ann Intern Med.
1989;
111
992-1000
-
11
Goldberg A P, Geltmann J M, Gavin 3rd
J R.
Exercise training reduces coronary risk and effectively
rehabilitates hemodialysis patients.
Nephron.
1989;
42
311-316
-
12
Hagberg J M, Goldberg A P, Ehsani A, Heath G, Delmez J, Harter H.
Exercise training improves hypertension in hemodialysis
patients.
Am J Nephrol.
1983;
3
209-212
-
13
Heiwe S, Tollbäck A, Clyne N.
Twelve weeks of exercise training increases muscle function
and walking capacity in elderly predialysis patients and healthy subjects.
Nephron.
2001;
88
48-56
-
14
Horber F F, Scheidegger J R, Grünig B E, Frey F J.
Evidence that prednisone induced myopathy is reversed by
physical training.
J Clin Endocrinol Metabol.
1985;
61
(1)
83-88
-
15
Johansen K L.
Exercise and chronic kidney disease-current
recommendations.
Sports Med.
2005;
485
499.
-
16
Kempeneers G, Noakes T D, Zyl-Smit R van. et al .
Skeletal muscle limits the exercise tolerance of renal
transplant recipients: effects of a graded exercise training program.
Am J Kidney Dis.
1990;
16
1
57-65
-
17
Klang B, Bjorvell H, Clyne N.
Quality of life in predialytic uremic patients.
Qual Life Res.
1996;
5
109-116
-
18
Konstantinidou E, Koukouvou G, Kouidi E, Deligiannis A, Tourkantonis A.
Exercise renal rehabilitation: comparison of three exercise
programs.
J Rehab Med.
2001;
34
30-45
-
19
Kouidi E, Albani M, Natisis K. et al .
The effects of exercise training on muscle atrophy in
hemodialysis patients.
Nephrol Dial Transplant.
1998;
13
685-699
-
20 Krause R, Mienert K, Abel H H, Bennhold I, Koepchen H P. Physical training and cardiovascular adaptation in patients
on renal replacement therapy. In: Löllgen HN, Bachl (Hrsg.): Advances in
ergometry Berlin; Springer 1991: 104-110
-
21 Krause R. Bewegungs- und Sporttherapie bei chronisch
Nierenkranken. In: Conradi E, Brenke R (Hrsg.): Bewegungstherapie:
Grundlagen, Ergebnisse, Trends Berlin; Ullstein 1993
-
22 Krause R, Daul A E, Hrsg.. Bewegung, Spiel und Sport mit chronisch Nierenkranken. Deutscher Behindertensportverband e.V. und Kuratorium
für Dialyse und Nierentransplantation e.V. 2001
-
23
Krause R, Daul A E, Hrsg..
Physical activity and renal rehabilitation –
Experiences in urope.
Clin Nephrol.
2004;
(S 1)
51-571
-
24
Krause R, Fuhrmann I, Koch F. et al .
Physical functioning in hemodialysis patients.
Nephrol Dial Transplant.
2006;
21
(S 1)
476-477
-
25
Krause R, Fuhrmann I, Koch F, Degenhardt s, Daul A E.
Standards der Sportmedizin: Bewegung und Sport bei
chronischer Niereninsuffizienz.
Dt Z Sportmed.
2006;
57
206-207
-
26 Krause R, Daul A E. Körperliche Aktivität und Trainingstherapie als
Bestandteil des medizinischen Standards bei Patienten mit chronischer
Niereninsuffizienz. In: Mitteilungen der Deutschen Arbeitsgemeinschaft
für klinische Nephrologie. Bd. XXXVII Göttingen, Zürich; Vandenhoeck und Ruprecht 2008 (in Druck)
-
27
Merkus M P, Dekker F W, Boeschoten E W, Krediet R T.
Quality of life in predialysis end-stage renal disease
patients at the initiation of dialysis therapy. The NECOSAD Study Group.
Perit Dial Int.
2000;
20
69-75
-
28
National Kidney Foundation .
K/DOQI clinical practice guidelines for chronic kidney
disease: evaluation, classification, and stratification.
Am J Kid Dis.
2002;
(S 1)
39 (2 suppl 1)
S1-266
-
29
National Kidney Foundation .
K/DOQI clinical practice guidelines for cardiovascular
disease in dialysis patients.
Am J Kidney Dis.
2005;
45
(4 suppl 3)
S1-153
-
30
Oh-Park M, Fast A, Gopal S. et al .
Exercise for the dialysed: aerobic and strength training
during hemodialyses.
Am J Phys Med Rehab.
2002;
81
814-821
-
31
Ota S, Takahasi K, Tanai K, Nishimura S, Kaihara M.
Exercise rehabilitation for aged HD patients.
Nephrol Dial Transplant.
1993;
8
(9)
1004
-
32
Painter P L, Nelson W J, Hill M M. et al .
Effects of exercise training during hemodialysis.
Nephron.
1986;
43
(2)
87-92
-
33
Painter P, Stewart A L, Carey S.
Physical fuctioning: definitions, measurement and
expectations.
Adv Ren Replace Ther.
1988b;
6
(2)
110-123
-
34
Painter P, Carlson L, Carey S, Paul S, Myll J.
Physical fuctioning and health-related quality-of-life
changes with exercise training in hemodialysis patients.
Am J Kidney Dis.
2000a;
35
482-492
-
35 Painter P L. Exercise for dialysis patients. in: Hörl WH, Koch KM, Lidsay RM, Roco C, Windcester
JF (Hrsg.): Replacement of Renal Function by Dialysis. 5th ed Kluwer; Academic Publ 2004: 1315-1331
-
36
Painter P L.
Physical functioning in end-stage renal disease patients:
update 2005.
Haemodialysis International.
2005;
9
218-235
-
37
Röseler E, Aurisch D, Strangfeld D, Precht K, Priem F.
Körperliches Training bei chronischer
Niereninsuffizienz.
Nieren- und Hochdruckkrankh.
1987;
16
25-32
-
38
Schönfelder J, Krause R, Degenhardt S, Daul A E.
Verbreitung von Sport für chronisch Nierenkranke in
Deutschland.
Nieren- und Hochdruckkr.
2004;
33
480-481
Korrespondenzadresse
Dr. med. Rolfdieter Krause
Internist, Nephrologe, Hypertensiologe
DHL,
Sportmedizin
Ltd. Arzt Nierenzentrum
Berlin-Moabit
Kuratorium für Dialyse
und
Nierentransplantation e.V.
Turmstr. 20 A
10559 Berlin
Phone: 030/3974100
Fax: 030/39741079
Email: rolfdieter.krause@kfh-dialyse.de