Abstract
Treatment of childhood uveitis associated with juvenile idiopathic arthritis (JIA)
is a challenge for both, ophthalmologists and pediatricians. In this study, we use
the tools of evidence based medicine (EBM) to analyse studies concerning disease-modifying
antirheumatic drugs (DMARD)/ immunosuppressive drugs and tumor necrosis factor alpha
(TNFα) blocking agents. Most experience among DMARD's/ immunosuppressive drugs has
been obtained with methotrexate (MTX) in juvenile idiopathic arthritis. However, controlled
studies in uveitis are still missing, so that treatment with MTX and all other immunosuppressive
drugs (ciclosporine A, azathioprine, mycophenolate mofetil) only reaches an evidence
level III (expert opinion, clinical experience or descriptive study). Studies on TNFα-blocking
agents reach an evidence level II–III, depending on the substance. In future, MTX
will have to be examined in comparison to the new biological substance classes (e.g.,
tumor necrosis factor-α-blockers) for the treatment of uveitis in juvenile idiopathic
arthritis. Controlled studies which have led to the approval of drugs for JIA are
needed for uveitis in order to have the most effective and safe therapy for children
with uveitis, who do not respond to conventional therapy with local and systemic steroids.
Zusammenfassung
Die Behandlung der JIA-assoziierten Uveitis im Kindes-und Jugendalter (JIA - Juvenile
Idiopathische Arthritis) stellt eine Herausforderung sowohl für Augenärzte als auch
für Kinderärzte dar. Anhand der Methoden der evidenzbasierten Medizin (EBM) haben
wir in dieser Analyse Studien über DMARDs, Immunsuppressiva und Tumor-Nekrose-Faktor-α-blockierenden
Substanzen untersucht. Bei der Behandlung der JIA besteht die meiste Erfahrung unter
den DMARDs und Immunsuppressiva mit dem Medikament Methotrexat (MTX). Bei der Behandlung
der Uveitis fehlen kontrollierte Studien, so dass der Evidenzgrad für die Behandlung
mit Methotrexat und anderen Immunsuppressiva (CSA, Azathioprin und MMF) nur den Evidenzgrad
III (Expertenmeinung) erreicht. Die Studien bei der Uveitis über TNF-blockierende
Substanzen erreichen einen Evidenzgrad II – III, abhängig von der Substanz. In Zukunft
wird zur Beurteilung der Effektivität unbedingt notwendig sein, MTX gegen die neuen
Biologica zu testen. Kontrollierte Studien, die bei der JIA zur Zulassung der Medikamente
geführt haben, sind auch für die Uveitis zu fordern, damit Kindern und Jugendlichen
mit einer Uveitis eine effektive und sichere Therapie angeboten werden kann, wenn
die konventionelle Therapie und lokal wie systemisch applizierte Steroide versagen.
Key words
uveitis - juvenile idiopathic arthritis - immunosuppression - methotrexate - TNFα-blocking
agents - etanercept - infliximab - adalimumab - evidence based medicine
Schlüsselwörter
Uveitis - juvenile idiopathische Arthritis - Immunsuppression - Methotrexat - TNFα-Inhibitoren
- Etanercept - Infliximab - Adalimumab - evidence based medicine
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Correspondence
Dr. Sibylle Winterhalter
Department of Ophthalmology
University Hospital Düsseldorf Moorenstr. 5
40225 Düsseldorf
Germany
Phone: +49/211/81 173 22
Fax: +49/211/81 195 57
Email: billewin@gmx.de