Klin Padiatr 2009; 221(2): 76-77
DOI: 10.1055/s-0028-1104594
Pictorial Essay

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sepsis and Lung Abscess Following Malposition of an Umbilical Vein Catheter in a Neonate

Sepsis und Lungenabszess nach Fehllage eines Nabelvenenkatheters bei einem NeugeborenenK. Ihm 1 , A. Bosk 2 , P. Szavay 3 , J. Schaefer 4 , M. Hofbeck 2
  • 1Department of Hematology and General Pediatrics, University of Tuebingen, Germany
  • 2Department of Pediatric Cardiology, Pulmonology and Intensive Care, University of Tuebingen, Germany
  • 3Department of Pediatric Surgery, University of Tuebingen, Germany
  • 4Department of Diagnostic Radiology, University of Tuebingen, Germany
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
04. März 2009 (online)

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Abstract

Background: Umbilical vein catheterisation is a common and useful procedure in the care of critically ill newborns, but several complications may occur.

Patients: We report on a newborn, who developed sepsis and necrotizing pneumonia of the right middle lobe due to extended spectrum beta lactamase (ESBL) Klebsiella following malposition of an umbilical vein catheter into a right pulmonary vein.

Results: Due to failed conservative treatment the child required lobectomy of the right middle lobe.

Conclusion: Our case highlights the importance of exact determination of the position of central catheters by x-ray and/or ultrasound immediately after placement.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Katheterisierung der Nabelvene ist eine gebräuchliche und nützliche Maßnahme bei der Versorgung kritisch kranker Früh- und Neugeborener, allerdings kann es dabei zu diversen Komplikation kommen.

Patienten: Wir berichten über ein Neugeborenes, welches eine Sepsis und nekrotisierende Pneumonie des rechten Mittellappens durch ESBL (extended spectrum beta lactamase) Klebsiellen in Folge einer Fehlposition eines Nabelvenenkatheters in einer rechtsseitigen Lungenvene entwickelte.

Ergebnisse: Nach erfolgloser konservativer Therapie musste das Kind einer Lobektomie unterzogen werden.

Schlussfolgerung: Der Fall unterstreicht die Bedeutung einer exakten Lagebestimmung von zentralen Gefäßkathetern durch Röntgen und/oder Ultraschall unmittelbar nach ihrer Anlage.

References

Correspondence

A. BoskMD 

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