Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1109613
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Gastroenterologische Palliativmedizin: Warum brauchen wir sie und wie qualifiziert man sich?
Palliative Care in Gastroenterology: Why Do We Need It and How Do We Qualify?Publication History
Publication Date:
11 September 2009 (online)

Zusammenfassung
Der rasante wissenschaftliche Fortschritt in den letzten Jahrzehnten hat nicht nur in der Medizin notwendige Debatten über die ethischen Grenzen des technisch Machbaren ausgelöst. Gerade die Hochleistungsmedizin am Lebensende gerät dabei immer wieder in den Fokus der Kritik, während der Palliativgedanke zunehmend an Bedeutung zu gewinnen scheint. Die Bedeutung der Gastroenterologie für die Palliativmedizin erklärt sich u. a. aus der Tatsache, dass ein Großteil der malignen Tumore aus dem gastroenterologischen Formenkreis kommt und ca. 80 % aller palliativmedizinischen Patienten gastrointestinale Symptome aufweisen. Vice versa ist jedoch auch die Bedeutung der Palliativmedizin für die Gastroenterologie unbestreitbar: Ein mit dem Patienten zunächst vielleicht kurativ beschrittener Behandlungsweg kann bei einer infausten Prognose im Sinne einer palliativen Begleitung bis zum Ende gegangen werden. Dabei ist eine Rückbesinnung auf die Grundwerte ärztlichen Handelns in der Regel damit verbunden. Im folgenden Beitrag soll zudem das Curriculum zur Zusatzweiterbildung „Palliativmedizin” in Deutschland vorgestellt werden.
Abstract
The rapid scientific progress in the past years has evoked debates about ethical limitations of technical innovations. Especially, high-end medicine for patients at the end of life gets in the focus of criticism whereas the idea of palliative care gains more importance. Gastroenterologists are an important partner in the setting of palliative care since many malignant tumors are found in the GI-tract; furthermore, about 80 % of all patients with advanced progressive illnesses being in a palliative care situation suffer from gastrointestinal symptoms. Vice versa the importance of palliative care in gastroenterology is indisputable – in case of an unfavourable prognosis the patients may be accompanied until death. A return to the core values of medical competence is essential. In this paper, the curriculum of ”palliative care” in Germany shall be introduced. The aim of this work is to explain why it is worthwhile for physicians and especially for gastroenterologists to be trained in palliative care.
Schlüsselwörter
Palliativmedizin - Gastroenterologie - Curriculum - Symptomkontrolle - Ethik
Key words
palliative care - gastroenterology - curriculum - oncology - ethics
Literatur
- 1 
            Clark D. 
            From margins to centre: a review of the history of palliative care in cancer. 
            Lancet Oncol. 
            2007; 
            8 (5) 
            430-438 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 
            Kollas C D, Boyer-Kollas B. 
            Closing the Schiavo case: an analysis of legal reasoning. 
            J Palliat Med. 
            2006; 
            9 (5) 
            1145-1163 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 Kettler D. Sterben wo und wie? Palliativmedizin – die vierte Dimension in der modernen Gesundheitsversorgung. Göttingen; Universitätsverlag Göttingen 2006 
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 
            Paul N W, Fischer A. 
            Advance health care directives: perception and reality. Results of a random survey. 
            Dtsch Med Wochenschr. 
            2008; 
            133 (5) 
            175-179 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Holtmann M H, Domagk D, Weber M. et al .
            Gastroenterological palliative care. 
            Z Gastroenterol. 
            2008; 
            46 (7) 
            712-724 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            Domschke W, Foerster E C, Matek W. et al .
            Self-expanding mesh stent for esophageal cancer stenosis. 
            Endoscopy. 
            1990; 
            22 (3) 
            134-136 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 
            Kozarek R A. 
            Endoscopic palliation of esophageal malignancy. 
            Endoscopy. 
            2003; 
            35 (8) 
            S9-S13 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Turner J, Cummin T, Bennett A. et al .
            Stents and stentability: treatment for malignant bowel obstruction. 
            Br J Hosp Med. 
            2008; 
            69 (12) 
            676-680 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Holtmann M H, Siepmann U, Mahlkow S. et al .
            Gastroenterologische Symptomkontrolle in der Palliativmedizin (Teil 1). 
            Gastroenterologe. 
            2009; 
            4 
            64-73 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            Holtmann M H, Siepmann U, Mahlkow S. et al .
            Gastroenterologische Symptomkontrolle in der Palliativmedizin (Teil 2). 
            Gastroenterologe. 
            2009; 
            4 
            147-156 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 Amtliche Todesursachenstatistik,. Wiesbaden; Statistisches Bundesamt 2004 
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 
            Kierner K A, Hladschik-Kermer B, Gartner V. et al .
            Attitudes of patients with malignancies towards completion of advance directives. 
            Support Care Cancer. 
            2009; May 31. [Epub ahead of print]; 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 Sahm S. Am Anfang sagte der Arzt, was sein soll. Frankfurter Allgemeine Zeitung 2009 Jun 13 
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Pott G, Domagk D, Holtmann M. 
            Palliativmedizinische Gastroenterologie – eine Standortbestimmung. 
            Verdauungskrankheiten. 
            2008; 
            2 
            71-78 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 
            Gomes B, Higginson I J. 
            Factors influencing death at home in terminally ill patients with cancer: systematic
            review. 
            BMJ. 
            2006; 
            332 (7540) 
            515-521 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Willard C, Luker K. 
            Challenges to end of life care in the acute hospital setting. 
            Palliat Med. 
            2006; 
            20 (6) 
            611-615 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 17 
            Saunders C. 
            Hospice: a global network. 
            J R Soc Med. 
            2002; 
            95 (9) 
            468 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 18 
            Saunders C. 
            The evolution of palliative care. 
            Pharos Alpha Omega Alpha Honor Med Soc. 
            2003; 
            66 (3) 
            4-7 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 19 
            Mount B, Kearney M. 
            Healing and palliative care: charting our way forward. 
            Palliat Med. 
            2003; 
            17 (8) 
            657-658 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 20 
            Hanks G W, Rose N M, Aherne G W. et al .
            Analgesic effect of morphine tablets. 
            Lancet. 
            1981; 
            1 (8222) 
            732-733 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 21 
            Vitetta L, Kenner D, Sali A. 
            Sedation and analgesia-prescribing patterns in terminally ill patients at the end
            of life. 
            Am J Hosp Palliat Care. 
            2005; 
            22 (6) 
            465-473 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 22 
            Weschules D J, Bain K T, Reifsnyder J. et al .
            Toward evidence-based prescribing at end of life: a comparative analysis of sustained-release
            morphine, oxycodone, and transdermal fentanyl, with pain, constipation, and caregiver
            interaction outcomes in hospice patients. 
            Pain Med. 
            2006; 
            7 (4) 
            320-329 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 23 Doyle D, Hanks G, Cherny N. et al .Oxford Textbook of Palliative Medicine. Oxford University Press 2005 3. Aufl: 7-14 
            Reference Ris Wihthout Link
- 24 
            Hoppe J D. 
            Die Palliativmedizin gehört zum Aufgabenbereich jedes Arztes. 
            Deutsches Ärzteblatt. 
            2007; 
            104 
            1373-1376 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 25 
            Rietjens J A, Heide van der A, Onwuteaka-Philipsen B D. et al .
            Preferences of the Dutch general public for a good death and associations with attitudes
            towards end-of-life decision-making. 
            Palliat Med. 
            2006; 
            20 (7) 
            685-692 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 26 
            Winkler E C, Reiter-Theil S, Lange-Riess D. et al .
            Patient involvement in decisions to limit treatment: the crucial role of agreement
            between physician and patient. 
            J Clin Oncol. 
            2009; 
            27 (13) 
            2225-2230 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 27 Pott G. Ethik am Lebensende. Stuttgart; Schattauer 2007 
            Reference Ris Wihthout Link
PD Dr. Dirk Domagk
         Medizinische Klinik und Poliklinik B, Westfälische Wilhelms-Universität
         
         Albert-Schweitzer-Str. 33
         
         48149 Münster
         
         Email: domagkd@uni-muenster.de
         
         
 
     
      
    