Z Gastroenterol 2010; 48(1): 28-32
DOI: 10.1055/s-0028-1109983
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Combination of Bilateral Metal Stenting and Trans-Stent Photodynamic Therapy for Palliative Treatment of Hilar Cholangiocarcinoma

Bilaterale Metallstenteinlage plus photodynamische Therapie als palliative Therapie des hilären GallengangskarzinomsT. Gerhardt1 , D. Rings1 , A. Höblinger1 , J. Heller1 , T. Sauerbruch1 , M. Schepke1
  • 1Department of Internal Medicine I, University Hospital, Bonn, Germany
Further Information

Publication History

manuscript received: 25.9.2009

manuscript accepted: 7.12.2009

Publication Date:
13 January 2010 (online)

Zusammenfassung

Im Rahmen der palliativen Behandlung obstruierend wachsender Gallengangskarzinome ist die adäquate, nach Möglichkeit bilaterale Gallengangsdrainage ein wesentliches Therapieziel. Während selbstexpandierende Metallstents signifikante Vorteile bei der Überbrückung distaler Gallengangsstenosen haben, ist die bilaterale Versorgung mit Metallstents bei hilären Stenosen technisch anspruchsvoll. Wir untersuchten die Effektivität einer bilateralen Versorgung mit dem selbstexpandierenden Metallstent (JoStentSelfX) bei Patienten mit hilärem Gallengangskarzinom in Kombination mit einer photodynamischen Therapie (PDT) und/oder Chemotherapie. 21 Patienten mit hilärem Gallengangskarzinom wurden endoskopisch bilateral mit einem JoStentSelfX versorgt. Von diesen erhielten 8 Patienten zusätzlich eine PDT (PDT plus Chemotherapie n = 4, nur PDT n = 4), 5 Patienten wurden zusätzlich mit einer Chemotherapie behandelt. Die mittlere (± SD) Stent-Offenheitsrate betrug 173,9 ± 201,8 Tage. Das mediane Überleben war 12,3 Monate (95 % CI: 8,5; 15,9). Die PDT konnte nach der Stentanlage ohne Komplikationen (1,8 ± 1,1 Sitzungen/Patient) durchgeführt werden. Es zeigte sich ein Trend zu einer verlängerten Stent-Offenheitsrate bei Patienten mit zusätzlicher Therapie (202,2 ± 197,6 vs. 128 vs. 213,2 Tage; p = 0,38). Darüber hinaus hatte diese Patientengruppe ein signifikant längeres Überleben (16,5 [12,2; 20,1] vs. 12,3 [1,9; 8,5] Monate, p < 0,005). Eine zusätzliche Therapie hatte keinen Einfluss auf die Hospitalisationsdauer (16,3 ± 15,8 vs. 14,4 ± 22,5 Tage; p = 0,54). Die bilaterale Versorgung mit JoStentSelfX bei Patienten mit hilärem Gallengangskarzinom ist technisch sicher und effektiv und kann mit einer trans-Stent-PDT kombiniert werden.

Abstract

Endoscopic biliary drainage is the mainstay of palliative treatment in patients with unresectable malignant hilar biliary obstruction. While self-expandable metal stents have shown significant advantages in distal tumors, bilateral hilar stenting is technically demanding. Moreover, ingrowth is a significant problem in uncovered stents. We evaluated the feasibility and efficacy of endoscopic bilateral JoStent SelfX deployment in patients with proximal malignant biliary obstruction in combination with photodynamic therapy (PDT) and/or chemotherapy. Twenty-one consecutive patients with malignant hilar biliary strictures were treated with transpapillary bilateral insertion of JoStentSelfX metal stents. Additional PDT was applied in 8 patients (PDT plus chemotherapy n = 4, only PDT n = 4). Solely chemotherapy was performed in 5 patients. Mean (± SD) stent patency was 173.9 ± 201.8 days. The median estimated survival was 12.3 months (95 % CI: 8.5; 15.9). PDT was safely and efficaciously performed after endoscopic stent deployment (1.8 ± 1.1 sessions/patient). There was a trend towards a longer stent patency in patients receiving additional therapy (202.2 ± 197.6 vs. 128 vs. 213.2 days; p = 0.38). Furthermore, we observed a significantly longer survival in this cohort (16.5 [12.2; 20.1] vs. 12.3 [1.9; 8.5] months, p < 0.005). Additional therapy had no significant impact on cumulative hospitalization time (16.3 ± 15.8 vs. 14.4 ± 22.5 days; p = 0.54). Bilateral insertion of Jostent SelfX in patients with proximal cholangiocarcinoma is feasible and effective and can be safely combined with trans-stent photodynamic therapy.

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Dr. Thomas Gerhardt

Department of Internal Medicine I, University of Bonn

Sigmund-Freud-Str. 25

53105 Bonn

Germany

Phone: ++ 49/2 28/28 71 55 07

Fax: ++ 49/2 28/28 71 43 22

Email: tm.gerhardt@web.de

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