Dtsch Med Wochenschr 2009; 134(25/26): 1326-1328
DOI: 10.1055/s-0029-1225284
Klinischer Fortschritt | Commentary

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Intensivmedizin 2009

Intensive care medicine 2009H. Ebelt1 , K. Werdan1
  • 1Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Halle (Saale)
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 June 2009 (online)

Was ist neu?

  • Intraaortale Ballongegenpulsation: Einsatz im infarktbedingten kardiogenen Schock ist kritisch zu sehen.

  • Blutzuckerkontrolle auf der Intensivstation: Keine zu „strengen” Zielwerte anstreben.

  • Systemische Pilzinfektionen: Praktikables Score-System erlaubt Differenzierung zwischen Candida-Besiedlung und -infektion.

Literatur

  • 1 Brunkhorst F, Engel C, Bloos F. et al . Intensive insluin therapy and pentastarch resuscitation in severe sepsis.  N Engl J Med. 2008;  358 125-139
  • 2 Brunkhorst F M, Werdan K. Intensivmedizin – Nach den positiven Studien kommen die Fragen.  Dtsch Med Wochenschr. 2006;  131 1441-1444
  • 3 Finfer S, Chittock D R, Su S Y. et al . Intensive versus conventional glucose control in critically ill patients.  N Engl J Med. 2009;  360 1283-1297
  • 4 Lam S W, Eschenauer G A, Carver P L. Evolving role of early antifungals in the adult intensive care unit.  Crit Care Med. 2009;  37 1580-1593
  • 5 Leon C, Ruiz-Santana S, Saavedra P. et al . Usefulness of the „Candida score” for discriminating between Candida colonization and invasive candidiasis in non-neutropenic critically ill patients: a prospective multicenter study.  Crit Care Med. 2009;  37 1624-1633
  • 6 Mehta S R, Yusuf S, Diaz R. et al . Effect of glucose-insulin-potassium infusion on mortality in patients with acute ST-segment elevation myocardial infarction: the CREATE-ECLA randomized controlled trial.  JAMA. 2005;  293 437-446
  • 7 Muller-Werdan U, Buerke M, Ebelt H. et al . Septic cardiomyopathy – A not yet discovered cardiomyopathy?.  Exp Clin Cardiol. 2006;  11 226-236
  • 8 Pittet D, Monod M, Suter P M. et al . Candida colonization and subsequent infections in critically ill surgical patients.  Ann Surg. 1994;  220 751-758
  • 9 Sjauw K D, Engstrom A E, Vis M M. et al . A systematic review and meta-analysis of intra-aortic balloon pump therapy in ST-elevation myocardial infarction: should we change the guidelines?.  Eur Heart J. 2009;  30 459-468
  • 10 Solomon S B, Minneci P C, Deans K J. et al . Effects of intra-aortic balloon counterpulsation in a model of septic shock.  Crit Care Med. 2009;  37 7-18
  • 11 Van den Berghe G, Wilmer A, Hermans G. et al . Intensive insulin therapy in the medical ICU.  N Engl J Med. 2006;  354 449-461
  • 12 van den Berghe G, Wouters P, Weekers F. et al . Intensive insulin therapy in the critically ill patients.  N Engl J Med. 2001;  345 1359-1367
  • 13 Werdan K, Oelke A, Müller-Werdan U. „Myocardial Depression” or „Septic Cardiomyopathy”?. In: Vincent J-L, ed Yearbook of Intensive Care Medicine. Springer 2009: 183-194
  • 14 Werdan K. Intra-aortic balloon counterpulsation in septic shock – really?.  Crit Care Med. 2009;  37 325-326

Dr. med. Henning Ebelt

Universitaetsklinik und Poliklinik für Innere Medizin III, Martin-Luther-Universitaet Halle-Wittenberg, Universitaetsklinikum Halle (Saale)

Ernst-Grube-Straße 40

06097 Halle

Phone: 0345/557-2795; -2601

Fax: 0345/557-4950; -2072

Email: henning.ebelt@medizin.uni-halle.de

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