Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1225294
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Diabetologie 2009
Diabetology 2009Publication History
Publication Date:
10 June 2009 (online)
Was ist neu?
-
Screening: Entdeckung eines Diabetes mittels Risikoscores.
-
Genetische Untersuchungen: Die bekannten Risikofaktoren sind der Genanalyse bei der Voraussage des Typ-2-Diabetes hoch überlegen.
-
Diabetes in der Schwangerschaft: Präkonzeptioneller (Typ-2-) Diabetes und Gestationsdiabetes nehmen zu.
-
Intensivierte Insulintherapie bei Typ-1-Diabetes: Entscheidend ist die HbA1c-Zielwert-Erreichung und nicht mehr die Art der Insulintherapie.
-
Prävention des Typ-2-Diabetes: Manifestation kann durch Lebensstilinterventionen verhindert bzw. verzögert werden.
-
Therapie des Typ-2-Diabetes: HbA1c im Allgemeinen auf unter 7% einstellen.
-
Einstellung der Blutglukose auf der Intensivstation: Werte zwischen 144 und 180 mg/dl (8 - 10 mmol/l) sind anzustreben.
-
Inkretin-Mimetika und DPP-4-Hemmer: Bereicherung für die Typ-2-Diabetes-Therapie, derzeit aber noch als Zweitlinien-Therapie anzusehen.
-
Magenband oder -Bypass: Einfluss auf den Diabetes durch Magenbypass besser, in Deutschland wird das Magenband bevorzugt.
-
HbA1c: Neue Maßeinheit in mmol/mol.
Literatur
- 1 Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes Study Group . Effects of intensive glucose lowering in type 2 diabetes. N Engl J Med. 2008; 358 2545-2559
- 2 ADVANCE Collaborative Group . Intensive blood glucose control and vascular outcomes in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med. 2008; 358 2560-2572
- 3 Balkau B, Lange C, Fezeu L. et al . Predicting diabetes: clinical, biological, and genetic approaches. Data from the epidemiological study on the insulin resistance syndrome (DESIR). Diabetes Care. 2008; 31 2056-2061
- 4 Brunkhorst F M, Engel C, Bloos F. et al . Intensive insulin therapy and pentastarch resuscitation in severe sepsis. N Engl J Med. 2008; 358 125-139
- 5 Duckworth W, Abraira C, Moritz T. Glucose control and vascular complications in veterans with type 2 diabetes. N Engl J Med. 2009; 360 129-139
- 6 Gallwitz B. Inkretinbasierte Antidiabetika im Vergleich: GLP-1-Mimetika und DPP IV-Inhibitoren. Diabetologie. 2008; 3 234-240
- 7 Hedderson M, Ferrara A. High blood pressure before and during pregnancy is associated with an increased risk of gestational diabetes mellitus. Diabetes Care. 2008; 31 2362-2367
- 8 Heikes K E, Eddy D M, Arondekar B, Schlessinger L. Diabetes risk calculator: a simple tool for detecting undiagnosed diabetes and pre-diabetes. Diabetes Care. 2008; 31 1040-1045
- 9 Kellerer M. Update Typ 2-Diabetes anhand ausgewählter aktueller Publikationen. Der Diabetologe. 2009; 3 177-189
- 10 Kleinwechter H. Diabetes und Schwangerschaft – Update 2009. Der Diabetologe. 2009; 3 200-208
- 11 Lachin J M, Genuth S, Nathan D M. et al . Effect of glycemic exposure on the risk of microvascular complications in the diabetes control and complications trial – revisited. Diabetes. 2008; 57 995-1001
- 12 Li G, Zhang P, Gregg E W. et al . The long-term effect of lifestyle interventions to prevent diabetes in the China Da Qing Diabetes Prevention Study: a 20-year follow-up study. Lancet. 2008; 371 1783-1789
- 13 Lyssenko V, Jonsson A, Almgren P. et al . Clinical Risk Factors, DNA Variants, and the Development of Type 2 Diabetes. N Engl J Med. 2008; 359 2220-2232
- 14 Marzi C, Huth C, Kolz M. et al . Variants of the transcription factor 7-like 2 gene (TCF7L2) are strongly associated with type 2 diabetes but not with the metabolic syndrome in the MONICA/KORA surveys. Horm Metab Res. 2007; 39 46-52
- 15 Meigs J B, Shrader B, Sullivan L M. et al . Genotype score in addition to common risk factors for prediction of type 2 diabetes. N Engl J Med. 2008; 359 2208-2219
- 16 Nichols G A, Brown J B. Validating the Framingham Offspring Study equations for predicting incident diabetes mellitus. Am J Manag Care. 2008; 14 574-580
- 17 Payne W R, Walsh K J, Harvey J T. et al . Effect of a low-resource-intensive lifestyle modification program incorporating gymnasium-based and home-based resistance training on type 2 diabetes risk in Australian adults. Diabetes Care. 2008; 31 2244-2250
-
18 Rathmann W.
Diagnose, Epidemiologie, Screening (Kap. 2). In: Scherbaum WA, Martin SR, Eds , Handbuch Diabetologie 2009, 1. Aufl. Berlin Heidelberg New York; Springer - 19 Reinauer H, Scherbaum W A. Neuer Referenzstandard für HbA1c. Dtsch Arztebl. 2009; 17 B 686-B 687
- 20 Scherbaum W A. HbA1c-Werte werden geändert. http://www.diabetes-deutschland.de/news33.html.
- 21 Scherbaum W A. Haben Sie einen guten HbA1c-Wert? http://www.diabetes-deutschland.de/experte_scherbaum7.html.
- 22 Scherbaum W A, Nitschmann S. Optimale Therapiestrategie beim Diabetes mellitus Typ 2. Der Internist. 2009; 50 244-248
- 23 Schulze M B, Boeing H, Häring H U. et al . Validierung des Deutschen Diabetes-Risiko-Scores mit metabolischen Risikofaktoren für Typ-2-Diabetes. Dtsch Med Wochenschr. 2008; 133 878-883
- 24 The NICE-SUGAR Study Investigators . Intensive versus conventional glucose control in critically ill patients. N Engl J Med. 2009; 360 1283-1297
- 25 Tice J A, Karliner L, Walsh J. et al . Gastric banding or bypass? A systematic review comparing the two most popular bariatric procedures. Am J Med. 2008; 121 885-893
- 26 Van den Berghe G, Wouters P, Weekers F. et al . Intensive insulin therapy in critically ill patients. N Engl J Med. 2001; 345 1359-1367
- 27 Vibeke A, van der Ploeg H, Cheung W. et al . Sociodemographic correlates of the increasing trend in prevalence of gestational diabetes mellitus in a large population of women between 1995 and 2005. Diabetes Care. 2008; 31 2288-2293
Prof. Dr. med. W. A. Scherbaum
Klinik für Endokrinologie, Diabetologie und
Rheumatologie, Universitätsklinikum Düsseldorf
Moorenstr. 5
40225 Düsseldorf
Phone: 0211/8117810
Fax: 0211/8117860
Email: scherbaum@uni-duesseldorf.de