RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0029-1245383
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Indeterminate, Subcentimetric Focal Liver Lesions in Cancer Patients: Additional Role of Contrast-Enhanced Ultrasound
Krebspatienten mit unklaren fokalen Leberläsionen im subzentimetrischen Bereich: ergänzende Rolle des kontrastverstärkten UltraschallsPublikationsverlauf
received: 23.6.2009
accepted: 4.3.2010
Publikationsdatum:
01. Juni 2010 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Bewertung des kontrastverstärkten Ultraschalls (CEUS) zur Charakterisierung unklarer, mittels Multidetektor-Computertomografie (MDCT) detektierter fokaler Leberläsionen (FLL) im subzentimetrischen Bereich bei Krebspatienten. Material und Methoden: Über einen Zeitraum von 12 Monaten wurden alle Patienten mit extrahepatischen Tumoren, bei denen kleine (< 10 mm), unklare fokale Leberläsionen in der Ganzkörper-Computertomografie (CT) oder in der abdominalen CT detektiert wurden, direkt einer gezielten Ultraschall(US)-Untersuchung unterzogen, um zystische Läsionen auszuschließen. Wurde im nicht kontrastverstärkten US keine Zyste oder andere Läsion im verdächtigen Bereich nachgewiesen, so wurde CEUS durchgeführt. In der arteriellen Phase wurde auf den im MDCT verdächtigen Bereich fokussiert, während in der portal-sinusoidalen Phase das gesamte Organ untersucht wurde. Ergebnisse: Von 132 Patienten mit in der MDCT verdächtigen, aber unklaren subzentimetrischen fokalen Leberläsionen (206 Läsionen) wurden mittels US 138 Läsionen von 87 Patienten als zystisch eingestuft. Bei 45 Fällen wurde bei fehlendem Nachweis einer Zyste oder jedweder anderen Abnormität CEUS durchgeführt. Die CEUS-Ergebnisse wurden durch zusätzliche oder auch Follow-up-Untersuchungen bei 43 / 45 Patienten bestätigt (3 Zysten, 8 Hämangiome, 47 Metastasen, 2 Fälle fokaler Steatose, 2 eosinophile Nekrosen, 1 Granulom, 1 Abszess, 1 Fistel). 3 Läsionen entgingen CEUS (1 Metastase und 2 benigne Läsionen). In 8 Fällen wurden mittels CEUS zusätzliche Lebermetastasen detektiert. Schlussfolgerung: CEUS erweist sich für die Diagnose und auch den Ausschluss von Metastasen bei Krebspatienten mit subzentimetrischen, unklaren fokalen Leberläsionen in der MDCT als hilfreich.
Abstract
Purpose: To evaluate whether the use of contrast-enhanced ultrasound (CEUS) could improve the characterization of indeterminate subcentimetric focal liver lesions (FLLs) seen with multidetector computed tomography (MDCT) in cancer patients. Materials and Methods: For 12 months all patients with extrahepatic tumors showing small (< 10 mm), indeterminate focal liver lesions on whole-body or abdominal computed tomography (CT) underwent immediate, targeted ultrasound (US) to rule out a cystic lesion. Whenever unenhanced US demonstrated a non-cystic lesion or failed to recognize any focal abnormality within the suspected area, CEUS was carried out. During the arterial phase, CEUS was focused on the area reflecting the CT finding, while the entire organ was explored during the portal-sinusoidal phase. Results: Among the 132 patients with MDCT evidence of indeterminate, subcentimetric focal liver lesions (206 lesions), US proved the cystic nature of 138 lesions in 87 patients. In 45 cases US failed to recognize any abnormality or cystic image and these subjects underwent CEUS. The CEUS results were confirmed by further assessment or follow-up for 43 / 45 patients (3 cysts, 8 hemangiomas, 47 metastases, 2 areas of focal steatosis, 2 eosinophilic necroses, 1 granuloma, 1 abscess, 1 fistula). CEUS failed to detect 3 lesions (1 metastasis and 2 benign lesions). In 8 cases CEUS recognized additional liver metastases. Conclusion: CEUS can be helpful in demonstrating or excluding metastases in cancer patients with MDCT evidence of subcentimetric, indeterminate focal liver lesions.
Key words
abdomen - CT - ultrasound - microbubbles - tumor
References
- 1
Claudon M, Cosgrove D, Albrecht T et al.
Guidelines and good clinical practice recommendations for contrast-enhanced ultrasound
(CEUS) – Update 2008.
Ultraschall in Med.
2008;
29
28-44
MissingFormLabel
- 2
Khalil H I, Patterson S A, Panicek D M.
Hepatic lesions deemed too small to characterize at CT: prevalence and importance
in women with breast cancer.
Radiology.
2005;
235
872-878
MissingFormLabel
- 3
Jones E C, Chezmar J L, Nelson R C et al.
The frequency and significance of small hepatic lesions (less than or equal to 15
mm) detected by CT.
AJR.
1992;
158
535-539
MissingFormLabel
- 4
Schwartz L H, Gandras E J, Colangelo S M et al.
Prevalence and importance of small hepatic lesions found at CT in patients with cancer.
Radiology.
1999;
210
71-74
MissingFormLabel
- 5 American College of Radiology .ACR Appropriateness criteria. Liver lesion characterization. Available at http://www.acr.org
MissingFormLabel
- 6
Kim K W, Kim A Y, Kim T K.
Small (< 2 cm) hepatic lesions in colorectal cancer patients: detection and characterization
on mangafodipir trisodium-enhanced MRI.
AJR.
2004;
182
1233-1240
MissingFormLabel
- 7
Mueller G C, Hussain H K, Carlos R C et al.
Effectiveness of MR imaging in characterizing small hepatic lesions: routine versus
expert interpretation.
AJR.
2003;
180
673-680
MissingFormLabel
- 8
Patterson S A, Khalil H I, Panicek D M.
MRI evaluation of small hepatic lesions in women with breast cancer.
AJR.
2006;
187
307-312
MissingFormLabel
- 9
Fong Y, Saldinger P F, Akhurst T et al.
Utility of 18F-FDG positron emission tomography scanning on selection of patients
for resection of hepatic colorectal metastases.
Am J Surg.
1999;
178
282-287
MissingFormLabel
- 10
Kong G, Jackson C, Koh D M et al.
The use of 18F FDG PET/CT in colorectal liver metastases-comparison with CT and liver
MRI.
Eur J Nucl Med Mol Imaging.
2008;
35
1323-1329
MissingFormLabel
- 11
Eberhardt S C, Choi P H, Bach A M et al.
Utility of sonography for small hepatic lesions found on computed tomography in patients
with cancer.
J Ultrasound Med.
2003;
22
335-343
MissingFormLabel
- 12
Quaia E, Calliada F, Bertolotto M et al.
Characterization of focal liver lesions with contrast specific US modes and a sulfur
hexafluoride-filled microbubble contrast agent: diagnostic performance and confidence.
Radiology.
2004;
232
420-430
MissingFormLabel
- 13
Strobel D, Seitz K, Blank W et al.
Contrast-enhanced ultrasound for the characterization of focal liver lesions-diagnostic
accuracy in clinical practice (DEGUM multicenter trial).
Ultraschall in Med.
2008;
29
499-505
MissingFormLabel
- 14
Romanini L, Passamonti M, Aiani L et al.
Economic assessment of contrast-enhanced ultrasonography for evaluation of focal liver
lesions: a multicentre Italian experience.
Eur Radiol.
2007;
17
F99-F106
MissingFormLabel
- 15
Rettenbacher T.
Focal liver lesion: role of contrast-enhanced ultrasound.
Eur J Radiol.
2007;
64
173-182
MissingFormLabel
- 16
Leen E, Ceccotti P, Kalogeropoulou C et al.
Prospective multicenter trial evaluating a novel method of characterizing focal liver
lesions using contrast-enhanced sonography.
AJR.
2006;
186
1551-1559
MissingFormLabel
- 17
Catalano O, Nunziata A, Lobianco R et al.
Real-time harmonic contrast material-specific US of focal liver lesions.
RadioGraphics.
2005;
25
333-349
MissingFormLabel
- 18
Strobel D, Seitz K, Blank W et al.
Tumor-specific vascularization pattern of liver metastasis, hepatocellular carcinoma,
hemangioma and focal nodular hyperplasia in the differential diagnosis of 1,349 liver
lesions in contrast-enhanced ultrasound (CEUS).
Ultraschall in Med.
2009;
30
376-382
MissingFormLabel
- 19
Seitz K, Strobel D, Bernatik T et al.
Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS) for the characterization of focal liver lesions
– prospective comparison in clinical practice: CEUS vs. CT (DEGUM multicenter trial).
Ultraschall in Med.
2009;
30
383-389
MissingFormLabel
Dr. Orlando Catalano
Radiology, INT Pascale
via Semmola
80131 Naples
Italy
Telefon: ++ 39/81/5 90 36 64
Fax: ++ 39/81/5 90 38 25
eMail: orlandcat@tin.it