Abstract
Aim: To compare anthropometric characteristics of German-born vs. Asian-born mothers and
their neonates. Material and Methods: We analysed data from the German Perinatal Survey of 1995–2000; 1 907 265 singleton
pregnancies occurred in women originating from Germany and 23 206 occurred in women
originating from Asia. We compared maternal height, weight, and body mass index (BMI)
as well as birth weight, neonatal body length, and neonatal head circumference. Neonates
were classified by birth weight percentiles: neonates < 10th birth weight percentile
were “small for gestational age” (SGA), those > 90th birth weight percentile were
“large for gestational age” (LGA), all others were “appropriate for gestational age”
(AGA). Results: German-born and Asian-born mothers differed considerably in anthropometric measures;
German-born women were taller, heavier, and more likely to be obese. Neonatal anthropometric
measures also differed; mean birth weight, body length, and head circumference all
indicated that neonates of Asian-born mothers were smaller. For term births, birth
weight percentiles of neonates of Asian-born mothers were mostly below those of neonates
of German-born mothers. Neonates of Asian-born mothers were more often classified
as SGA and less often as LGA when birth weight percentiles of the overall population
(regardless of maternal country of origin) were used. Conclusions: Considerable differences exist in the anthropometric characteristics of German-born
vs. Asian-born mothers and their neonates. Awareness of such differences is important
in obstetric and neonatal practice, especially with regard to the somatic classification
of neonates as SGA, AGA, or LGA.
Zusammenfassung
Zielstellung: Vergleich der Körpermaße von in Deutschland geborenen und in Asien geborenen Müttern
und deren Neugeborenen. Material und Methoden: Wir analysierten Daten der deutschen Perinatalerhebung der Jahre 1995–2000: 1 907 265
Einlingsschwangerschaften von in Deutschland geborenen Frauen und 23 206 Einlingsschwangerschaften
von Frauen aus Asien. Verglichen wurden mütterliche Körperhöhe, Körpergewicht und
Body-Mass-Index (BMI) sowie Geburtsgewicht, Körperlänge und Kopfumfang der Neugeborenen.
Der somatische Entwicklungsstand der Neugeborenen wurde mithilfe von Geburtsgewichtsperzentilen
klassifiziert: Neugeborene < 10. Geburtsgewichtsperzentile waren „small for gestational
age“ (SGA), Neugeborene > 90. Geburtsgewichtsperzentile waren „large for gestational
age“ (LGA), alle anderen waren „appropriate for gestational age“ (AGA). Ergebnisse: Aus Deutschland und Asien stammende Mütter unterschieden sich deutlich in ihren Körpermaßen.
In Deutschland geborene Mütter waren größer, schwerer, und häufiger adipös. Die Körpermaße
der Neugeborenen unterschieden sich ebenfalls. Mittleres Geburtsgewicht, neonatale
Körperlänge und Kopfumfang belegten, dass Neugeborene aus Asien stammender Mütter
kleiner waren. Die Geburtsgewichtsperzentilen von Termingeborenen aus Asien stammender
Mütter lagen meistens unter denen von Neugeborenen in Deutschland geborener Mütter.
Neugeborene aus Asien stammender Mütter wurden bei Anwendung von Geburtsgewichtsperzentilen
der gesamten Studienpopulation (ohne Berücksichtigung des mütterlichen Herkunftslands)
häufiger als SGA und weniger häufig als LGA klassifiziert. Schlussfolgerungen: Es bestehen deutliche Unterschiede in den Körpermaßen zwischen in Deutschland geborenen
und in Asien geborenen Müttern und deren Neugeborenen. Diese Unterschiede sollten
in der Geburtshilfe und Neonatologie bedacht werden, besonders im Hinblick auf die
somatische Klassifikation von Neugeborenen als SGA, AGA oder LGA.
Key words
maternal country of origin - maternal body dimensions - neonatal body dimensions -
German Perinatal Survey
Schlüsselwörter
mütterliches Herkunftsland - mütterliche Körpermaße - Körpermaße der Neugeborenen
- deutsche Perinatalerhebung
References
1
Borde T, Dudenhausen J W, David M.
Migrantinnen in der Geburtshilfe – psychosomatische Aspekte im Zusammenhang mit dem
Akkulturationsprozess.
Psychother Psychosom Med Psychol.
2008;
58
183-188
2
Dejin-Karlsson E, Ostergren P O.
Country of origin, social support and the risk of small for gestational age birth.
Scand J Public Health.
2004;
32
442-449
3
Ellett K, Buxton E J, Luesley D M.
The effect of ethnic origin on the rate of spontaneous late mid-trimester abortion.
Ethn Dis.
1992;
2
84-86
4
Moore S, Daniel M, Auger N.
Socioeconomic disparities in low birth weight outcomes according to maternal birthplace
in Quebec, Canada.
Ethn Health.
2009;
14
61-74
5
Silva J K, Kaholokula J K, Ratner R et al.
Ethnic differences in perinatal outcome of gestational diabetes mellitus.
Diabetes Care.
2006;
29
2058-2063
6
Villadsen S F, Mortensen L H, Andersen A M.
Ethnic disparity in stillbirth and infant mortality in Denmark 1981–2003.
J Epidemiol Community Health.
2009;
63
106-112
7
Voigt M, Schneider K T, Brinks H et al.
11. Mitteilung: Unterschiede im somatischen Entwicklungsstand Neugeborener unter Berücksichtigung
des Herkunftslandes der Mütter (Analyse des Neugeborenenkollektivs der Jahre 1995–1997
der Bundesrepublik Deutschland).
Geburtsh Frauenheilk.
2006;
66
391-399
8
Ay L, Kruithof C J, Bakker R et al.
Maternal anthropometrics are associated with fetal size in different periods of pregnancy
and at birth. The Generation R Study.
BJOG.
2009;
116
953-963
9
Cnattingius S, Bergström R, Lipworth L et al.
Prepregnancy weight and the risk of adverse pregnancy outcomes.
N Engl J Med.
1998;
338
147-152
10
Elshibly E M, Schmalisch G.
Relationship between maternal and newborn anthropometric measurements in Sudan.
Pediatr Int.
2009;
51
326-331
11
Voigt M, Straube S, Zygmunt M et al.
Obesity and pregnancy – a risk profile.
Z Geburtshilfe Neonatol.
2008;
212
201-205
12
McCowan L, Horgan R P.
Risk factors for small for gestational age infants.
Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol.
2009;
23
779-793
13
Zhang B, Yip R, Wen F et al.
Comparison of birth weight by gestational age between China and the United States.
Chin Med J (Engl).
1997;
110
148-151
14
Hsieh W S, Wu H C, Jeng S F et al.
Nationwide singleton birth weight percentiles by gestational age in Taiwan, 1998–2002.
Acta Paediatr Taiwan.
2006;
47
25-33
15
Alshimmiri M M, Hammoud M S, Al-Saleh E A et al.
Ethnic variations in birthweight percentiles in Kuwait.
Paediatr Perinat Epidemiol.
2003;
17
355-362
16
Dornhorst A, Nicholls J S, Welch A et al.
Correcting for ethnicity when defining large for gestational age infants in diabetic
pregnancies.
Diabet Med.
1996;
13
226-231
17
Kierans W J, Joseph K S, Luo Z C et al.
Does one size fit all? The case for ethnic-specific standards of fetal growth.
BMC Pregnancy Childbirth.
2008;
8
1
18
Auger N, Luo Z C, Platt R W et al.
Do mother's education and foreign born status interact to influence birth outcomes?
Clarifying the epidemiological paradox and the healthy migrant effect.
J Epidemiol Community Health.
2008;
62
402-409
19
Gould J B, Madan A, Qin C et al.
Perinatal outcomes in two dissimilar immigrant populations in the United States: a
dual epidemiologic paradox.
Pediatrics.
2003;
111 (6 Pt 1)
e676-e682
20 Voigt M, Fusch C, Schneider K T et al.
Zur Berücksichtigung von Körperhöhe und Körpergewicht der Mutter bei der Klassifikation
der Neugeborenen nach Schwangerschaftsdauer und Gewicht. Zabaransky S SGA-Syndrom – Small for Gestational Age – Ursachen und Folgen. Marburg;
Jonas Verlag 2003: 128-140
1 Both authors contributed equally.
PD Dr. Dr. Manfred Voigt
Institute for Perinatal Auxology Klinikum Südstadt
Südring 81
18059 Rostock
Germany
Email: manfred.voigt@kliniksued-rostock.de