Zusammenfassung
Studienziel: Die Therapie vollschichtiger Knorpeldefekte hat in den letzten Jahren durch die Einführung
neuer Behandlungsverfahren große Fortschritte gemacht. Dennoch weisen die zur Verfügung
stehenden Verfahren spezifische Probleme und verfahrensspezifische Komplikationen
auf, deren Kenntnis für den behandelnden Chirurgen von großer Bedeutung ist. Die vorliegende
Arbeit gibt eine Übersicht über die charakteristischen Komplikationen nach knorpelregenerativen
Eingriffen. Methode: Unter den Suchbegriffen „autologous chondrocyte implantation“, „autologous chondrocyte
transplantation“, „microfracture“, „osteochondral transplantation“, „cartilage repair“,
„cartilage defect“ und „complications“ erfolgte im Oktober 2009 eine Abfrage der gängigen
medizinischen Datenbanken inkl. „Medline“, „Web of Science“ und „Ovid“. Die als relevant
identifizierte Literatur war Basis für die vorliegende Übersicht. Ergebnisse: Für alle knorpelregenerativen operativen Techniken existieren spezifische Komplikationen.
Während die offensichtlich limitierte Haltbarkeit des Regeneratknorpels und die Bildung
intraläsionaler Osteophyten Hauptprobleme nach Mikrofrakturierung darstellen, scheinen
bei der OATS-Plastik die Entnahmemorbidität, die Degeneration des Umgebungsknorpels
sowie die fehlende knorpelige Integration der transplantierten Zylinder von Bedeutung.
Charakteristische Komplikationen nach autologer Knorpelzelltransplantation stellen
dagegen die Hypertrophie des Regeneratknorpels, die Delamination, die fehlende Integration
in den Umgebungsknorpel sowie – ähnlich wie bei der Mikrofrakturierung – das Ausbleiben
einer suffizienten Regeneratbildung dar. Schlussfolgerung: Auch wenn die Bedeutung und klinische Relevanz dieser Komplikationen nicht für alle
Beobachtungen abschließend geklärt sind, ist deren Kenntnis von großer Bedeutung,
da nur so Strategien entwickelt werden können, die Komplikationen suffizient zu behandeln
oder zu reduzieren.
Abstract
Aim: There has been great progress concerning the surgical treatment of full-thickness
cartilage defects within recent years. Surgical techniques such as arthroscopic microfracturing
(MF), autologous osteochondral transplantation (OCT) and autologous chondrocyte implantation
(ACI) have been introduced and, by using these techniques, reliable and satisfying
clinical results can be achieved. Nevertheless, there are also technique-related problems
and characteristic complications of all surgical techniques in the field of cartilage
repair. Knowledge of these complications is essential for every surgeon using these
techniques. The aim of the present article is to give an overview concerning technique-associated
and characteristic complications of the most common cartilage repair techniques including
arthroscopic microfracturing, autologous osteochondral transplantation and autologous
chondrocyte implantation (ACI). Methods: In order to identify relevant literature concerning complications following cartilage
repair, medical databases including “medline”, “ovid” and “web of science” were searched
for the terms “autologous chondrocyte implantation“, ”autologous chondrocyte transplantation”,
“microfracture“, ”osteochondral transplantation”, “cartilage repair“, ”cartilage defect”
and “complications” in October 2009. The present publication represents a non-systematic
review including publications which were considered relevant for describing charateristic
complications and adverse events in surgical techniques used for cartilage repair.
Results: Although the number of studies describing complications and adverse events following
surgical cartilage repair studies is limited, for all techniques included in the present
review (arthroscopic microfracturing, autologous osteochondral transplantation and
autologous chondrocyte implantation) technique-associated and characteristic complications
could be identified. While regenerative tissue following microfracturing seems to
be limited in terms of durability, intralesional bone formation and elevation of the
subchondral bone plate seem to be characteristic problems of this technique. Harvest
morbidity, degeneration of the surrounding cartilage, necrosis of the transplanted
cylinders and a lack of integration of the cartilage into the surrounding cartilage
seem to be related to the transplantation of osteochondral cylinders (OATS/OCT), while
hypertrophic regenerative cartilage, disturbed fusion into the adjacent cartilage,
delamination and insufficient cartilage regeneration are associated with the autologous
chondrocyte implantation (ACI). Conclusion: The present paper identifies technique-associated complications for the most common
surgical techniques used for cartilage repair. Even if the clinical relevance of the
complications described in the current article has not been investigated to its fullest
extent, the awareness of these characteristic complications is essential in order
to avoid them whenever possible or to develop standardised treatment regimes for these
problems. This needs to be addressed in further investigations.
Schlüsselwörter
knorpelregenerative Eingriffe - Knorpeldefekte - Komplikationen - Kniechirurgie -
autologe Knorpelzelltransplantation
Key words
cartilage repair - cartilage defect - complications - knee surgery - autologous chondrocyte
implantation
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PD Dr. Philipp Niemeyer
Department für Orthopädie und Traumatologie
Klinikum der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
Hugstetter Straße 55
79098 Freiburg
Phone: 07 61/2 70 28 64
Fax: 07 61/2 70 25 20
Email: philipp.niemeyer@uniklinik-freiburg.de