Dtsch Med Wochenschr 2010; 135(19): 959-964
DOI: 10.1055/s-0030-1253683
Originalarbeit | Original article
Allgemeinmedizin
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Phytotherapie in der Kinderheilkunde

Prävalenz, Indikationen und MotivationUse of herbal medicine in German childrenPrevalence, indications and motivationM. Hümer1 , G. Scheller1 , T. Kapellen1 , C. Gebauer1 , H. Schmidt2 , W. Kiess1
  • 1Klinik für Kinder und Jugendliche, Department für Frauen- und Kindermedizin des Universitätsklinikums Leipzig
  • 2Kinderklinik und Kinderpoliklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital der Universität München
Further Information

Publication History

eingereicht: 15.9.2009

akzeptiert: 4.3.2010

Publication Date:
05 May 2010 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Pflanzliche Arzneimittel (Phytopharmaka) werden von der Gesellschaft in Deutschland häufig nachgefragt, oftmals unreflektiert und kommerziell beeinflusst. Der Gebrauch pflanzlicher Medizin bei Kindern wurde bisher selten untersucht. Diese Arbeit untersucht Prävalenz, Motivation und häufigste Indikationsgebiete pflanzlicher Arzneimittel bei pädiatrischen Patienten mit Hilfe soziodemographischer Daten.

Methoden: Von März 2007 bis Januar 2008 erfolgte eine prospektive Untersuchung anhand eines standardisierten Fragebogens an zwei großen Kinderkliniken und zwei Kinderarztpraxen in Deutschland.

Ergebnisse: Insgesamt wurden 413 (68,8 %) von 600 Fragebögen von den Eltern ausgefüllt. Das mittlere Alter der behandelten Kinder betrug 6,7 ± 4,7 Jahre (Median 5). Es erhielten 353 Kinder (85,5 %) ein oder mehrere pflanzliche Arzneimittel, wobei die häufigsten Kamille (85,5 %), Fenchel (81,3 %), Eukalyptus (43,9 %), Bronchipret® (43,1 %) und Prospan® (43,1 %) waren. Elternteile, die ihren Kindern Phytotherapeutika geben, waren signifikant häufiger weiblich, in einer Großstadt lebend, hatten einen höheren Bildungsgrad und ein höheres Einkommen (p < 0,05).

Schlussfolgerung: Phytotherapie ist eine im Kindes- und Jugendalter weit verbreitete Therapieoption. Daher sind gezieltes Nachfragen des behandelnden Arztes und spezifische Aufklärung wichtig.

Abstract

Background and objectives: Herbal medicine (phytotherapy) is increasingly used by the German population. But its use for children has been rarely analysed. This study determined prevalence, motivations and indications for the use of herbal medicine use. It also investigated parent-related variables associated with its use.

Methods: An anonymized questionnaire was filled in by parents of children and adolescents who attended the general pediatric out-patient department of two German university children's hospitals and the practice of two general pediatricians.

Results: 413 of 600 parents (68.8%) completed the questionnaire. Mean age of the children was 6.7 ± 4.7 years. 353 (85.5%) were given one or more herbal products, chamomile (85.5%), fennel (81.3%), eucalyptus (43.9%). Bronchipret® 43.1%) (thyme and primrose [tablets] or thyme with ivy [syrup] and Prospan® (43.1%) (a syrup of ivy leaf extract) were the most commonly used, in the treatment of cough. Parents who give phytotherapeuticals to their children were significantly more often women, living in a large city, of good education and financially better off (p< 0.05).

Conclusion: Herbal medicine is widely used in Germany during childhood and adolescence. To achieve high therapeutic safety it is important to ask parents explicitly about such use.

Literatur

  • 1 Arabin B, Raum E, Mohnhaupt A, Schwartz F W. Two types of health care systems and their influence on the introduction of perinatal care: an epidemiological twin model in Berlin from 1950 to 1990.  Matern Child Health J. 1999;  3 81-91
  • 2 Bücker B, Groenewold M, Schoefer Y, Schäfer T. The use of complementary alternative medicine (CAM) in 1001 German adults: results of a population-based telephone survey.  Gesundheitswesen. 2008;  70 29-36
  • 3 Dannemann K, Hecker W, Haberland H. et al . Use of complementary and alternative medicine in children with type 1 diabetes mellitus – prevalence, patterns of use, and costs.  Pediatr Diabetes. 2008;  9 228-235
  • 4 Ernst E. Complementary medicine in Germany.  Climacteric. 2008;  11 91-92
  • 5 Ernst E. Serious adverse effects of unconventional therapies for children and adolescents: a systemic review of recent evidence.  Eur J Pediatr. 2003;  162 72-80
  • 6 Everett L L, Birmingham P K, Williams G D, Brenn B R, Shapiro J H. Herbal and homeopathic medication use in pediatric surgical patients.  Paediatr Anaesth. 2005;  15 455-460
  • 7 Farnsworth. et al . Bulletin of the World Health Organization. 1985;  63 965-981
  • 8 Härtel U, Volger E. Use and acceptance of classical natural and alternative medicine in Germany – findings of a representative population-based survey.  Forsch Komplementarmed Klass Naturheilkd. 2004;  11 327-341
  • 9 Hon K L, Ma K C, Wong Y, Leung T F, Fok T F. A survey of traditional Chinese medicine use in children with atopic dermatitis attending a paeditric dermatology clinic.  J Dermatolog Treat. 2005;  16 154-157
  • 10 Jean D, Cyr C. Use of complementary and alternative medicine in a general pediatric clinic.  Pediatrics. 2007;  120 138-141
  • 11 Kastner U. Phytotherapie in der Pädiatrie.  Apothekerkammer. 2004;  3 291-293
  • 12 Kemper K J, O’Connor K G. Pediatricians’ recommendations for complementary and alternative medical (CAM) therapies.  Ambul Pediatr. 2004;  4 482-487
  • 13 Längler A, Spix C, Seifert G, Gottschling S, Graf N, Kaatsch P. Complementary and alternative treatment methods in children with cancer – a population based retrospective survey on the prevalence of use in Germany.  Eur J Cancer. 2008;  44 2233-2240
  • 14 Loman D. The use of complementary and alternative health care practices among children.  J Paediatr Health Care. 2003;  17 58-63
  • 15 McCann L J, Newell S J. Survey of peadiatric complementary and alternative medicine use in health and chronic illness.  Arch Dis Child. 2006;  91 173-174
  • 16 Noiesen E, Munk M D, Larsen K, Høyen M, Agner T. Use of complementary and alternative treatment for allergic contact dermatitis.  Br J Dermatol. 2007;  157 301-305
  • 17 Ozturk C, Karayagiz G. Exploration of the use of complementary and alternative medicine among Turkish children.  J Clin Nurs. 2008;  17 2558-25 64
  • 18 Patel S, Wiggins J. Eucalyptus oil poisoning.  Arch Dis Child. 1980;  55 405-406
  • 19 Post-White J, Fitzgerald M, Hageness S, Sencer S F. Complementary and alternative medicine use in children with cancer and general and specialty pediatrics.  J Pediatr Oncol Nurs. 2009;  26 7-15
  • 20 Robinson N, Blair M, Lorenc A, Gully N, Fox P, Mitchell K. Complementary medicine use in multi-ethnic paediatric outpatients.  Complement Ther Clin Pract. 2008;  14 17-24
  • 21 Schwerk C, Fleischer A, Hoepffner W, Kapellen T, Pfäffle B W, Schuster V, Kiess W. Evaluation und Qualitätssicherung einer allgemein pädiatrischen Hochschulambulanz.  Kinder-und Jugendmedizin. 2008;  8 375-382
  • 22 Vlieger A M, Blink M, Tromp E, Benninga M A. Use of complementary and alternative medicine by pediatric patients with functional and organic gastrointestinal diseases: Results from a multicenter survey.  Pediatrics. 2008;  122 446-451
  • 23 Vlieger A M, van de Putte E M, Hoeksma H. The use of complementary and alternative medicine in children at a general paediatric clinic and parental reasons for use.  Ned Tijdschr Geneeskd. 2006;  150 625-630
  • 24 Zhang A L, Story D F, Lin V, Vitetta L, Xue C C. A population survey on the use of 24 common medicinal herbs in Australia.  Pharmacoepidemiol Drug Saf. 2008;  17 1006-1013
  • 25 Sozialgesetzbuch (SGB) 5 § 34 Absatz 1 in der Fassung vom 21.Juli 2004 (BGBI. I S.1791). 

Prof. Dr. med. Wieland Kiess

Universitätsklinik für Kinder und Jugendliche

Liebigstr. 20a

04317 Leipzig

Phone: 49/341/9726000

Fax: 49/341/9726009

Email: Wieland.Kiess@medizin.uni-leipzig.de

    >