Abstract
Objective: To investigate the change of psychological symptoms and quality of life in children
and adolescents with congenital heart disease, cancer, or cystic fibrosis after a
family-oriented inpatient rehabilitation program.
Methods: 302 participants in the intervention (aged 4–17 years, mean=8.7) were assessed using
standard questionnaires at admission to the rehabilitation program, at discharge,
and 6 months post discharge. Parent-reported behavioral and emotional symptoms were
compared to a healthy control group from the National Health Interview and Examination
Survey for Children and Adolescents (n=903).
Results: At admission, 27.5% of patients showed abnormal levels on the total difficulties
score of the Strengths and Difficulties Questionnaire – parent version (SDQ), while
an additional 16.9% had slightly elevated symptoms (relative risk=2.16). Patients’
psychological symptoms were negatively correlated with their quality of life (QoL)
and with parental QoL. After rehabilitation, the patients’ symptoms improved significantly,
and the improvement persisted for 6 months in those patients who could be followed.
Conclusions: The rehabilitation program can be considered a promising strategy to improve the
patients’ psychological adaptation.
Zusammenfassung
Hintergrund: Bislang fehlen systematische Wirksamkeitsstudien stationärer familienorientierter
Rehabilitationsprogramme hinsichtlich der psychischen Symptomatik und Lebensqualität
von Kindern und Jugendlichen mit angeborenen Herzfehlern, Krebs oder Mukoviszidose.
Patienten und Methode: 302 Rehabilitationsteilnehmer (Alter 4–17 Jahre, M=8,7) wurden mittels standardisierter
Elternbefragung im Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) wiederholt untersucht
und mit einer Kontrollgruppe (N=903) gesunder Kinder aus dem Kinder- und Jugend-Gesundheitssurvey
(KIGGS) verglichen.
Ergebnisse: Bei der Aufnahme zeigten 27,5% der Patienten klinisch auffällige psychische Symptome
auf der Gesamtproblemskala des SDQ, weitere 16,9% hatten grenzwertig erhöhte Symptome
(relatives Risiko=2,16). Ihre psychologischen Symptome waren negativ mit ihrer Lebensqualität
und mit der Lebensqualität ihrer Eltern korreliert. Nach der Rehabilitation waren
die psychischen Symptome signifikant reduziert, die Verbesserungseffekte waren auch
noch 6 Monate später nachweisbar.
Schlussfolgerung: Stationäre familienorientierte Rehabilitationen können als Erfolg versprechende Intervention
zur Förderung der psychosozialen Adaptation chronisch körperlich kranker Kinder und
Jugendlicher angesehen werden.
Key words
children - chronic illness - family-oriented intervention - psychosocial functioning
- quality of life
Schlüsselwörter
chronische Krankheit - familienorientierte Intervention - Kinder - Lebensqualität
- psychosoziale Adaptation
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Correspondence
Prof. Dr. Lutz Goldbeck
University Ulm
Child and Adolescent
Psychiatry/Psychotherapy
Steinhövelstraße 5
89075 Ulm
Germany
Telefon: +49/731/500 616 60
Fax: +49/731/500 616 62
eMail: Lutz.Goldbeck@uniklinik-ulm.de