Zusammenfassung
Hintergrund und Methoden: Die für den Erwachsenen geltenden Kriterien bzgl. Diagnostik und Therapie des obstruktiven
Schlafapnoe-Syndroms (OSAS) sind nicht auf Kinder übertragbar. Um einen Überblick
über die diesbezügliche Praxis zu erhalten, wurden Schlaflabore, die Kinderableitungen
durchführen, bzgl. der eingesetzten Technik der Polysomnografie, der Interpretation
deren Ergebnisse und der empfohlenen Therapie des kindlichen OSAS befragt.
Ergebnisse: 17 Schlaflabore nahmen an der Studie teil. Es zeigte sich, dass die einzelnen Schlaflabore
in Deutschland unterschiedliche Kriterien bei der Diagnostik des kindlichen OSAS verwenden.
Als Therapie des kindlichen OSAS wird am häufigsten eine HNO-chirurgische Operation
(75%) eingeleitet.
Schlussfolgerungen: Zur Verbesserung der nationalen und internationalen Vergleichbarkeit der erhobenen
Befunde ist es anzustreben, die 2007 gegeben Empfehlungen der American Academy of
Sleep Medicine (AASM) zur Durchführung und Auswertung der Polysomnografie im Kindesalter
zu übernehmen.
Abstract
Obstructive Sleep Apnea Syndrome in Children – Status Quo of Diagnostics and Treatment
Background and Methods: In the diagnostics and treatment of obstructive sleep apnea syndrome (OSAS), established
standards for adults cannot be conferred on children. To get an overview concerning
the code of practice, we questioned sleep laboratories performing polysomnographies
in children about the used techniques, the interpretation of the results and the recommended
therapy of OSAS in children.
Results: 17 sleep laboratories participated in the study. It became evident that the individual
German sleep laboratories use different criteria in the diagnostics of OSAS in children.
For treating OSAS in children, surgery by an ENT specialist is recommended in most
cases (75%).
Conclusions: To enhance national and international comparability of diagnostic findings, adoption
of the recommendations of the American Academy of Sleep Medicine (AASM) of 2007 for
polysomnographic procedures and scoring is suggested.
Schlüsselwörter
kindliches obstruktives Schlafapnoe-Syndrom - Polysomnografie im Kindesalter - Auswertekriterien
- Standards - AASM
Key words
obstructive sleep apnea in children - polysomnography in children - scoring - standards
Literatur
- 1
DGSM
.
S3-Leitlinie Nicht erholsamer Schlaf/Schlafstörungen.
Somnologie.
2009;
13
(S 01)
4-160
- 2
Wiater A, Paditz E, Schlüter B, Scrolle S, Niewerth HJ, Schäfer T, Erler T, Sclachinger H.
Obstruktives Schlafapnoe-Syndrom im Kindesalter.
Dtsch Arztebl.
2002;
99
A3324-A3330
- 3
.
American Academy of Pediatrics. Clinical practice guideline: diagnosis and management
of childhood obstructive sleep apnea syndrome.
Pediatrics.
2002;
109
704-712
- 4
Marcus CL, Omlin KJ, Basinki DJ, Bailey SL, Rachal AB, von Pechmann WS, Keens TG,
Ward SL.
Normal polysomnographic values for children and adolescents.
Am Rev Respir Dis.
1992;
146
1235-1239
- 5
Traeger N, Schultz B, Pollock AN, Mason T, Marcus CL, Arens R.
Polysomnographic values in children 2–9 years old: additional data and review of the
literature.
Pediatr Pulmonol.
2005;
40
22-30
- 6
Montgomery-Downs HE, O’Brien LM, Gulliver TE, Gozal D.
Polysomnographic characteristics in normal preschool and early school-aged children.
Pediatrics.
2006;
117
741-753
- 7
Muzumdar H, Arens R.
Diagnostic issues in pediatric obstructive sleep apnea.
Proc Am Thorac Soc.
2008;
5
263-273
- 8
Rosen CL.
Obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) in children: diagnostic challenges.
Sleep.
1996;
19
S274-S277
- 9 Iber C, Ancoli-Israel S, Chesson A, Quan S. The AASM Manual for the Scoring of Sleep
and Associated Events: Rules, Terminology, and Technical Specifications. Westchester,
III: American Academy of Sleep Medicine; 2007
- 10
Sinha D, Guilleminault C.
Sleep disordered breathing in children.
Indian J Med Res.
2010;
131
311-320
- 11
de la Chaux R, Klemens C, Patscheider M, Reichel O, Dreher A.
Tonsillotomy in the treatment of obstructive sleep apnea syndrome in children: polysomnographic
results.
Int J Pediatr Otorhinolaryngol.
2008;
72
1411-1417
Korrespondenzadresse
Dr. Thomas Braun
Klinikum der Ludwig-Maximilians-
Universität München
Klinik und Poliklinik für
Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde
Marchioninistraße 15
81377 München
Email: thomas.braun@med.uni-muenchen.de