Abstract
Background: The role for testis-sparing surgery in the treatment of primary intratesticular lesions
in childhood is growing. The reliability of scrotal ultrasonograpy (US) in the management
of these lesions is still controversial.
Patients: Between 1991 and 2007, 383 children and adolescents presented with testicular abnormalities.
Ultrasound results and records of patients with primary testicular neoplasms were
analyzed.
Results: 12 of 383 patients (3.1%) had a histologically proven primary intratesticular neoplasm.
Scrotal US was highly sensitive for the detection of these lesions. Patients’ mean
age at initial US was 6 years (9 prepubertal, 3 juvenile patients). The most frequent
symptom was a painless unilateral scrotal mass (75%). Tumor markers or testosterone
were elevated in 6/12 boys. Histology was intratesticular germ cell in 7, sexcord
stromal tumor in 4 and capillary hemangioma in 1 patient. US correctly distinguished
between benign and malignant lesions in all cases. When combined with clinical symptoms,
US predicted 75% of histologies. After including hormone and tumor marker levels,
a correct preoperative diagnosis was made for all boys with germ cell, and for 75%
of boys with sexcord stromal tumor.
Conclusion: Scrotal US is highly sensitive for the detection of childhood primary intratesticular
tumors and, when combined with clinical data, highly reliable for differential diagnosis.
It may help clinicians to decide when to opt for testis-sparing surgery.
Zusammenfassung
Hintergrund: Organerhaltendes Vorgehen bei der Behandlung primärer Hodentumoren im Kindes- und
Jugendalter nimmt zu. Die Verlässlichkeit des skrotalen Ultraschalls (US) beim Management
dieser Neoplasien ist noch nicht etabliert.
Patienten: Zwischen 1991 und 2007 wurden monoinstitutionell 383 Kinder und Jugendliche mit testikulären
Auffälligkeiten vorstellig. Die Daten von Patienten mit primären Hodentumoren wurden
retrospektiv ausgewertet.
Ergebnisse: 12 von 383 (3,1%) Patienten hatte eine histologisch gesicherte primäre intratestikuläre
Neoplasie. Der skrotale US wies diese Tumoren hoch sensitiv nach. Das mittlere Alter
zum Zeitpunkt der ersten Sonografie war 6 Jahre (9 präpubertäre, 3 juvenile Patienten).
Häufigstes Symptom war eine einseitige schmerzlose Hodenschwellung (75%). Tumormarker
bzw. Testosteron waren bei 6/12 Jungen erhöht. 7 Patienten hatten einen Keimzell-,
4 einen Stromazelltumor und einer ein kapilläres Hämangiom. Die präoperative sonografische
Dignitätseinschätzung war bei allen Patienten, die Voraussage der histologischen Diagnose
bei 75% der Patienten korrekt. Nach Berücksichtigung der klinischen Daten war die
präoperative Diagnose bei allen Patienten mit Keimzelltumoren und bei 75% derer mit
Stromazelltumoren korrekt.
Schlussfolgerung: Skrotaler US ist eine hochsensitive Methode zum Nachweis primärer Hodentumoren im
Kindes- und Jugendalter und unter Berücksichtigung der klinischen Parameter auch bei
der histologischen Differenzialdiagnose erfolgreich. Entsprechend kann er bei der
Entscheidung Orchiektomie vs. organerhaltendes Vorgehen helfen.
Key words
ultrasonography - childhood primary testicular tumors - diagnostic and therapeutical
management - testis sparing surgery
Schlüsselwörter
Ultraschall - Hodentumoren im Kindes- und Jugendalter - diagnostisches und therapeutisches
Management - organerhaltende Chirurgie
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1 authors contributed equally to the work.
Correspondence
Gesche TallenMD, PhD
Charité-Universitätsmedizin
Berlin
Department of Pediatric
Oncology/Hematology
Otto-Heubner-Centrum für
Kinder- und Jugendmedizin
Augustenburger Platz 1
13353 Berlin
Germany
Phone: +49/30/450 566 032
Fax: +49/30/450 566 908
Email: gesche.tallen@charite.de