Z Gastroenterol 2013; 51(2): 216-219
DOI: 10.1055/s-0031-1273371
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Iron Deficiency Anaemia over the Last Decades – Osler’s Disease Diagnosed by Doppler and Contrast-Enhanced Ultrasound

Eisenmangelanämie seit Jahrzehnten – die Diagnose eines Morbus Osler mit Doppler- und kontrastverstärkter SonografieH. Neye1 , P. Rauh1 , D. Ensberg1 , S. Rickes1
  • 1Department of Internal Medicine, AMEOS Hospital St. Salvator Halberstadt, Germany
Further Information

Publication History

manuscript received: 1.3.2011

manuscript accepted: 10.4.2011

Publication Date:
13 August 2012 (online)

Zusammenfassung

Fallbericht: Eine 72-jährige Patientin mit einer seit 30 Jahren bekannten Eisenmangelanämie wurde wegen Müdigkeit und zunehmendem Schwächegefühl stationär aufgenommen. In der körperlichen Untersuchung zeigten sich eine Dyspnoe bei geringer Belastung sowie ein anämischer Hautaspekt. Auf der Zunge der Patientin zeigten sich Angiodysplasien. Das Labor wies eine mikrozytäre Anämie bei Eisenmangel nach. Zuerst wurde eine Routinesonografie (iU22, Philips Medical Systems) durchgeführt, bei der eine akzessorische linke Leberarterie, eine erweiterte Arteria hepatica communis sowie ektatische, torquiert verlaufende, intrahepatische Leberarterien gefunden wurden. Mit dem kontrastverstärkten Ultraschall (CEUS) wurden 2 intrahepatische arteriosystemische Shunts im linken Leberlappen nachgewiesen. Endoskopisch wurden multiple Angiodysplasien im Magen und Duodenum, 4 isolierte Angiodysplasien im Colon sowie Teleangiektasien im Oropharynx gefunden. Die Angiodysplasien wurden mit der Argonplasmakoagulation (APC) therapiert. Ein Morbus Osler wurde auf der Grundlage der Curacao-Kriterien diagnostiziert. Schlussfolgerung: Der transabdominelle Ultraschall, bei der das B-Bild mit Farb-, Pulsed-wave-Doppler sowie kontrastverstärkter Sonografie kombiniert wird, ist eine wichtige diagnostische Methode in der Detektion vaskulärer Malformationen der Leber, er kann sehr gut zum Screening auch bei Patienten mit einer Eisenmangelanämie genutzt werden. Erstmalig demonstrieren wir CEUS als ein zusätzliches Verfahren in der Diagnostik einer Leberbeteiligung bei Patienten mit einem Morbus Osler.

Abstract

Case Report: A 72-year-old woman with a 30-year history of iron deficiency anaemia was admitted for fatigue and increasing weakness. On physical examination, the patient appeared dyspneic and pallor. The tongue showed angiodysplasias. Laboratory analysis showed a microcytary anaemia with an iron deficiency. Firstly a routine ultrasound examination (iU22, Philips Medical Systems) was performed. A left accessory artery, a dilated common hepatic artery and ectatic tortuous intrahepatic liver arteries were found. A contrast-enhanced ultrasound (CEUS) detected two intrahepatic arteriosystemic shunts in the left liver lobe. Endoscopy revealed multiple angiodysplasias of the stomach and the duodenum, 4 isolated angiodysplasias in the colon and telangiectasias in the oropharyngeal region. The angiodysplasias were treated with argon plasma coagulation. Osler’s disease was diagnosed based on the Curacao criteria. Conclusion: Transabdominal B-mode sonography in combination with colour Doppler, pulsed wave Doppler and contrast-enhanced ultrasound is a very important tool to detect hepatic vascular malformations. It is an excellent procedure for the screening of patients with an iron deficiency anaemia. For the first time, we have demonstrated CEUS as an additional approach in the diagnosis of liver involvement in patients with Osler’s disease.

References

  • 1 Shovlin C L, Guttmacher A E, Buscarini E et al. Diagnostic criteria for hereditary hemorrhagic telangiectasia (Rendu-Osler-Weber syndrome).  Am J Med Genet. 2000;  91 66-67
  • 2 Gibbs D D. Rendu-Osler-Weber disease: a triple eponymous title lives on.  J R Soc Med. 1986;  79 742-743
  • 3 Ocran K, Rickes S, Heukamp I et al. Sonographic findings in hepatic involvement of hereditary haemorrhagic telangiectasia.  Ultraschall in Med. 2004;  25 191-14
  • 4 Buscarini E, Danesino C, Olivieri C et al. Liver involvement in hereditary haemorrhagic telangiectasia or Rendu-Osler-Weber disease.  Dig Liver Dis. 2005;  37 635-645
  • 5 Nanda S, Bhatt S P. Hereditary hemorrhagic telangiectasia: epistaxis and hemoptysis.  CMAJ. 2009;  180 838
  • 6 Ocran K, Rickes S, Neye H et al. Dopplersonographische Leberbefunde bei M. Osler.  Ultraschall in Med. 2001;  22 S38-S39
  • 7 Naganuma H, Ishida H, Niizawa M et al. Hepatic involvement in Osler-Weber-Rendu disease: findings on pulsed and color Doppler sonography.  Am J Roentgenol. 1995;  165 1421-1425
  • 8 Rickes S, Ocran K, Wermke W. Image of the month. Heriditary hemorrhagic telangiectasia.  Gastroenterology. 2001;  120 1579, 1889
  • 9 Weik C, Greiner L. The liver in hereditary haemorrhagic telangiectasia (Weber-Rendu-Osler disease).  Scand J Gastroenterol. 1999;  34 1241-1246
  • 10 Caselitz M, Bahr M J, Bleck J S et al. Sonographic criteria for the diagnosis of hepatic involvement in hereditary hemorrhagic telangiectasia (HHT).  Hepatology. 2003;  37 1139-1146
  • 11 Garcia-Tsao G. Liver involvement in hereditary hemorrhagic telangiectasia (HHT).  J Hepatol. 2007;  46 499-507
  • 12 Longacre A V, Gross C P, Gallitelli M et al. Diagnosis and management of gastrointestinal bleeding in patients with hereditary hemorrhagic telangiectasia.  Am J Gastroenterol. 2003;  98 59-66
  • 13 Neye H, Rauh P, Uhle C et al. Fever and aphthae – Behçet disease simulating an infection.  Med Klin. 2009;  104 484-486
  • 14 Neye H, Voderholzer W, Rickes S et al. Evaluation of criteria for the activity of Crohn’s disease by power Doppler sonography.  Dig Dis. 2004;  22 67-72
  • 15 Neye H, Ensberg D, Rauh P et al. Impact of high-resolution transabdominal ultrasound in the diagnosis of complications of Crohn’s disease.  Scand J Gastroenterol. 2010;  45 690-695

Correspondence

Dr. Holger Neye

Department of Internal Medicine, AMEOS Hospital St. Salvator Halberstadt

Gleimstr. 5

38820 Halberstadt

Germany

Email: neye@medkl.salvator-kh.de

    >