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DOI: 10.1055/s-0031-1273446
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Endovaskuläre Brachytherapie (EVBT) mit Rhenium-188 zur Restenoseprophylaxe nach Angioplastie infrainguinaler Läsionen: Erste Erfahrungen
Endovascular Brachytherapy (EVBT) with Rhenium-188 for Restenosis Prophylaxis after Angioplasty of Infrainguinal Lesions: Early ExperiencePublikationsverlauf
                     eingereicht: 19.8.2010
                     
                     angenommen: 2.5.2011
                     
Publikationsdatum:
28. Juli 2011 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Die Restenoserate nach perkutaner transluminaler Angioplastie (PTA) stellt immer noch ein Problem dar. Ziel dieser klinischen Praktikabilitätsstudie war eine erste Abschätzung der Ergebnisse eines weiterentwickelten endovaskulären Bestrahlungsverfahrens mit dem Betastrahler Rhenium-188 (Re-188) hinsichtlich Sicherheit und Effektivität bei der infrainguinalen Restenoseprophylaxe. Material und Methoden: Von März 2006 bis April 2009 wurden 52 Pat. mit 71 infrainguinalen arteriellen Läsionen mit einer Re-188-PTA zur Restenoseprophylaxe nach PTA behandelt. 40 Pat. mit 53 Läsionen (24 De-novo- und 29 Rezidivläsionen) konnten nach durchschnittl. 12,7 Monaten (min. 2,6 – max. 25,1 Monate) nachuntersucht werden. Der flüssige β-Strahler wurde mit einem Wolfram-Applikator in den zur Bestrahlung zugelassen PTA-Ballon eingebracht und nach der EVBT wieder aspiriert. Es wurde eine Dosis von 13 Gy in 2 mm Eindringtiefe appliziert. Die Nachuntersuchung erfolgte mittels klinischer Untersuchung, Bestimmung des ABI und FKDS. Ergebnisse: Über den durchschnittl. Nachbeobachtungszeitraum von 12,7 Monaten lag die Gesamtrestenoserate nach Re-PTA bei 15,1 % (8 / 53 Läsionen). Die Restenoserate für De-novo-Läsionen lag bei 20,8 % (5 / 24) und für Rezidivläsionen bei 10,3 % (3 / 29). Bei 4 Patienten war im weiteren Verlauf eine zusätzliche Intervention (3 × PTA, 2 × Amputation) nötig. Im Rahmen der Re-PTA traten keine relevanten periprozeduralen Komplikationen auf. Es kam zu keiner erhöhten Strahlenbelastung des Personals und zu keinem Austritt von Re-188 aus dem PTA Ballon. Schlussfolgerung: Die EVBT mit einem Re-188 gefüllten PTA-Ballon erwies sich im Rahmen unserer Nachuntersuchung als praktikable und sichere Technik nach PTA im infrainguinalen Stromgebiet mit günstigeren Restenoseraten als bisher in der Literatur veröffentlicht. Am deutlichsten scheinen Patienten mit Restenose zu profitieren.
Abstract
Purpose: Restenosis remains a major problem in percutaneous transluminal angioplasty (PTA) of peripheral arteries. The aim of this feasibility study was to evaluate the technical feasibility and safety of a new endovascular brachytherapy (EVBT) device with Rhenium-188 in restenosis prophylaxis of infrainguinal arteries. Materials and Methods: From March 2006 to April 2009, 52 patients with 71 infrainguinal arterial lesions were treated with Re-188 to prevent restenosis after PTA. 40 patients with 53 lesions (24 de-novo lesions and 29 restenoses) were reexamined (clinic, color-coded duplex ultrasound) after a mean follow-up period of 12.7 months (2.6 to 25.1 months). The liquid beta-emitter Re-188 was introduced to the target lesion via an EVBT certified PTA balloon and a tungsten applicator. After the calculated irradiation time, Re-188 was aspirated back into the tungsten applicator. A dose of 13 Gy was applied at a depth of 2 mm into the vessel wall. Results: After a mean follow-up of 12.7 months, the overall restenosis rate after Re-PTA was 15.1 % (8 / 53 lesions). The restenosis rate for de-novo lesions was 20.8 % (5 / 24) and 10.3 % for restenoses (3 / 29). In 4 patients reintervention was necessary (3 PTAs and 2 major amputations). No periprocedural complications were observed. No elevated radiation dose for the patient or the interventionalist was measured. Conclusion: EVBT with a Re-188 filled balloon catheter was technically feasible and safe after PTA of infrainguinal arterial lesions with restenosis rates lower than expected compared to published results. Treatment of restenoses seems to be more effective than de-novo lesions.
Key words
percutaneous transluminal angioplasty - endovascular brachytherapy - rhenium-188 - restenosis prophylaxis
Literatur
- 1 
            Johnston K W, Rae M, Hogg-Johnston S A et al. 
            5-year results of a prospective study of percutaneous transluminal angioplasty. 
            Ann Surg. 
            1987; 
            206 
            403-413 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 
            Stanley B, Teague B, Raptis S et al. 
            Efficacy of balloon angioplasty of the superficial femoral artery and popliteal artery
            in the relief of leg ischemia. 
            J Vasc Surg. 
            1996; 
            23 
            679-685 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 
            Murray Jr R R, Hewes R C, White Jr R I et al. 
            Long-segment femoropopliteal stenoses: is angioplasty a boon or a bust?. 
            Radiology. 
            1987; 
            162 
            473-476 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 
            Jorgensen B, Tonnesen K H, Holstein P. 
            Late hemodynamic failure following percutaneous transluminal angioplasty for long
            and multifocal femoropopliteal stenoses. 
            Cardiovasc Intervent Radiol. 
            1991; 
            14 
            290-292 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Schillinger M, Sabeti S, Loewe C et al. 
            Ballon angioplasty versus implantation of nitinol stents in the superficial femoral
            artery. 
            N Engl J Med. 
            2006; 
            354 
            1879-1888 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            Rocha-Singh K J, Jaff M R, Crabtree T R et al. 
            Performance goals and endpoint assessments for clinical trials of femoropopliteal
            bare nitinol stents in patients with symptomatic peripheral arterial disease. 
            Cath Cardiovasc Interv. 
            2007; 
            69 
            910-919 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 
            Krankenberg H, Schluter M, Steinkamp H et al. 
            Nitinol stent implantation versus percutaneous transluminal angioplasty in superficial
            femoral artery lesions up to 10 cm in length: the femoral artery stenting trial (FAST). 
            Circulation. 
            2007; 
            116 
            285-292 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Wolfram R M, Budinsky A C, Pokrajac B et al. 
            Endovascular brachytherapy: restenosis in de novo versus recurrent lesions of femoropopliteal
            artery – the Vienna experience. 
            Radiology. 
            2005; 
            236 
            338-342 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Schillinger M, Mlekusch W, Haumer M et al. 
            Angioplasty and elective stenting of de novo versus recurrent femoropopliteal lesions:
            1-year follow-up. 
            J Endovasc Ther. 
            2003; 
            10 
            288-297 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            Hansrani M, Overbeck K, Smout J et al. 
            Intravascular brachytherapy for peripheral vascular disease. 
            Cochrane Database Syst Rev. 
            2002; 
            4 
            CD003504 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 Strahlenschutz in der Medizin. Richtlinie nach der Verordnung über den Schutz vor
            Schäden durch ionisierende Strahlen (Strahlenschutzverordnung – StrlSchV) vom 24.
            Juni 2002. Bundesanzeiger Jahrgang 54, Nummer207a, Kapitel 6.3.4 
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 
            Cheneau E, Waksman R, Yazdi H et al. 
            How to fix the edge effect of catheter-based radiation therapy in stented arteries. 
            Circulation. 
            2002; 
            106 
            2271-2277 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 
            Waksman R, Bhargava B, Mintz G S et al. 
            Late total occlusion after intracoronary brachytherapy for patients with in-stent
            restenosis. 
            J Am Coll Cardiol. 
            2000; 
            36 
            65-68 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Wohlgemuth W A, Bohndorf K. 
            Endovaskuläre Brachytherapie in der Restenoseprophylaxe nach Angioplastie und Stentimplantation:
            Eine Übersicht. 
            Fortschr Röntgenstr. 
            2003; 
            175 
            246-252 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 Weissig T. Endovaskuläre Brachytherapie mit Rhenium-188 zur Prophylaxe einer Restenose nach perkutaner
            transluminaler Angioplastie im peripheren Stromgebiet – Klinische Studie und Literaturübersicht. Inauguraldissertation an der Medizinischen Fakultät der Rheinisch-Westfälischen Technischen
            Hochschule Aachen 2006 
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Barth I, Rimpler A, Nikula T et al. 
            Strahlenexposition des Personals bei der endovaskulären Brachytherapie (EVBT) mit
            Re-188 nach PTA im peripheren Stromgebiet. 
            Zeitschrift für Medizinische Physik. 
            2009; 
            19 
            193-199 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 17 
            Wolfram R M, Budinsky A C, Pokrajac B et al. 
            Vascular brachytherapy with 192Ir after femoropopliteal stent implantation in high-risk
            patients: twelve-month follow-up results from the Vienna-5 trial. 
            Radiology. 
            2005; 
            236 
            343-351 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 18 
            Gallino A, Do D D, Alerci M et al. 
            Effects of probucol versus aspirin and versus brachytherapy on restenosis after femoropopliteal
            angioplasty: the PAB randomized multicenter trial. 
            J Endovasc Ther. 
            2004; 
            11 
            595-604 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 19 Leitlinien zur Diagnostik und Therapie der peripheren arteriellen Verschlusskrankheit
            (PAVK). Deutsche Gesellschaft für Angiologie – Gesellschaft für Gefäßmedizin; 2009 Kap. 8.3 93 
            Reference Ris Wihthout Link
- 20 
            Wohlgemuth W A, Leissner G, Wengenmair H et al. 
            Endovascular Brachytherapy in the Femoropopliteal Segment Using (192)Ir and (188)Re. 
            CardioVascular and Interventional Radiology. 
            2008; 
            31 
            698-708 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 21 
            Wolfram R M, Budinsky A C, Pokrajac B et al. 
            Endovascular brachytherapy for prophylaxis of restenosis after femoropopliteal angioplasty:
            five-year follow-up – prospective randomized study. 
            Radiology. 
            2006; 
            240 
            878-884 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 22 
            Verin V, Urban P, Popowski Y et al. 
            Feasibility of intracoronary beta-irradiation to reduce restenosis after balloon angioplasty.
            A clinical pilot study. 
            Circulation. 
            1997; 
            95 
            1138-1144 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 23 
            Hofmann W J, Kopp M, Kofler B et al. 
            Pre-liminary observations on the need for control angiography after peripheral endovascular
            brachytherapy using a centering balloon. 
            J Endovasc Ther. 
            2002; 
            9 
            241-245 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 24 
            Krüger K, Zähringer M, Stützer H et al. 
            De novo femoropopliteal stenoses: endovascular gamma irradiation following angioplasty
            – angiographic and clinical follow-up in a prospective randomized controlled trial. 
            Radiology. 
            2004; 
            231 
            546-554 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 25 
            Tongeren R B, Sambeek van M R, Overhagen van H et al. 
            Endovascular brachytherapy for the prevention of restenosis after femoropopliteal
            angioplasty. Results of the VARA Trial. 
            J Cardiovasc Surg. 
            2005; 
            46 
            437-443 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 26 
            Minar E, Pokrajac B, Maca T et al. 
            Endovascular brachytherapy for prophylaxis of restenosis after femoropopliteal angioplasty:
            results of a prospective randomized study. 
            Circulation. 
            2000; 
            102 
            2694-2699 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 27 
            Pokrajac B, Pötter R, Wolfram van R M et al. 
            Endovascular brachytherapy prevents restenosis after femoropopliteal angioplasty:
            results of the Vienna-3 randomised multicenter study. 
            Radiother Oncol. 
            2005; 
            74 
            3-9 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 28 
            Knapp Jr F F, Guhlke S, Beets A L et al. 
            Endovascular beta irradiation for prevention of restenosis using solution radioisotopes:
            pharmacologic and dosimetric properties of rhenium-188 compounds. 
            Cardiovasc Radiat Med. 
            1999; 
            1 
            86-97 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 29 
            Kotzerke J, Rentschler M, Glatting G et al. 
            Dosimetry fundamentals of endovascular therapy using Re-188 for the prevention of
            restenosis after angioplasty. 
            Nuklearmedizin. 
            1998; 
            37 
            68-72 
            
            Reference Ris Wihthout Link
Dr. Giesbert G. Leissner
         Klinik für Diagnostische Radiologie und Neuroradiologie, Klinikum Augsburg
         
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