Zusammenfassung
Ziel: Evaluierung eines schnellen 3-D-Nah-Infrarot-Bildgebungsverfahrens unter Verwendung
von Indocyaningrün (ICG) für die Detektion und Charakterisierung von Brustläsionen.
Material und Methoden: 30 Patientinnen mit mammografisch und/oder sonografisch detektierten suspekten Brustläsionen
wurden mit einem schnellen optischen 2 Hz 3-D-Mammografen vor, während und nach Gabe
eines 25 mg ICG-Bolus vor histologischer Sicherung mittels Stanzbiopsie untersucht.
Die Boluskinetik wurde mithilfe von zwei Perfusionsparametern und einem abgeleiteten
Parameter analysiert: „peak amplitude” (PA), „time to peak” (TTP) und „peak-time grouped
amplitude” (PTA). Mithilfe einer Receiver-operating-characteristic(ROC)-Analyse wurde
ein PTA-Cut-off-Wert für eine untersucherunabhängige Differenzierung zwischen benignen
und malignen Läsionen festgelegt. Acht Patientinnen mussten von der Datenauswertung
ausgeschlossen werden. Insgesamt wurden 14 Brüste mit malignen Läsionen, 8 Brüste
mit benignen Läsionen und drei gesunde Brüste analysiert. Ergebnisse: Die cut-off-basierte PTA-Analyse führte zur korrekten Detektion bei 12 von 14 malignen
Läsionen (Tumorgröße 8 – 80 mm; Sensitivität = 85,7 %). Zwei maligne Läsionen wurden
nicht erkannt. In der benignen Studiengruppe wurde lediglich ein Fibroadenom detektiert
(Spezifität = 87.5 %). PTA-Werte unterschieden sich signifikant für benigne und maligne
Studiengruppe (Mann-Whitney U Test, p < 0,05). Brüste mit malignen Läsionen zeigten
höhere Peaks zu früheren Zeitpunkten in der ICG-Perfusion. Schlussfolgerung: Die frühe Perfusionsanalyse in der ICG-gestützten optischen 3-D-Mammografie konnte
unterschiedliche Muster der Kontrastmittelaufnahme in benignen und malignen Läsionen
aufzeigen. Dieser Ansatz könnte der Detektion maligner Brustläsionen und der Abgrenzung
zu benignen Herden dienen.
Abstract
Purpose: To evaluate fast 3D near-infrared breast imaging using the optical contrast agent
indocyanine green (ICG) for the detection and characterization of breast lesions.
Materials and Methods: 30 patients with suspicious breast lesions on mammography and/or ultrasound underwent
fast 2 Hz 3D optical mammography before, during, and after administration of a 25 mg
ICG bolus prior to needle biopsy. The bolus kinetics is analyzed using two perfusion
parameters and a derived parameter: ”peak amplitude” (PA), ”time-to-peak” (TTP) and
”peak-time grouped amplitude” (PTA). A receiver operating characteristic curve (ROC)
analysis was performed to define a PTA cut-off for reader-independent differentiation
of benign and malignant lesions. 8 patients had to be excluded from data analysis.
Overall 14 breasts bearing a malignant lesion, 8 breasts bearing a benign lesion and
3 healthy breasts were analyzed. Results: The cut-off-based PTA analysis allowed correct detection for 12 of 14 malignant lesions
(tumor size: 8 – 80 mm; sensitivity = 85.7 %). Two malignant lesions were missed.
In the benign study group only one fibroadenoma was detected (specificity = 87.5 %).
The PTA values differed significantly between the benign group and the malignant group
(Mann-Whitney U-test, p < 0.05). Breasts with malignant lesions showed higher peaks
at early time-points in ICG perfusion. Conclusion: Early perfusion analysis of ICG-enhanced 3D fast optical mammography revealed different
enhancement patterns for benign and malignant lesions. This approach might help with
the detection of malignant breast lesions and the differentiation from benign lesions.
Key words
breast - laser - contrast agents - technical aspects
References
1
Fischer U, Schwethelm L, Baum F T et al.
Aufwand, Zuverlässigkeit und histologische Ergebnisse der MR-gesteuerten Vakuumbiopsie
suspekter Mammabefunde – retrospektive Auswertung von 389 Interventionen.
Fortschr Röntgenstr.
2009;
181
774-781
2
Baltzer P A, Dietzel M, Vag T et al.
Können farbkodierte parametrische Karten die Analyse dynamischer Anreicherungsmuster
in der MR-Mammografie verbessern?.
Fortschr Röntgenstr.
2010;
182
254-260
3
Müller-Schimpfle M P, Heindel W, Kettritz U et al.
Konsensustreffen der Kursleiter in der Mammadiagnostik am 9.5.2009 in Frankfurt am
Main – Thema: Herdbefunde.
Fortschr Röntgenstr.
2010;
182
671-675
4
Adamietz B, Schulz-Wendtland R, Meier-Meitinger M.
Asymptomatische Silikonome nach Prothesenruptur: Darstellung in der Elastografie.
Fortschr Röntgenstr.
2009;
181
385-386
5
Meier-Meitinger M, Schulz-Wendtland R, Adamietz B.
Brustmetastase – eine ungewöhnliche klinische Erstmanifestation eines primären Ovarialkarzinoms.
Fortschr Röntgenstr.
2009;
181
1082-1084
6
Siegmann K C, Moron H U, Baur A et al.
Diagnostische Wertigkeit des Göttinger Scores zur Malignitätsvorhersage von ausschließlich
in der MRT darstellbaren Mammaläsionen.
Fortschr Röntgenstr.
2009;
181
556-563
7
Siegmann K C, Müller K T, Vogel U et al.
MR-Mammografie vor und nach neoadjuvanter Systemtherapie – Enhancementcharakteristika
und T 2-Signalinintensität von Mammakarzinomen und Drüsenparenchym.
Fortschr Röntgenstr.
2010;
182
493-500
8
Siegmann K C, Speck S, Baur A et al.
Einsatz eines speziellen Clips (Tumark® Professional) zur postinterventionellen Markierung
suspekter Mammaläsionen nach MRT-gestützter Vakuumbiopsie – erste Ergebnisse.
Fortschr Röntgenstr.
2009;
181
147-154
9
Weissleder R, Pittet M J.
Imaging in the era of molecular oncology.
Nature.
2008;
452
580-589
10
Tromberg B J, Shah N, Lanning R et al.
Non-invasive in vivo characterization of breast tumors using photon migration spectroscopy.
Neoplasia.
2000;
2
26-40
11
Taroni P, Torricelli A, Spinelli L et al.
Time-resolved optical mammography between 637 and 985 nm: clinical study on the detection
and identification of breast lesions.
Phys Med Biol.
2005;
50
2469-2488
12
Cerussi A, Shah N, Hsiang D et al.
In vivo absorption, scattering, and physiologic properties of 58 malignant breast
tumors determined by broadband diffuse optical spectroscopy.
J Biomed Opt.
2006;
11
044 005
13
Grosenick D, Moesta K T, Moller M et al.
Time-domain scanning optical mammography: I. Recording and assessment of mammograms
of 154 patients.
Phys Med Biol.
2005;
50
2429-2449
14
Floery D, Helbich T H, Riedl C C et al.
Characterization of benign and malignant breast lesions with computed tomography laser
mammography (CTLM): initial experience.
Invest Radiol.
2005;
40
328-335
15
Rinneberg H, Grosenick D, Moesta K T et al.
Scanning time-domain optical mammography: detection and characterization of breast
tumors in vivo.
Technol Cancer Res Treat.
2005;
4
483-496
16
Ntziachristos V, Yodh A G, Schnall M et al.
Concurrent MRI and diffuse optical tomography of breast after indocyanine green enhancement.
Proc Natl Acad Sci U S A.
2000;
97
2767-2772
17
Intes X, Ripoll J, Chen Y et al.
In vivo continuous-wave optical breast imaging enhanced with Indocyanine Green.
Med Phys.
2003;
30
1039-1047
18
Azar F S, Lee K, Khamene A et al.
Standardized platform for coregistration of nonconcurrent diffuse optical and magnetic
resonance breast images obtained in different geometries.
J Biomed Opt.
2007;
12
051 902
19
Fox I J, Brooker L GS, Haseltine D W et al.
A tricarbocyanine dye for continuous recording of dilution curves in whole blood independent
of variations in blood oxygen saturation.
Proc Staff Meeting Mayo Clin.
1957;
32
478-484
20
Jackson T L.
Safety of indocyanine green as a vital stain.
Anesthesiology.
2004;
100
1330
21
Desmettre T, Devoisselle J M, Mordon S.
Fluorescence properties and metabolic features of indocyanine green (ICG) as related
to angiography.
Surv Ophthalmol.
2000;
45
15-27
22
Yoneya S, Saito T, Komatsu Y et al.
Binding properties of indocyanine green in human blood.
Invest Ophthalmol Vis Sci.
1998;
39
1286-1290
23
Hagen A, Grosenick D, Macdonald R et al.
Late-fluorescence mammography assesses tumor capillary permeability and differentiates
malignant from benign lesions.
Opt Express.
2009;
17
17 016-17 033
24
Alacam B, Yazici B, Intes X et al.
Pharmacokinetic-rate images of indocyanine green for breast tumors using near-infrared
optical methods.
Phys Med Biol.
2008;
53
837-859
25
Schmitz C H, Klemer D P, Hardin R et al.
Design and implementation of dynamic near-infrared optical tomographic imaging instrumentation
for simultaneous dual-breast measurements.
Appl Opt.
2005;
44
2140-2153
26
Barbour R L, Graber H L, Pei Y et al.
Optical tomographic imaging of dynamic features of dense-scattering media.
J Opt Soc Am A Opt Image Sci Vis.
2001;
18
3018-3036
27
Landsman M L, Kwant G, Mook G A et al.
Light-absorbing properties, stability, and spectral stabilization of indocyanine green.
J Appl Physiol.
1976;
40
575-583
28
Papadimitrou J M, Woods A E.
Structural and functional characteristics of the microcirculation in neoplasms.
J Pathol.
1975;
116
65-72
29
Weidner N, Semple J P, Welch W R et al.
Tumor angiogenesis and metastasis – correlation in invasive breast carcinoma.
N Engl J Med.
1991;
324
1-8
30
Tsutsui S, Kume M, Era S.
Prognostic value of microvessel density in invasive ductal carcinoma of the breast.
Breast Cancer.
2003;
10
312-319
31
Boetes C, Barentsz J O, Mus R D et al.
MR characterization of suspicious breast lesions with a gadolinium-enhanced TurboFLASH
subtraction technique.
Radiology.
1994;
193
777-781
32
Dietzel M, Baltzer P A, Vag T et al.
Potential of MR Mammography to Predict Tumor Grading of Invasive Breast Cancer.
Fortschr Röntgenstr.
2011;
183
826-833
Epub 2011 Mar 25
33
Schnall M D, Blume J, Bluemke D A et al.
Diagnostic architectural and dynamic features at breast MR imaging: multicenter study.
Radiology.
2006;
238
42-53
34
Kuhl C K, Schild H H, Morakkabati N.
Dynamic bilateral contrast-enhanced MR imaging of the breast: trade-off between spatial
and temporal resolution.
Radiology.
2005;
236
789-800
35
Schorn C, Fischer U, Luftner-Nagel S et al.
Diagnostic potential of ultrafast contrast-enhanced MRI of the breast in hypervascularized
lesions: are there advantages in comparison with standard dynamic MRI?.
J Comput Assist Tomogr.
1999;
23
118-122
36
Veltman J, Stoutjesdijk M, Mann R et al.
Contrast-enhanced magnetic resonance imaging of the breast: the value of pharmacokinetic
parameters derived from fast dynamic imaging during initial enhancement in classifying
lesions.
Eur Radiol.
2008;
18
1123-1133
37
Sardanelli F, Rescinito G, Giordano G D et al.
MR dynamic enhancement of breast lesions: high temporal resolution during the first-minute
versus eight-minute study.
J Comput Assist Tomogr.
2000;
24
724-731
38
Cherrick G R, Stein S W, Leevy C M et al.
Indocyanine green: observations on its physical properties, plasma decay, and hepatic
extraction.
J Clin Invest.
1960;
39
592-600
39
Poellinger A, Burock S, Grosenick D et al.
Breast cancer: early- and late-fluorescence near-infrared imaging with indocyanine
green – a preliminary study.
Radiology.
2011;
258
409-416
40
Radjenovic A, Dall B J, Ridgway J P et al.
Measurement of pharmacokinetic parameters in histologically graded invasive breast
tumours using dynamic contrast-enhanced MRI.
Br J Radiol.
2008;
81
120-128
41
Huber S, Helbich T, Kettenbach J et al.
Effects of a microbubble contrast agent on breast tumors: computer-assisted quantitative
assessment with color Doppler US – early experience.
Radiology.
1998;
208
485-489
42
Caproni N, Marchisio F, Pecchi A et al.
Contrast-enhanced ultrasound in the characterisation of breast masses: utility of
quantitative analysis in comparison with MRI.
Eur Radiol.
2010;
20
1384-1395
43
Kettenbach J, Helbich T H, Huber S et al.
Computer-assisted quantitative assessment of power Doppler US: effects of microbubble
contrast agent in the differentiation of breast tumors.
Eur J Radiol.
2005;
53
238-244
44
Kuhl C K, Traber F, Gieseke J et al.
Whole-body high-field-strength (3.0-T) MR imaging in clinical practice. Part II. Technical
considerations and clinical applications.
Radiology.
2008;
247
16-35
45
Leff D R, Warren O J, Enfield L C et al.
Diffuse optical imaging of the healthy and diseased breast: a systematic review.
Breast Cancer Res Treat.
2008;
108
9-22
46
Pfandzelter R, Wülfing U, Boedeker B et al.
Die diagnostische Bildqualität von Mammografien in der vertragsärztlichen Versorgung
Deutschlands.
Fortschr Röntgenstr.
2010;
182
993-1000
47
Sommer A, Girnus R, Wendt B et al.
Physikalisch-technische Qualitätssicherung im deutschen Mammografie-Screening-Programm:
Erfahrungsbericht des Referenzzentrums Münster nach drei Jahren.
Fortschr Röntgenstr.
2009;
181
447-453
48
Sommer A, Girnus R, Wendt B et al.
Entwicklung eines objektiven Bewertungssystems für die jährliche physikalische Qualitätssicherung
an digitalen Mammografie-Systemen.
Fortschr Röntgenstr.
2010;
182
788-792
49
Sommer A, Lenzen H, Blaser D et al.
Prüfanleitung für die Durchführung der ergänzenden Prüfpositionen nach EPQC 4th Edition
für digitale Mammografie-SystemeLeitfaden der deutschen Referenzzentren für Mammografie:
Version 1.4.
Fortschr Röntgenstr.
2009;
181
845-850
50
Blendl C, Schreiber A C, Buhr H.
Ergebnisse einer automatischen Auswertung von Prüfkörperaufnahmen nach PAS 1054 und
IEC 62 220 – 1-2 an unterschiedlichen Typen digitaler Mammografie-Röntgeneinrichtungen.
Fortschr Röntgenstr.
2009;
181
979-988
51
Weigel S, Batzler W U, Decker T et al.
First Epidemiological Analysis of Breast Cancer Incidence and Tumor Characteristics
after Implementation of Population-Based Digital Mammography Screening.
Fortschr Röntgenstr.
2009;
181
1144-1150
52
Uhlenbrock D F, Mertelmeier T.
Comparison of Anode/Filter Combinations in Digital Mammography with Respect to the
Average Glandular Dose.
Fortschr Röntgenstr.
2009;
181
249-254
53
Ketelsen D, Buchgeister M, Fenchel M et al.
Estimation of Radiation Exposure of Prospectively Triggered 128-Slice Computed Tomography
Coronary Angiography.
Fortschr Röntgenstr.
2010;
182
1105-1109
54
Colin C, Devic C, Noël A et al.
DNA double-strand breaks induced by mammographic screening procedures in human mammary
epithelial cells.
Int J Radiat Biol.
2011;
55
Jackman R J, Marzoni Jr F A.
Stereotactic histologic biopsy with patients prone: technical feasibility in 98 %
of mammographically detected lesions.
Am J Roentgenol.
2003;
180
785-794
Dr. Alexander Poellinger
Radiology, Charité, Campus Mitte
Schumannstr. 20 / 21
10117 Berlin
Germany
Phone: ++ 49/30/4 50 62 72 69
Fax: ++ 49/30/4 50 52 79 09
Email: alexander.poellinger@charite.de