Psychiatr Prax 2012; 39(01): 43-45
DOI: 10.1055/s-0031-1292789
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ketamininduzierte Vesikopathie

Ketamine-Induced Vesicopathy
Martin Lieb*
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Ludwig-Maximilians-Universität, München
,
Markus Bader*
2   Urologische Klinik, Ludwig-Maximilians-Universität, Klinikum Großhadern, München
,
Ulrich Palm
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Ludwig-Maximilians-Universität, München
,
Christian G. Stief
2   Urologische Klinik, Ludwig-Maximilians-Universität, Klinikum Großhadern, München
,
Thomas C. Baghai
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Ludwig-Maximilians-Universität, München
3   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Regensburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 January 2012 (online)

Zusammenfassung

Wir berichten über einen 25-jährigen Patienten mit jahrelangem transnasalem Ketaminmissbrauch, der sich mit starken irritativen Miktionsbeschwerden (imperativer Harndrang, Pollakis- und Dysurie) sowie stärkster Algurie vorstellte. Zystoskopisch zeigte sich das Bild einer erosiven Zystitis, die bei Fehlen konkurrierender Ätiologien als ketamininduzierte Vesikopathie verstanden werden muss. Trotz intensiver Motivation konnte der Patient nicht zu einer Ketaminabstinenz bewegt werden, sodass nach 2-maligen frustranen Heilversuchen durch Injektion von 200 I. E. sowie 400 I. E. Botulinumtoxin A in die Harnblase eine prostataerhaltende Zystektomie und Anlage einer Ileumneoblase erforderlich wurde.

Abstract

We report about a 25-year-old patient with transnasal ketamine abuse over years presenting with severe irritative urinary dysfunction (imperative urinary urgency, pollakisuria, dysuria) and severe alguria. Cystoscopia showed ketamine-induced vesicopathy with errosive cystitis; other etiologies could be excluded. Despite serious effort the patient was not motivated for abstinence from ketamine. After two ineffecient therapies with botulinum toxin A (200 and 400 I. E.) injected into the bladder, a prostate preserving cystectomia and ileum neobladder were mandatory.

* Beide Autoren trugen zu gleichen Teilen zur Publikation bei.


 
  • Literatur

  • 1 Noppers I, Niesters M, Aarts L et al. Ketamine for the treatment of chronic non-cancer pain. Expert Opin Pharmacother 2010; 11: 2417-2429
  • 2 Machado-Vieira R, Salvadore G, Diazgranados N et al. Ketamine and the next generation of antidepressants with a rapid onset of action. Pharmacol Ther 2009; 123: 143-150
  • 3 Sinner B, Graf BM. Ketamine. Handb Exp Pharmacol 2008; 182: 313-333
  • 4 Amt für Veröffentlichungen der Europäischen Union. Kapitel 8: Neue Drogen und sich abzeichnende Tendenzen. In: Amt für Veröffentlichungen der Europäischen Union, Hrsg. Europäische Beobachtungsstelle für Drogen und Drogensucht Jahresbericht 2010: Stand der Drogenproblematik in Europa. Luxemburg: Amt für Veröffentlichungen der Europäischen Union; 2010: 108-115
  • 5 Substance Abuse and Mental Health Services Administration. Office of Applied Studies (February 14, 2008). The NSDUH Report – Use of Specific Hallucinogens. 2006. Rockville, MD: NSDUH; 2008
  • 6 McCambridge J, Winstock A, Hunt N et al. 5-Year trends in use of hallucinogens and other adjunct drugs among UK dance drug users. Eur Addict Res 2007; 13: 57-64
  • 7 Heinz TW. Missbrauch von Ketamin: Neue Modesubstanz der Szene. Dtsch Arztebl 1999; 96: 2724-2726
  • 8 Muetzelfeldt L, Kamboj SK, Rees H et al. Journey through the K-hole: phenomenological aspects of ketamine use. Drug Alcohol Depend 2008; 95: 219-229
  • 9 Chu PS, Ma WK, Wong SC et al. The destruction of the lower urinary tract by ketamine abuse: a new syndrome?. BJU Int 2008; 102: 1616-1622
  • 10 Shahani R, Streutker C, Dickson B et al. Ketamine-associated ulcerative cystitis: a new clinical entity. Urology 2007; 69: 810-812
  • 11 Middela S, Pearce I. Ketamine-induced vesicopathy: a literature review. Int J Clin Pract 2011; 65: 27-30
  • 12 Cottrell A, Warren K, Ayres R et al. The relationship of chronic recreational ketamine use and severe bladder pathology: presentation, management of symptoms and public health concerns. Eur Urol Suppl 2009; 8: 170
  • 13 Tsai TH, Cha TL, Lin CM et al. Ketamine-associated bladder dysfunction. Int J Urol 2009; 16: 826-829
  • 14 Neal DE. Interstitial cystitis: evaluation and related conditions. J Urol 2009; 181: 2414-2415
  • 15 Selby NM, Anderson J, Bungay P et al. Obstructive nephropathy and kidney injury associated with ketamine abuse. NDT Plus 2008; 1: 310-312
  • 16 Tsai JH, Tsai KB, Jang MY. Ulcerative cystitis associated with ketamine. Am J Addict 2008; 17: 453
  • 17 Hoskins R. Ketamine associated cystitis – a case report. Int Emerg Nurs 2009; 17: 69-71
  • 18 Chen LY, Chen KP, Huang MC. Cystitis associated with chronic ketamine abuse. Psychiatry Clin Neurosci 2009; 63: 591
  • 19 Adeyoju AB, Thornhill J, Lynch T et al. The fate of the defunctioned bladder following supravesical urinary diversion. Br J Urol 1996; 78: 80-83
  • 20 Singh G, Wilkinson JM, Thomas DG. Supravesical diversion for incontinence: a long-term supravesical diversion for incontinence: a long-term follow-up. Br J Urol 1997; 79: 348-353
  • 21 Morgan CJ, Muetzelfeldt L, Curran HV. Ketamine use, cognition and psychological wellbeing: a comparison of frequent, infrequent and ex-users with polydrug and non-using controls. Addiction 2009; 104: 77-87