Zusammenfassung
Es wird von einem 11-jährigen Jungen berichtet, der als behelmter Fahrradfahrer von
einem Auto frontal erfasst wurde. Es erfolgte präklinisch die notärztliche Versorgung
mittels Intubation und einseitiger Thoraxdrainagenanlage. Nach dem Transport in die
nächstgelegene Klinik unter Reanimationsbedingungen zeigte sich bei liegender Thoraxdrainage
ein weiter bestehender Pneumothorax, sodass eine Thoraxdrainage mit größerem Lumen
eingelegt wurde. Hierunter besserten sich der Kreislauf und die Vitalparameter. Aus
diesem Grund sollten alle in der Notfallmedizin tätigen Ärzte mit der Handhabung und
Indikationsstellung von Thoraxdrainagen auch bei Kindern vertraut sein.
Abstract
An 11 year-old boy, who was riding his bike und wearing a safety helmet had been hit
by a car in a head-on collision. The prehospital emergency health care included intubation
and application of an unilateral thoracic drain. During the transportation into the
next hospital cardiopulmonary resuscitation had to be implemented. Despite the recumbent
thorax drain, the primary diagnostic revealed a persisting pneumothorax which made
the immediate application of a larger sized thoracic drainage necessary. Following,
circulation and vital signs improved. Blunt thoracic traumata most commonly represent
a prehospital threat to the vital functions of accident caualties. Therefore it has
to be claimed, that all physicians practicing as emergency doctors have to bei certain
with the correct indication and application of thoracic drains also in children.
Schlüsselwörter
stumpfes Thoraxtrauma - präklinische Thoraxdrainagenanlage - Hämatopneumothorax
Keywords
thoracic trauma - preclinical application of a thoracic drain - pneumothorax