Abstract
Background:
Methotrexate (MTX) is commonly administered in high doses for treatment of childhood
acute lymphoblastic leukemia (ALL). The aim of this analysis was to study the influence
of 2 common MTHFR polymorphisms (MTHFR 677C>T and 1298 A>C) on MTX toxicity in children
with ALL.
Patients and methods:
Retrospective analysis of 129 MTX courses in 34 pediatric patients with ALL.
Results:
677C>T variants (CT or TT) were found in 19 (14 heterozygous, 5 homozygous) and 1298A>C
variants (AC or CC) in 20 (16 heterozygous, 4 homozygous) patients. The MTHFR 677C>T
wild type was associated with an increased frequency of grade III and IV leukopenia
(60% vs. 31%, p<0.05) compared to the variants. The rate of severe infections (21%
vs. 0%, p<0.05) and grade III–IV anemia (26% vs. 5%, p<0.05) was increased in carriers
of the MTHFR 677C>T wild type compared to patients with the TT variant. Grade III–IV
anemia was more frequent in patients with the MTHFR 1298A>C CC variant compared to
the wild type (56% vs. 21%, p<0.05). The differences were not significant in a patient-based
analysis.
Conclusions:
MTX related toxicity might be influenced by the MTHFR 677C>T or the MTHFR 1298A>C
polymorphisms. Differences in MTX toxicity are only partially explainable by these
2 polymorphisms.
Zusammenfassung
Hintergrund:
Hochdosis-Methotrexat (MTX) wird zur Behandlung der akuten lymphatischen Leukämie
(ALL) des Kindesalters eingesetzt. Ziel der vorliegenden Arbeit war die Analyse des
Einflusses des MTHFR 677C>T- und des 1298 A>C- Polymorphismus auf die MTX-induzierte
Toxizität bei Kindern mit ALL.
Patienten und Methoden:
34 Kinder mit ALL und 129 Hochdosis-MTX-Zyklen wurden retrospektiv ausgewertet.
Ergebnisse:
MTHFR 677C>T-Varianten (CT/TT) wurden bei 19 Patienten (14 heterozygot, 5 homozygot)
und MTHFR 1298 A>C-Varianten (AC/CC) bei 20 Patienten (16 heterozygot, 4 homozygot)
gefunden. Träger des MTHFR 677C>T-Wildtyps hatten im Vergleich zu den Varianten häufiger
Grad-III/IV-Leukopenien (60% vs. 31%, p<0,05) und im Vergleich zu MTHFR 677C>T TT-Trägern
häufiger Grad-III/IV-Infektionen (21% vs. 0%, p<0,05) und Anämien (26% vs. 5%, p<0,05).
Grad-III/IV-Anämien traten häufiger bei Trägern der MTHFR1298A>C-CC-Variante als beim
Wildtyp auf (56% vs. 21%, p<0,05). In der patientenbezogenen Analyse waren die Unterschiede
nicht signifikant.
Schlussfolgerung:
Die genannten Polymorphismen könnten die MTX-Toxizität beeinflussen, erklären aber
interindividuelle Unterschiede nur teilweise.
Key words
methotrexate - toxicity - MTHFR - polymorphism
Schlüsselwörter
Methotrexat - Toxizität - MTHFR - Polymorphismus