Frauenheilkunde up2date 2013; 7(1): 43-54
DOI: 10.1055/s-0032-1324940
Allgemeine Gynäkologie und gynäkologische Onkologie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Operative Strategien bei Ovarialzysten

C. Lattrich
,
S. Schüler
,
O. Ortmann
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 February 2013 (online)

Kernaussagen

Sonografisch finden sich Ovarialzysten bei mindestens 7 % aller Frauen – sowohl prä- als auch postmenopausal. Häufig sind diese symptomlos und können sich auch spontan zurückbilden. Die Dignität der Ovarialzysten kann durch diagnostische Maßnahmen wie die gynäkologische Untersuchung oder die Ultraschalluntersuchung nicht sicher beurteilt werden. Daher ist häufig die operative Entfernung der Ovarialzyste notwendig, wenn diese sich nicht zurückbildet oder symptomatisch wird. Diese Operation ist prinzipiell per Laparoskopie oder Laparotomie möglich.

 
  • Literatur

  • 1 Borgfeldt C, Andolf E. Transvaginal sonographic ovarian findings in a random sample of women 25–40 years old. Ultrasound Obstet Gynecol 1999; 13: 345-350
  • 2 Scully RE. Classification of human ovarian tumors. Environ Health Perspect 1987; 73: 15-25
  • 3 Geburtshilfe KQdSGfGu. Der Adnexbefund. Schweizerische Ärztezeitung/Bulletin des médecins suisses/Bollettino dei medici svizzeri 2004; 85: 458-468
  • 4 Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG) AGEA, Arbeitsgemeinschaft Gynäkologische Onkologie (AGO). Laparoskopische Operation von Ovarialtumoren S1-Leitlinie. 2010
  • 5 OEGGG AGCAudAGOAd. Das Management des auffälligen Adnexbefundes. 2010
  • 6 Pinotti JA, de Franzin CM, Marussi EF, Zeferino LC. Evolution of cystic and adnexal tumors identified by echography. Int J Gynecol Obstet 1988; 26: 109-114
  • 7 Padilla LA, Radosevich DM, Milad MP. Accuracy of the pelvic examination in detecting adnexal masses. Obstet Gynecol 2000; 96: 593-598
  • 8 Herrmann UJ. Sonographic patterns of ovarian tumors. Clin Obstet Gynecol 1993; 36: 375-383
  • 9 Luxman D, Bergman A, Sagi J, David MP. The postmenopausal adnexal mass: correlation between ultrasonic and pathologic findings. Obstet Gynecol 1991; 77: 726-728
  • 10 Granberg S, Wikland M, Jansson I. Macroscopic characterization of ovarian tumors and the relation to the histological diagnosis: criteria to be used for ultrasound evaluation. Gynecologic Oncol 1989; 35: 139-144
  • 11 Granberg S, Norstrom A, Wikland M. Tumors in the lower pelvis as imaged by vaginal sonography. Gynecologic Oncol 1990; 37: 224-229
  • 12 Merz E, Weber G, Bahlmann F, Kiesslich R. A new sonomorphologic scoring system (Mainz Score) for the assessment of ovarian tumors using transvaginal ultrasonography. Part I: A comparison between the scoring-system and the assessment by an experienced sonographer. Ultraschall Med 1998; 19: 99-107
  • 13 Weber G, Merz E, Bahlmann F, Leber AM. A new sonomorphologic scoring-system (Mainz score) for the assessment of ovarian tumors using transvaginal ultrasonography. Part II: A comparison between the scoring-system and the assessment by an experienced sonographer in postmenopausal women. Ultraschall Med 1999; 20: 2-8
  • 14 Myers ER, Bastian LA, Havrilesky LJ et al. Management of adnexal mass. Evid Rep Technol Assess 2006; 130: 1-145
  • 15 Nustad K, Bast jr. RC, Brien TJ et al. Specificity and affinity of 26 monoclonal antibodies against the CA 125 antigen: first report from the ISOBM TD-1 workshop. International Society for Oncodevelopmental Biology and Medicine. Tumour Biol 1996; 17: 196-219
  • 16 Hakama M, Stenman UH, Knekt P et al. CA 125 as a screening test for ovarian cancer. J Med Screening 1996; 3: 40-42
  • 17 Malkasian jr. GD, Knapp RC, Lavin PT et al. Preoperative evaluation of serum CA 125 levels in premenopausal and postmenopausal patients with pelvic masses: discrimination of benign from malignant disease. Am J Obstet Gynecol 1988; 159: 341-346
  • 18 Maggino T, Gadducci A, DʼAddario V et al. Prospective multicenter study on CA 125 in postmenopausal pelvic masses. Gynecol Oncol 1994; 54: 117-123
  • 19 Schutter EM, Kenemans P, Sohn C et al. Diagnostic value of pelvic examination, ultrasound, and serum CA 125 in postmenopausal women with a pelvic mass. An international multicenter study. Cancer 1994; 74: 1398-1406
  • 20 Gadducci A, Baicchi U, Marrai R et al. Preoperative evaluation of D-dimer and CA 125 levels in differentiating benign from malignant ovarian masses. Gynecol Oncol 1996; 60: 197-202
  • 21 Gadducci A, Ferdeghini M, Prontera C et al. The concomitant determination of different tumor markers in patients with epithelial ovarian cancer and benign ovarian masses: relevance for differential diagnosis. Gynecol Oncol 1992; 44: 147-154
  • 22 Grimes DA, Jones LB, Lopez LM, Schulz KF. Oral contraceptives for functional ovarian cysts. Cochrane Database Syst Rev 2009; (2) CD006134
  • 23 Osmers RG, Osmers M, von Maydell B et al. Preoperative evaluation of ovarian tumors in the premenopause by transvaginosonography. Am J Obstet Gynecol 1996; 175: 428-434
  • 24 Kroon E, Andolf E. Diagnosis and follow-up of simple ovarian cysts detected by ultrasound in postmenopausal women. Obstet Gynecol 1995; 85: 211-214
  • 25 Bailey CL, Ueland FR, Land GL et al. The malignant potential of small cystic ovarian tumors in women over 50 years of age. Gynecol Oncol 1998; 69: 3-7
  • 26 Kindermann G, Maaßen V, Kuhn W. Laparoskopisches „Anoperieren“ von ovariellen Malignomen. Geburtsh Frauenheilk 1995; 55: 687-694
  • 27 Marana R, Muzii L, Catalano GF et al. Laparoscopic excision of adnexal masses. J Am Assoc Gynecol Laparoscop 2004; 11: 162-166
  • 28 Wallwiener D, Jonat W, Kreienberg R et al. Atlas der gynäkologischen Operationen. Stuttgart: Thieme Verlag; 2008
  • 29 Sohn C, Tercanli S, Holzgreve W. Ultraschall in Gynäkologie und Geburtshilfe. Stuttgart: Thieme Verlag; 2003