Ultraschall Med 2012; 33(7): E202-E209
DOI: 10.1055/s-0032-1330284
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stellenwert der Sonografie im Rahmen präventiver Untersuchungen im Vergleich zur Ganzkörper-MRT – eine retrospektive Untersuchung bei 833 Patienten

Ultrasound versus MRI in Preventive Examinations – A Retrospective Analysis of 833 Patients
S. Guth
,
U. Leise
,
C. Gocke
,
C. U. Herborn
,
A. Galach
,
C. M. Bamberger
Further Information

Publication History

05 February 2012

20 October 2012

Publication Date:
22 November 2012 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Beurteilung einer umfassenden internistischen Ultraschalluntersuchung im Vergleich zur Ganzkörper-MRT hinsichtlich kardiovaskulärer Risikofaktoren, metabolischem Syndrom, maligner Tumoren und anderer therapeutisch relevanter Befunde.

Material und Methoden: 833 konsekutive Patienten (19 – 93 J., m 56,6 J.) erhielten Sonografie (hirnzuführende Gefäße, Schilddrüse, Abdomen und Herz) und MRT-Untersuchung (Ganzkörper-MR-Angiografie, MRT Kopf, Thorax, Abdomen, virtuelle Koloskopie). Die Analyse erfolgte retrospektiv anhand der schriftlichen Befunde.

Ergebnisse: In der Detektion früher arteriosklerotischer Veränderungen (Intima-media-Verdickung, nicht stenosierende Plaques, 33 % der Pat.) sowie der Steatosis hepatis als wichtiger Parameter des metabolischen Syndroms (20,4 %) war die Sonografie der MRT deutlich überlegen. Maligne Tumoren waren selten (1,4 %) und meist im Abdomen gelegen. MRT und Sonografie waren gleichwertig in der Detektion der abdominellen Tumoren und kleiner Leberherde. Ausschließlich im MRT darstellbar waren intrakranielle Befunde, maligne intrathorakale Befunde sowie Kolonpolypen.

Schlussfolgerung: Hinsichtlich der Detektion früher Arteriosklerose sowie des metabolischen Syndroms erwies sich die Sonografie überlegen. In der Darstellung tumoröser Veränderungen des Bauchraums waren die Methoden gleichwertig. Die Ganzkörper-MRT mit virtueller Koloskopie entdeckt zusätzlich krankhafte Veränderungen des Gehirns, des Thoraxraums sowie Kolonpolypen.

Abstract

Purpose: The benefit of ultrasound in comparison with full-body MRI during a medical checkup in preventive health care was examined with regard to the detection of cardiovascular risk factors, metabolic syndrome, malignant tumors and further relevant findings.

Materials and Methods: 833 consecutive patients (266 f/567 m, age: 19 – 93 y, mean age: 56.6 y) underwent both ultrasound (extracranial carotid arteries, thyroid, abdominal ultrasound and echocardiography) and whole-body MRI (whole-body MR angiography, head, thorax, abdomen and virtual colonoscopy). For ultrasound examinations, DEGUM level III devices were used (Siemens Acuson Antares, Siemens G60, Siemens, Erlangen). MRI examinations were performed using a 1.5 Tesla MRI device (Siemens Avanto, Siemens, Erlangen). All patients were reviewed retrospectively based on the written reports.

Results: Ultrasound was much more sensitive in detecting early atherosclerotic changes than MRI angiography. In 33 % of the patients, manifestations of atherosclerosis were found. Thoracic (3) and abdominal aortic and mesenteric artery aneurysms (3) were diagnosed by both methods. Hepatic steatosis as an important risk factor of metabolic syndrome was only found by ultrasound in 20.4 % of our patients. Malignant tumors were rare in this population (1.4 %): all abdominal tumors except one renal oncocytoma were found using both methods. MRI and ultrasound were equally sensitive with respect to the detection of small liver foci. As expected, MRI was less sensitive than ultrasound in the diagnosis of thyroid nodes. For intracranial diagnoses, malignant intrathoracic findings and colonic polyps, ultrasound is not the method of choice.

Conclusion: For the detection of lifestyle-dependent diseases such as atherosclerosis and metabolic syndrome, ultrasound examination was more sensitive than MRI, and the same was true for the early detection of thyroid diseases. For the detection of malignant abdominal tumors, both methods were equally sensitive. Whole-body MRI can additionally detect pathological changes in the head, lungs and colon.

 
  • Literatur

  • 1 Borgers D. Eine neue Auffassung des kardiovaskulären Risikos und ihre Folgen für die Medizin. Z Allg Med 2007; 83: 365-372
  • 2 Destatis, Statistisches Bundesamt Gesundheit. Todesursachen in Deutschland. www.destatis.de [Stand: 28.5.2010, 12:34]
  • 3 RKI Robert Koch Institut, Gesellschaft der epide­miologischen Krebsregister in Deutschland e.V. (GEKID). Krebs in Deutschland 2005/2006. Häufigkeiten und Trends. 7. Ausgabe. www.rki.de [Stand: 28.5.2010, 14:12]
  • 4 Schlottmann K, Baer A, Lock G et al. Der sonographische Befund einer echogenen Leber ist ein Indikator einer pathologischen Glukosetoleranz. Dtsch Med Wschr 2000; 125: 517-522
  • 5 Kremer H, Dobrinski W, Schreiber MA et al. Sonographie des Abdomens als Screeningmethode. Ultraschall in Med 1984; 5: 272-276
  • 6 Mihara S, Nagano K, Kuroda K et al. Efficacy of Ultrasonic Mass Survey for Abdominal Cancer. J Med Syst 1998; 22: 55-62
  • 7 Filipas D, Spix C, Schulz-Lampel D et al. Sonographisches Screening von Nierenzellkarzinomen. Radiologe 2002; 42: 612-616
  • 8 Pignoli P, Tremoli E, Poli A et al. Intimal plus medial thickness of the arterial wall: a direct measurement with ultrasound imaging. Circulation 1986; 74: 1399-1406
  • 9 Bots ML, Hoes AW, Koudstaal PJ et al. Common carotid artery intima-media thickness and risk of stroke and myocardial infarction: the Rotterdam study. Circulation 1997; 96: 1432-1437
  • 10 Bots ML, Hoes AW, Hofman A et al. Crosssectionally assessed carotid intima-media thickness relates to long-term risk of stroke, coronary heart disease and death as estimated by available risk functions. J Intern Med 1999; 245: 269-276
  • 11 Chambless LE, Heiss G, Folsom AR et al. Association of coronary heart disease incidence with carotid arterial wall thickness and major risk factors: the atherosclerosis risk in communities (ARIC) study. Am J Epidemiol 1997; 146: 483-494
  • 12 O’Leary DH, Polak JF, Kronmal RA et al. Carotid-artery intima and media thickness as a risk factor for myocardial infarction and stroke in older adults. Cardiovascular Health Study Collaborative Research Group. N Engl J Med 1999; 340: 14-22
  • 13 Chambless LE, Folsom AR, Clegg LX et al. Carotid wall thickness is predictive of incident clinical stroke: the atherosclerosis risk in communities (ARIC) study. Am J Epidemiol 2000; 151: 478-487
  • 14 Ruehm SG, Goyen M, Quick HH et al. Whole-body MRA on a rolling table platform (AngioSURF). Fortschr Röntgenstr 2000; 172: 670-674
  • 15 Ruehm SG, Goyen M, Barkhausen J et al. Rapid magnetic resonance angiography for detection of atherosclerosis. Lancet 2001; 357: 1086-1091
  • 16 Goyen M, Quick HH, Debatin JF et al. Whole-body three-dimensional MR angiography with a rolling table platform: initial clinical experience. Radiology 2002; 224: 270-277
  • 17 Goyen M, Herborn CU, Kroger K et al. Detection of atherosclerosis: systemic imaging for systemic disease with whole-body three-dimensional MR angiography-initial experience. Radiology 2003; 227: 277-282
  • 18 Goyen M, Schlemmer HP. Ganzkörper-MRT – Diagnostische Strategie der Zukunft?. Radiologe 2007; 47: 904-914
  • 19 Herborn CU, Goyen M, Quick HH et al. Whole-body 3D MR angiography of patients with peripheral arterial occlusive disease. Am J Roentgenol 2004; 182: 1427-1434
  • 20 Göhde SC, Hunold P, Vogt FM et al. Full-Body Cardiovascular and Tumor MRI for Early Detection of Disease: Feasibility and Initial Experience in 298 Subjects. Am J Roentgenol 2005; 184: 598-611
  • 21 Göhde SC, Goyen M, Forsting M et al. Prävention ohne Strahlen – eine Strategie zur umfassenden Früherkennung mittels Magnetresonanztomographie (MRT). Radiologe 2002; 42: 622-629
  • 22 Debatin JF, Lauenstein TC. Virtual magnetic resonance colonography. Gut 2003; 52: 17-22
  • 23 Lauenstein TC. MR colonography: current status. Eur Radiol 2006; 16: 1519-1526
  • 24 Kramer H, Schoenberg SO, Nikolaou K et al. Cardiovascular screening with parallel imaging techniques and a whole-body MR imager. Radiology 2005; 236: 300-310
  • 25 Schäfer JF, Fischmann A, Lichy M et al. Onkologische Früherkennung mit der Ganzkörper-MRT: Möglichkeiten und Grenzen. Radiologe 2004; 44: 854-863
  • 26 Baumgart D, Egelhof T. Präventives Ganzkörperscreening unter Einbeziehung moderner Bildgebung mit Hilfe der Magnetresonanztomographie. Herz 2007; 32: 387-394
  • 27 Braun B. Ultraschalldiagnostik, Lehrbuch und Atlas. EcoMed Verlag; , 51. Erg.Lieferung10/11, Bd. III, Kap. 3.1., 1-225, Kap. 3.2. 1-54 1998
  • 28 Hennerici M, Dafferthofer M, Meairs S. Ultraschalldiagnostik extra-und intrakranieller Gefäße. In: Hartmann A, Heiss WD, (Hrsg) Der Schlaganfall. Darmstadt: Steinkopf Verlag; 2001: 155 Tabelle 8.2
  • 29 Arning C, Widder B, von Reutern GM et al. Revision of DEGUM ultrasound criteria for grading internal carotid artery stenoses and transfer to NASCET measurement. Ultraschall in Med 2010; 31: 251-257
  • 30 Hagendorf A. Die transthorakale Echokardiographie im Erwachsenenalter-Ablauf einer standardisierten Untersuchung. Ultraschall in Med 2008; 29: 344-374
  • 31 Steinmaurer HJ, Jirak P, Walchshofer J et al. Treffsicherheit der Sonographie bei der Diagnose diffuser Leberparenchymerkrankungen – Vergleich zwischen Sonographie und Leberhistologie. Ultraschall in Med 1984; 5:  98-103
  • 32 Maar C, Perillieux R. Von der Reaktion zur Prävention – Leitbild für eine moderne Gesellschaft. Felix Burda Stiftung; 2005 www.boozallen.com/media/file/praevention.pdf [Stand: 28.5.2010, 13:44]
  • 33 Naghavi M, Falk E, Hecht H et al. From vulnerable plaque to vulnerable patient: part III. Executive Summary of the Screening for Heart Attack Prevention and Education (SHAPE) Task Force. Am J Cardiol 2006; 98: 1-15
  • 34 Höffken K, Schneider CP, Kath R. Prävention statt Therapie?. Onkologe 2000; 6: 181-189
  • 35 Strotzer M. Welchen Nutzen hat ein MRT-Screening? Leserbrief. Radiologe 2004; 44: 270-271
  • 36 Becker N. Screening aus epidemiologischer Sicht. Radiologe 2008; 48: 10-16
  • 37 Jäger KA, Staub D. Editorial. Haben Sie die Intima-Media-Dicke gemessen?. Ultraschall in Med 2009; 30: 434-437
  • 38 Targher G, Day CP, Bonora E. Risk of cardiovascular disease in patients with non-alcoholic fatty liver disease. N Engl J Med 2010; 363: 1341-1350
  • 39 Schacherer D, Schütz M, Girlich C et al. Diagnostische und therapeutische Konsequenz von Ultraschallbefunden. Dtsch Med Wochensch 2009; 134: 393-398