Psychiatr Prax 2013; 40(03): 154-158
DOI: 10.1055/s-0032-1332831
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Arzneimittelinteraktionen in der Psychiatrie

Ist-Zustand und Effekte spezieller Schulungen sowie individueller pharmazeutischer Beratung der Ärzte durch einen klinischen Pharmazeuten auf StationDrug-Drug-Interactions in PsychiatryState of the Art and Effects of Special Training Sessions and a Pharmacist on the Ward
Martina Hahn*
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie; HSK, Dr. Horst Schmidt Klinik GmbH, Wiesbaden
3   Vitos Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie Eichberg der Vitos Rheingau gGmbH, Eltville
,
Julia Reiff
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie; HSK, Dr. Horst Schmidt Klinik GmbH, Wiesbaden
,
Christoph Hiemke
2   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie Universitätsmedizin Mainz
,
Dieter F. Braus
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie; HSK, Dr. Horst Schmidt Klinik GmbH, Wiesbaden
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 January 2013 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: In der stationären Psychiatrie ist Polypharmazie die Regel. Dabei kann es durch Wechselwirkungen zu schwerwiegenden unerwünschten Arzneimittelwirkungen kommen. Deshalb wurde überprüft, ob diese Risiken durch einen klinischen Pharmazeuten auf Station und Schulungen reduziert werden können.

Methode: Vergleich der Zahl verordneter Medikamente und relevanter Interaktionen auf 2 Akutstationen im gleichen 14-Wochen-Zeitraum in 2008 (n = 193) und 2009 (n = 200). Vor dem zweiten Erhebungszeitraum erfolgten 2 Behandlerschulungen und während des Erhebungszeitraums eine individuelle Beratung der Ärzte durch den Pharmazeuten.

Ergebnisse: Nach den Schulungen sank die Zahl der Interaktionen pro Patient von 3,4 auf 2,2 (p = 0,04). Nach Beratung durch den Pharmazeuten sanken die klinisch relevanten Interaktionen um 78 % (p < 0,001) und alle möglichen Interaktionen um 44 % (p < 0,001).

Schlussfolgerung: Durch einen klinischen Pharmazeuten auf Station kann die Arzneimitteltherapiesicherheit erhöht werden. Pharmazeutisches Fachwissen im Team ist zur Vermeidung der Interaktionen hilfreich.

Abstract

Objective: In daily practice of psycho-pharmacotherapy most patients are under polypharmacy which may result in potentially harmful drug-drug interactions . Therefore, we investigated if the risk of drug-drug interactions can be reduced by a consultant clinical pharmacist for the physicians on psychiatric wards.

Methods: Drug-drug-interactions and adverse drug reactions of patients on 2 psychiatric intensive care units were investigated retrospectively in 2008 and 2009. Before the second investigation period, a special training was performed and during this period a pharmacist supported the physicians regarding drug therapy.

Results: After the introduction of a pharmacist on the ward and 2 teaching lessons relevant drug interactions were reduced by 78 % (p < 0.001), the number of all interactions by 44 % (p < 0.001). The total number of drug interactions decreased by the training sessions, which were offered shortly before starting the second observation period, from 3.4 interactions/patients in 2008 to 2.2 interactions/patients in 2009 (p < 0.04).

Conclusion: A clinical pharmacist on the ward can contribute to a higher drug therapy safety in psychiatric wards. An interdisciplinary approach can relieve the physicians’ daily work. The drug therapy can be improved by continuous teaching sessions about drug interactions.

* Artikel enthält Inhalte der Dissertationsschrift von Dr. Martina Hahn: Vermeidung von Interaktionen in der Psychopharmakotherapie, Universitätsmedizin Mainz 2011.


 
  • Literatur

  • 1 Sachverständigenrat zur Begutachtung der Entwicklung des Gesundheitswesen. Gutachten 2005. Im Internet: www.svr-gesundheit.de (Stand: 01.12.2012)
  • 2 Wittchen HU, Jacobi F, Rehm J et al. The size and burden of mental disorders and other disorders of the brain in Europe 2010. Eur Neuropsychopharmacol 2011; 21: 655-679
  • 3 Statistisches Bundesamt. Pressemitteilung Nr. 280 vom 11.08.2010. Im Internet: https://www.destatis.de/DE/PresseService/Presse/Pressemitteilungen/2010/08/PD10_280_23631.html (Stand: 01.12.2012)
  • 4 Frye MA, Ketter TA, Leverich GS et al. The increasing use of polypharmacotherapy for refractory mood disorders: 22 years of study. J Clin Psychiatry 2000; 61: 9-15
  • 5 Ebbesen J, Buajordet I, Erikssen J et al. Drug-related deaths in a department of internal medicine. Arch Intern Med 2001; 161: 2317-2323
  • 6 Stausberg J, Hasford J. Erkennung von unerwünschten Arzneimittelereignissen: Nutzung von ICD-10-codierten Diagnosen in Routinedaten von Krankenhäusern. Dtsch Arztebl Int 2010; 107: 23-29
  • 7 Senst BL, Achusim LE, Genest RP et al. Practical approach to determining costs and frequency of adverse drug events in a health care network. Am J Health Syst Pharm 2001; 58: 1126-1132
  • 8 Hahn M, Braus DF. Psychiatrische Polypharmazie: Risiken durch Arzneimittelwechselwirkungen und mögliche Vermeidungsstrategien. Versicherungsmedizin 2012; 64: 127-131
  • 9 Cruciol-Souza JM, Thomson JC. Prevalence of potential drug-drug interactions and its associated factors in a Brazilian teaching hospital. J Pharm Pharm Sci 2006; 9: 427-433
  • 10 Kohler GI, Bode-Boger SM, Busse R et al. Drug-drug interactions in medical patients: effects of in-hospital treatment and relation to multiple drug use. Int J Clin Pharmacol Ther 2000; 38: 504-513
  • 11 Weih M, Bachmeier C, Degirmenci U et al. Datenbankgestützte Prüfung von möglichen Psychopharmakainteraktionen nach Entlassung aus stationärem Aufenthalt. Fortschr Neurol Psychiatr 2011; 79: 92-96
  • 12 Geerts AF, De Koning FH, De Smet PA et al. Laboratory tests in the clinical risk management of potential drug-drug interactions: a cross-sectional study using drug-dispensing data from 100 Dutch community pharmacies. Drug Saf 2009; 32: 1189-1197
  • 13 Aparasu R, Baer R, Aparasu A. Clinically important potential drug-drug interactions in outpatient settings. Res Social Adm Pharm 2007; 3: 426-437
  • 14 Bell JS, Whitehead P, Aslani P et al. Drug-related problems in the community setting: pharmacists' findings and recommendations for people with mental illnesses. Clin Drug Investig 2006; 26: 415-425
  • 15 Gartlehner G, Gaynes BN, Hansen RA et al. Comparative benefits and harms of second-generation antidepressants: background paper for the American College of Physicians. Ann Intern Med 2008; 149: 734-750
  • 16 Hahn M. Interaktionen in der Psychopharmakotherapie: Wenn Wechselwirkungen den Therapieerfolg gefährden. InFo Neurologie & Psychiatrie 2012; 14: 58-64
  • 17 Vonbach P, Dubied A, Krahenbuhl S et al. Evaluation of frequently used drug interaction screening programs. Pharm World Sci 2008; 30: 367-374
  • 18 Blix HS, Viktil KK, Moger TA et al. Risk of drug-related problems for various antibiotics in hospital: assessment by use of a novel method. Pharmacoepidemiol Drug Saf 2008; 17: 834-841
  • 19 Kongkaew C, Noyce PR, Ashcroft DM. Hospital admissions associated with adverse drug reactions: a systematic review of prospective observational studies. Ann Pharmacother 2008; 42: 1017-1025
  • 20 Bates DW, Cullen DJ, Laird N et al. Incidence of adverse drug events and potential adverse drug events. Implications for prevention. ADE Prevention Study Group. JAMA 1995; 274: 29-34
  • 21 Bates DW, Spell N, Cullen DJ et al. The costs of adverse drug events in hospitalized patients. Adverse Drug Events Prevention Study Group. JAMA 1997; 277: 307-311
  • 22 Rodriguez-Monguio R, Otero MJ, Rovira J. Assessing the economic impact of adverse drug effects. Pharmacoeconomics 2003; 21: 623-650
  • 23 Velligan DI, Weiden PJ, Sajatovic M et al. The expert consensus guideline series: adherence problems in patients with serious and persistent mental illness. J Clin Psychiatry 2009; 70 (Suppl. 04) 1-48
  • 24 Lingjaerde O, Ahlfors UG, Bech P et al. The UKU side effect rating scale. A new comprehensive rating scale for psychotropic drugs and a cross-sectional study of side effects in neuroleptic-treated patients. Acta Psychiatr Scand Suppl 1987; 334: 1-100
  • 25 Horn JR, Hansten PD, Chan LN. Proposal for a new tool to evaluate drug interaction cases. Ann Pharmacother 2007; 41: 674-680
  • 26 Jordan W, Adler L, Bleich S et al. Ärztemangel im psychiatrischen Krankenhaus – Zukunftssicherung durch Neuordnung des ärztlichen Dienstes. Eine Umsetzungsanalyse. Psychiat Prax 2011; 38 (Suppl. 02) S16-S24