Klin Padiatr 2013; 225(05): 263-265
DOI: 10.1055/s-0033-1333756
Case Report
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hemolytic Anemia and Methemoglobinemia in a Preterm Baby as a Complication of Antenatal Intraamnial Injection of Toluidine Blue

Hämolytische Anämie und Methämoglobinämie bei einem Frühgeborenen nach intraamnialer Toluidinblauapplikation
K. Mehler
1   Children’s Hospital, University of cologne, Cologne, Germany
,
A. Oberthuer
2   Department of Neonatology and Pediatric Intensive Care, Children̛s Hospital, University of Cologne, Cologne, Germany
,
G. Weisshaar
2   Department of Neonatology and Pediatric Intensive Care, Children̛s Hospital, University of Cologne, Cologne, Germany
,
M. Valter
3   Gynaecology and Obstetrics, University of Cologne, Cologne, Germany
,
A. Vierzig
2   Department of Neonatology and Pediatric Intensive Care, Children̛s Hospital, University of Cologne, Cologne, Germany
,
F. Eifinger
2   Department of Neonatology and Pediatric Intensive Care, Children̛s Hospital, University of Cologne, Cologne, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 March 2013 (online)

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Abstract

A late preterm infant was born 4.5 h after intraamniotic injection of 90 mg of Toluidine blue to confirm premature rupture of membranes. Due to the fetal exposition to the dye, the entire body of the patient was blue stained and the baby suffered from methemoglobinemia, Heinz’ body positive hemolytic anemia and hyperbilirubinaemia requiring exchange transfusion. These complications underline that antenatal exposition of toluidine blue may result in considerable postnatal infant morbidity. Therefore intraamniotic application of toluidine blue should be discouraged.

Zusammenfassung

Zum Ausschluss eines vorzeitigen Blasensprungs bei unklarem Anhydramnion erfolgte in der 35. SSW die intraamniale Gabe von 90 mg Toluidinblau. 4,5 Stunden später wurde bei V.a. Amnioninfektionssyndrom das Frühgeborene per Sectio entbunden. Das blau gefärbte Frühgeborene wurde aufgrund eines Atemnotsyndroms intubiert und beatmet. Es entwickelte eine milde Methämoglo­binämie und eine hämolytische Anämie mit austauschpflichtiger Hyperbilirubinämie. Toluidinblau kann ähnlich wie Methylenblau nach intraamnialer Gabe zu schweren Komplikationen führen. In Situationen, in denen auf eine invasive Diagnostik mittels Farbstoffinjektion nicht verzichtet werden kann, sollte Indigokarmin gewählt werden.