Abstract
Purpose: Malignant melanoma represents a significant and growing public health burden worldwide.
Ultrasonography is the most useful diagnostic modality for regional lymph nodal staging.
Because any focal areas of cortical lobulation or thickening-swelling should also
be considered as a sign of metastases, we are going to report the usefulness of contrast-enhanced
ultrasonography (CEUS) in the differential diagnosis of benign or malignant lymph
nodes in patients with malignant melanoma based on blood stream patterns and investigate
the diagnostic capability.
Patients and Methods: After the excision of cutaneous melanoma with positive excision margins but with
negative sentinel lymph node, 540 patients underwent US of superficial lymph nodes.
The inclusion criteria for CEUS consisted of both major signs (absence of the echogenic
hilus, round shape, and peripheral capsular vascularity) and minor ones (the presence
of focal cortical thickening). The diagnostic capability was evaluated by comparing
the cytological findings with the enhancement pattern on CEUS.
Results: US in combination with CEUS correctly classified 534/540 patients. CEUS applied to
lymph nodes with focal cortical thickening on grayscale US confirmed great sensitivity
(0.98) and specificity (0.99) but above all, it showed a markedly improved accuracy
of 0.99. The likelihood ratios confirmed the good performance of the methods used.
Conclusion: CEUS increases the diagnostic accuracy of US in the differential diagnosis of benign
and malignant LNs but it also allows us, when possible, to avoid unnecessary invasive
operations such as LN FNAC. Moreover, CEUS may guide FNAC in the case of focal cortical
thickening on the basis of hypoperfusion, with a reduction in the number of false
negatives and much earlier detection of nodal metastatic foci.
Zusammenfassung
Ziel: Das maligne Melanom stellt ein bedeutendes und weltweit zunehmendes Gesundheitsproblem
dar. Die Sonografie ist die nützlichste diagnostische Methode für das Staging der
regionären Lymphknoten. Da alle fokalen Areale einer kortikalen Lobulierung, Verdickung
oder Schwellung als Zeichen einer Metastasierung angesehen werden sollten, berichten
wir über den Nutzen der kontrastverstärkten Ultrasonografie (CEUS) zur Differentialdiagnose
gutartiger und maligner Lymphknoten basierend auf den Perfusionsmustern und untersuchen
die Diagnosekapazität.
Patienten und Methoden: Nach Entfernung der kutanen Melanome mit positiven Schnitträndern und negativen Wächterknoten
wurde bei 540 Patienten eine Sonografie der oberflächlichen Lymphknoten durchgeführt.
Die Einschlusskriterien für CEUS bestanden sowohl aus den Hauptzeichen (Fehlen des
echoreichen Hilus, runde Form und periphere, kapsuläre Durchblutung) als auch aus
einem Nebenzeichen (Auftreten einer Kortexverdickung). Die diagnostische Wertigkeit
wurde durch den Vergleich der zytologischen Befunde mit den Perfusionsmustern der
CEUS ermittelt.
Ergebnisse: Ultraschall in Kombination mit CEUS klassifizierte 534/540 Patienten korrekt. CEUS
bestätigte bei Lymphknoten, die im B-Bild eine fokale Kortexverdickung aufwiesen,
eine hohe Sensitivität (0,98) und Spezifität (0,99), darüber hinaus führte CEUS zu
einer deutlich verbesserten diagnostischen Genauigkeit von 0,99. Der Likelihood-Ratio-Test
bestätigte die gute Leistungsfähigkeit der angewandten Methoden.
Schlussfolgerung: CEUS erhöht die diagnostische Genauigkeit des US bei der Differentialdiagnose gutartiger
und maligner Lymphknoten (LN), und erlaubt uns, gegebenenfalls unnötige invasive Eingriffe
wie eine Feinnadelaspirationszytologie zu vermeiden. Darüber hinaus kann CEUS die
Feinnadelaspirationszytologie bei einer hypoperfundierten fokalen Kortexverdickung
stützen, indem diese die Anzahl falsch-negativer Befunde verringert und den wesentlich
früheren Nachweis nodaler metastatischer Herde ermöglicht.
Key words
lymphatic - melanoma - metastases - microbubbles - ultrasound