Onkologische Leitlinien sind heute evidenzbasiert, konsensbestimmt, gut zugänglich
und werden mehr und mehr umgesetzt. Ihre Beachtung ist für jüngere, nicht komorbide
Patienten vergleichsweise einfach. Für ältere Patienten kann das unkritische Beharren
auf einer leitliniengerechten Erstlinientherapie dagegen potentiell gefährlich werden.
Grund dafür ist die abnehmende Leistung innerer Organe und eine Zunahme von Komorbiditäten
sowie der damit verbundenen Arzneimittelinteraktionen. Da Krebs im Wesentlichen eine
Alterserkrankung ist, stellt die leitliniengerechte Behandlung eines krebskranken
Menschen unter Berücksichtigung seiner gesamten zusätzlichen Medikation eine tägliche
Herausforderung dar.
Nowadays oncological guidelines are evidence based, determined by consensus, easily
available and are being taken more and more into practice. Their observation for younger
patients without comorbidities is relatively simple. However, for elderly patients
the uncritical adherence to guideline-conform, first-line therapies can potentially
be harmful for the patient. The reason for this is the decreasing performance levels
of the patient's internal organs and the increasing number of comorbidities, together
with the thus associated drug-drug interactions. Since cancer is essentially a disease
of older age, the guideline-conform treatment of elderly cancer patients under consideration
of their entire additional pharmacotherapy represents a daily challenge for the responsible
physician.
Key words
Comorbidities - chronic myeloid leukemia - guidelines - drug-drug interactions - tyrosine
kinase inhibitors