Abstract
Purpose: Canaloplasty is a safe and effective alternative in glaucoma surgery, avoiding
the risk for hypotony and bleb-related complications. Two cases of hemorrhagic Descemet
membrane
detachment (DMD) after canaloplasty are reported in patients who did not have previous
surgery.
Results: Two patients with primary open-angle glaucoma underwent canaloplasty because
of medically uncontrolled intraocular pressure (IOP). Canaloplasty was performed using
a
flexible microcatheter, viscoelastic material and a tensioning suture. The day after
surgery,
hemorrhagic DMD was observed in the inferior quadrants in both patients on slit-lamp
biomicroscopy. Therapy: For the size and location (occlusion of the visual axis),
aspiration of blood and descemetopexy with air tamponade were performed promptly.
In both cases,
a small translucent scar remained. Conclusions: Circumferential cannulation and
viscodilation of the Schlemm canal increases the risk for DMD, which may be aggravated
by blood
reflux resulting from the tensioning suture and low postoperative IOP. Surgeons should
be aware
of this specific and potentially sight-threatening complication in classic canaloplasty.
Immediate intervention is recommended for good visual prognosis.
Zusammenfassung
Hintergrund: Die Kanaloplastik ist eine sichere und wirksame Alternative in der
Glaukomchirurgie zur Vermeidung von Hypotonie und Filterkissenproblemen. Anamnese und
Befund: Zwei Patienten mit primärem Offenwinkelglaukom hatten eine Kanaloplastik wegen
medikamentös nicht beherrschbarem Intraokulardruck (IOD). Die Kanaloplastik wurde
mittels
flexiblem Mikrokatheter, Viskoelastikum und Spannungsfaden durchgeführt. Am 1. postoperativen
Tag zeigte sich bei beiden Patienten eine hämorrhagische Descemet-Membran-Abhebung
(DMA) im
unteren Quadranten bei der Spaltlampenuntersuchung. Therapie und Verlauf: Aufgrund der
Größe und Lokalisation mit Visuseinschränkung wurde das Blut umgehend abgesaugt und
eine
Descemetopexie mit Luft durchgeführt. In beiden Fällen zeigte sich eine kleine transparente
Narbe im Verlauf. Schlussfolgerungen: Zirkumferente Viskoerweiterung und Fadenspannung
des Schlemm-Kanals kann das Risiko einer DMA erhöhen, kompliziert durch Refluxblut
bei tiefem
IOD. Chirurgen sollten diese Kanaloplastik-spezifische und potenziell visusbedrohende
Komplikation kennen. Eine unverzügliche Intervention ist für eine gute Visusprognose
von
Vorteil.
Key words
canaloplasty - corneal hematoma - Descemetʼs membrane detachment - descemetopexy -
Schlemmʼs canal - viscodilation
Schlüsselwörter
Kanaloplastik - Hornhauthämatom - Descemet-Membran-Abhebung - Pneumodescemetopexie
- Schlemm-Kanal - Viskodilation