Abstract
Purpose: The main goal of cerebral endovascular aneurysm therapy is the complete occlusion
of the aneurysm. Along with the development of new aneurysm treatment devices, repeated
controls are necessary. We examined whether contrast-enhanced ultrasound can help
to monitor aneurysms after endovascular treatment.
Materials and Methods: We prospectively examined 12 patients after coiling (7 patients) or flow diverter
(FD) implantation (5 patients). These patients were examined with transcranial contrast-enhanced
ultrasound using a matrix probe (1 – 5 MHz). Doppler sonography, Power Doppler, contrast
harmonic imaging (CHI) and Power Doppler sonography (CPD) were included in the examination.
Digital subtraction angiography with 3 D reconstructions served as the gold standard.
Two radiologists decided in consensus about the degree of aneurysm occlusion separately
in CEUS and digital subtraction angiography using a 4-point grading scheme.
Results: The degree of occlusion of the 12 aneurysms comparing the two imaging modalities
was identical in 10 cases. In two cases CHI and CPD showed a small aneurysm remnant
after coiling in the center of the coil pack while in digital subtraction angiography
the aneurysms seemed completely occluded.
Conclusion: The investigation indicates that contrast-enhanced ultrasound is a supportive, noninvasive
method for post-interventional controls of intracranial aneurysms due to its ability
to display not only macro- but also microvascularization.
Zusammenfassung
Ziel: Ziel der interventionellen Therapie zerebraler Aneurysmen ist ein kompletter Verschluss,
wobei neue endovaskuläre Behandlungsmethoden wiederholte postinterventionelle Kontrollen
erfordern. Wir untersuchten daher, ob eine Verlaufsbeurteilung von endovaskulär versorgten
zerebralen Aneurysmen mittels Kontrast-verstärktem transkraniellem Ultraschall (CEUS)
möglich ist.
Material und Methoden: Wir führten prospektiv bei 12 Patienten einen transkraniellen, Kontrast-verstärkten
Ultraschall inklusive Doppler, Power Doppler, Contrast Harmonic Imaging und Kontrast-verstärktem
Power Doppler nach Coiling (7 Patienten) oder Flow Diverter Implantation (5 Patienten)
mit einer Matrixsonde (1 – 5 MHz) durch. Goldstandard war die digitale Subtraktionsangiographie
(DSA) inklusive der 3D-Rekonstruktion. Zwei Radiologen bewerteten im Konsensusverfahren
den Verschlussgrad der Aneurysmen in der DSA sowie dem Ultraschall anhand einer 4-Grad-Einteilung.
Ergebnisse: Eine Übereinstimmung von Ultraschall und Angiographie bestand in 10 Fällen. Bei zwei
Aneurysmen konnte nach Coiling in CEUS ein geringer Restfluss im Aneurysma detektiert
werden, wohingegen in der Angiographie die Aneurysmen als verschlossen bewertet wurden.
Schlussfolgerung: Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass CEUS aufgrund seiner Fähigkeit zur Darstellung
sowohl der Makro- als auch der Mikrovaskularisation ein hilfreiches, nicht-invasives
Verfahren zur wiederholten Kontrolle endovaskulär versorgter intrakranieller Aneurysmen
ist.
Key words
contrast-enhanced ultrasound - aneurysm - flow diverter - contrast harmonic imaging