Ultraschall Med 2017; 38(01): 78-82
DOI: 10.1055/s-0034-1399290
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Indications for Fetal Invasive Procedures at the End of an Era

Indikation zur invasiven Diagnostik bei Feten am Ende einer Ära
Martin Krapp
1   Center for Prenatal Medicine, amedes experts Hamburg, Germany
,
Yasemin Thomsen
1   Center for Prenatal Medicine, amedes experts Hamburg, Germany
,
Annika Ludwig
1   Center for Prenatal Medicine, amedes experts Hamburg, Germany
,
Christian Enzensberger
2   Division of Prenatal Medicine, Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital of Marburg, Germany
,
Philipp Kreiselmaier
1   Center for Prenatal Medicine, amedes experts Hamburg, Germany
› Author Affiliations
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Publication History

10 September 2014

11 February 2015

Publication Date:
01 April 2015 (online)

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Abstract

Purpose The introduction of first trimester screening has changed the attitude towards and the number of invasive procedures in prenatal medicine. We evaluated the indications in patients who underwent an invasive procedure before the introduction of the analysis of cell-free fetal DNA in maternal plasma in prenatal medicine.

Materials and Methods 680 pregnant women between the 10th and 35th week of gestation were included in the study from July 1, 2010 to June 30, 2013. Retrospectively, we reviewed the data for indications, type, gestational age at the time of, and result of the invasive procedure.

Results We performed 247 chorionic villus samplings (CVSs) and 433 amniocenteses (ACs) during the study interval. The main indication for CVS was an abnormal result from the first trimester screening (75 %), whereas in AC it was advanced maternal age (39 %). 33 % of all CVSs and 8 % of all ACs revealed an abnormal karyotype. All these findings were significantly different.

Conclusion Despite the broad acceptance of first trimester screening, there are still women undergoing AC for advanced maternal age, whereas abnormal results from the first trimester screening are the most common indication for CVS. Based on our results, we can conclude that indications derived from first trimester findings have the highest positive predictive value.

Zusammenfassung

Ziel Die Einführung des Ersttrimester-Screening hat sowohl die Einstellung zur invasiven Diagnostik als auch deren Häufigkeit nachhaltig verändert. Wir haben die Indikationen zur invasiven Diagnostik vor Einführung der Untersuchung von zellfreier fetaler DNA untersucht.

Material und Methoden 680 Patientinnen zwischen der vollendeten 10. und 35. Schwangerschaftswoche wurden von Juli 2010 bis Juni 2013 in die Studie eingeschlossen. Retrospektiv wurden die Daten nach Indikationen, Schwangerschaftsalter bei Punktion, Art der Punktion und Ergebnis der invasiven Diagnostik untersucht.

Ergebnisse Im Untersuchungszeitraum wurden 247 Chorionzottenbiopsien (CVS) und 433 Amniozentesen (AC) durchgeführt. Die Hauptindikation für eine CVS war ein auffälliges Ergebnis aus dem Ersttrimester-Screening (75 %), wohingegen die AC hauptsächlich wegen erhöhten mütterlichen Alters > 35 (Altersindikation) durchgeführt wurde (39 %). 33 % aller CVS und 8 % aller AC zeigten eine auffälligen Karyotyp. Diese Unterschiede waren jeweils signifikant.

Schlussfolgerung Trotz der breiten Akzeptanz des Ersttrimester-Screening gibt es immer noch Schwangere die eine AC wegen erhöhten mütterlichen Alters durchführen lassen, während die CVS vor allem wegen auffälliger Befunde im ersten Trimenon durchgeführt wird. Wir konnten zeigen, dass diese Indikation den höchsten Vorhersagewert bzgl. eines auffälligen Karyotyps hat.