Fortschr Neurol Psychiatr 2015; 83(06): 349-360
DOI: 10.1055/s-0035-1553154
Fort- und Weiterbildung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pathologisches Horten und Sammeln als Erkrankung des Zwangsspektrums[*]

Hoarding as a Disorder of the Obsessive-Compulsive Spectrum
Daniela Schön
,
Andreas Wahl-Kordon
,
Bartosz Zurowski
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 June 2015 (online)

Zusammenfassung

In den Klassifikationssystemen ICD-10 und DSM-IV wurde das pathologische Horten und Sammeln gar nicht bzw. nur unzureichend abgebildet. Da das Horten und Sammeln häufig unabhängig von der Zwangsstörung auftritt, ein anderes Komorbiditätsspektrum aufweist, unterscheidbare neuropsychologische und neurobiologische Korrelate vorliegen und Horten und Sammeln zudem sekundär bei verschiedenen psychiatrischen und neurologischen Erkrankungen auftreten kann, wurde ‚Hoarding Disorder‘ im DSM5 als eigene Diagnose in die neu entstandene Kategorie der Zwangsspektrumsstörungen aufgenommen.

Bildgebende Untersuchungen weisen auf funktionelle und strukturelle Defizite neuronaler Netzwerke hin, die Entscheidungsfindung, Aufmerksamkeitssteuerung, Handlungsplanung und emotionale Verarbeitung vermitteln.

Im kognitiv-behavioralen Modell werden die wichtigsten Faktoren des Sammelzwangs wiedergegeben. Zu diesen zählen Informationsverarbeitungsdefizite, maladaptive Vorstellungen über und emotionale Bindung an Besitz sowie emotionaler Stress und Vermeidung.

Da die Therapiebereitschaft oft geringer und die Therapieabbruchrate größer ist, wurde eine manualisierte, kognitiv-behaviorale Therapie speziell für das Horten und Sammeln entwickelt. Die wichtigsten Behandlungskomponenten hierbei sind Modellverhalten, kognitive Strategien, graduierte Expositionen mit Reaktionsverhinderung im häuslichen Umfeld, Training des Ausrangierens und Rückfallprophylaxe. Insbesondere bei fehlender Motivation für eine Verhaltenstherapie ist die Pharmakotherapie mit einem SSRI zu empfehlen.

Abstract

Hoarding often occurs without obsessive-compulsive disorder (OCD), it shows distinguishable neuropsychological and neurobiological correlates and a distinct comorbidity spectrum. Further, it occurs secondarily to other psychiatric and neurobiological disorders. Therefore hoarding disorder has been included as a distinct diagnosis in DSM-5.

Neuroimaging studies point to functional and structural abnormalities of networks subserving decision making, attention, action planning and emotional regulation.

The cognitive-behavioral model outlines the most important characteristics of pathological hoarding, comprising deficits of information processing, maladaptive beliefs about information processing deficits, maladaptive beliefs about posessions as well as emotional attachment to them accompanied with emotional distress and avoidance.

Because of a low willingness for therapy plus a high rate of discontinuation of therapy, a manualized cognitive-behavioral therapy approach for pathological hoarding has been established. It builds on observational learning, cognitive strategies, graduated exposure, response prevention, training/coaching to sort out, and relapse prevention are key components of the treatment. Particularily in case of lacking motivation for any kind of behavioral therapy or other psychological treatments, a pharmacotherapy with SSRIs is recommended.

* Aktualisierte Fassung des Beitrags aus PSYCH up2date 2013; 7: 21 – 34


 
  • Literatur

  • 1 Mataix-Cols D, Frost RO, Pertusa A et al. Hoarding Disorder: a new diagnosis for DSM-V?. Depression and Anxiety 2010; 27: 556-572
  • 2 Frost RO, Hartl TL. A cognitive-behavioral model of compulsive hoarding. Behav Res Ther 1996; 34: 341-350
  • 3 Dilling H, Mombour W, Schmidt MH Hrsg. Internationale Klassifikationen psychischer Störungen: ICD-10. Bern: Huber; 1993
  • 4 Wittchen H-U, Wunderlich U, Gruschwitz S, Zaudig M. Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV (SKID). Göttingen: Beltz-Test; 1996
  • 5 Hiller W, Zaudig M, Mombour W. IDCL – International Diagnostic Checklists for ICD-10 und DSM-IV (Manual and 32 checklists as part of the WHO ICD-10-Checklists package). Seattle: Hogrefe and Huber Publishers; 1996
  • 6 Goodman WK, Price LH, Rasmussen SA et al. The Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale. I. Development, use, and reliability. Arch Gen Psychiatry 1989; 46: 1006-1011
  • 7 Gönner S, Ecker W, Leonhardt R. OCI-R – Obsessive-Compulsive Inventory-Revised – deutsche Adaptation. Tests Review. Frankfurt a. M.: Pearson; 2009
  • 8 Fragebogen zum Zwanghaften Horten. Im Internet: http://www.psychosomatik.uk-erlangen.de/e1846 / e123/e626 / e634/index_ger.html [Stand 06.06.12]
  • 9 Saß H, Wittchen HU, Zaudig M et al. Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen – Textrevision – DSM-IV-TR. Göttingen: Hogrefe; 2003
  • 10 Kordon A, Zurowski B, Wahl K et al. Evidenzbasierte Pharmakotherapie und andere somatische Therapieverfahren bei Zwangsstörungen. State of the art. Nervenarzt 2011; 82: 319-324
  • 11 Pauls DL, Alsobrook 2nd JP, Goodman W et al. A family study of obsessive compulsive disorder. Am J Psychiatry 1995; 152: 76-84
  • 12 Miguel EC, Leckman JF, Rauch S et al. Obsessive-compulsive disorder phenotypes: implications for genetic studies. Molecular Psychiatry 2005; 10: 258-275
  • 13 Iervolino AC, Perroud N, Fullana MA et al. Prevalence and heritability of compulsive hoarding: a twin study. Am J Psychiatry 2009; 166: 1156-1161
  • 14 Wendland JR, Moya PR, Timpano KR et al. A haplotype containing quantitative trait loci for SLC1A1 gene expression and its association with obsessive-compulsive disorder. Arch Gen Psychiatry 2009; 66: 408-416
  • 15 Dold M, Aigner M. Neuroimaging der verschiedenen Symptomdimensionen der Zwangsstörung. Neuropsychiatrie 2009; 23: 193-205
  • 16 Bloch MH, Landeros-Weisenberger A, Rosario MC et al. Metaanalysis of the symptom structure of obsessive-compulsive disorder. Am J Psychiatry 2008; 165: 1532-1542
  • 17 Rauch SL, Dougherty DD, Shin L et al. Neural correlates of factor-analyzed OCD symptom dimensions: A PET study. CNS Spectr 1998; 3: 37-43
  • 18 Song A, Jung WH, Jang JH et al. Disproportionate alterations in the anterior and posterior insular cortices in obsessive-compulsive disorder. PLoS One 2011; 6: e22361
  • 19 Van den Heuvel OA, Remijnse PL, Mataix-Cols D et al. The major symptom dimensions of obsessive-compulsive disorder are mediated by partially distinct neural systems. Brain 2009; 132: 853-868
  • 20 Gilbert AR, Mataix-Cols D, Almeida JR et al. Brain structure and symptom dimension relationships in obsessive-compulsive disorder: a voxel-based morphometry study. J Affect Disord 2008; 109: 117-126
  • 21 Mataix-Cols D, Wooderson S, Lawrence N et al. Distinct neural correlates of washing, checking, and hoarding symptom dimensions in obsessive compulsive disorder. Arch Gen Psychiatry 2004; 61: 564-576
  • 22 Shapira NA, Liu Y, He AG et al. Brain activation by disgust-inducing pictures in obsessive-compulsive disorder. Biol Psychiatry 2003; 54: 751-756
  • 23 Saxena S, Brody AL, Maidment KM et al. Cerebral glucose metabolism in obsessive-compulsive hoarding. Am J Psychiatry 2004; 61: 564-576
  • 24 Frost RO, Steketee G, Tolin DF. Comorbidity in hoarding disorder. Depress Anxiety 2011; doi: DOI: 10.1002/da.20861. [Epub ahead of print]
  • 25 Tolin DF, Frost RO, Steketee G. An open trial of cognitive-behavioral therapy for compulsive hoarding. Behav Res Ther 2007; 45: 1461-1470
  • 26 Steketee G, Frost RO. Compulsive hoarding: current status of the research. Clin Psychol Rev 2003; 23: 905-927
  • 27 Steketee G, Frost RO. Compulsive hoarding and acquiring: Therapist guide. New York: Oxford University Press; 2007
  • 28 Hartl TL, Frost RO, Allen GJ et al. Actual and perceived memory deficits in individuals with compulsive hoarding. Depress Anxiety 2004; 20: 59-69
  • 29 Lawrence NS, Wooderson S, Mataix-Cols D et al. Decision making and set shifting impairments are associated with distinct symptom dimensions in obsessive-compulsive disorder. Neuropsychology 2006; 20: 409-419
  • 30 Grisham JR, Brown TA, Savage GR et al. Neuropsychological impairment associated with compulsive hoarding. Behav Res Ther 2007; 45: 1471-1483
  • 31 Herberg LJ, Blundell JE. Lateral hypothalamus: hoarding behavior elicited by electrical stimulation. Science 1967; 155: 349-350
  • 32 Mataix-Cols D, Pertusa A, Snowdon J. Neuropsychological and neuronal correlates of hoarding, a practice-friendly review. J Clin Psychol in session 2011; 67: 467-476
  • 33 Zurowski B, Hohagen F, Kordon A. Bildgebung psychischer Störungen: Zwangsstörungen. In: Walter H, Hrsg. Funktionelle Bildgebung in Psychiatrie und Psychotherapie. Stuttgart: Schattauer; 2005: 303-319
  • 34 Zurowski B, Hohagen F, Kordon A. Neurobiologie der Zwangsstörung. Teil II: Konzepte und Befunde aus der Neurobildgebung. Nervenheilkunde 2009; 28: 809-816
  • 35 An SK, Mataix-Cols D, Lawrence NS et al. To discard or not to discard: the neural basis of hoarding symptoms in obsessive-compulsive disorder. Mol Psychiatry 2009; 14: 318-331
  • 36 Tolin DF, Kiehl KA, Worhunsky P et al. An exploratory study of the neural mechanisms of decision making in compulsive hoarding. Psychol Med 2009; 39: 325-336
  • 37 Walton ME, Devlin JT, Rushworth MFS. Interactions between decision making and performance monitoring within prefrontal Kortex. Nature Neurosci 2004; 7: 1259-1265
  • 38 Black DW, Monahan P, Gable J et al. Hoarding and treatment response in 38 nondepressed subjects with obsessive-compulsive disorder. J Clin Psychiatry 1998; 59: 420-425
  • 39 Rufer M, Fricke S, Moritz S et al. Symptom dimensions in obsessive-compulsive disorder: prediction of cognitive-behavior therapy outcome. Acta Psychiatr Scand 2006; 113: 440-446
  • 40 Saxena S, Brody AL, Maidment KM et al. Paroxetine treatment of compulsive hoarding. J Psychiatr Res 2007; 41: 481-487
  • 41 Frost RO, Steketee G, Greene KAI. Cognitive and behavioral treatment of compulsive hoarding. Brief Treatment and Crisis Intervention 2003; 3: 323-337
  • 42 Saxena S, Maidment KM, Vapnik T et al. Obsessive-compulsive hoarding: symptom severity and response to multimodal treatment. J Clin Psychiatry 2002; 63: 21-27
  • 43 Miller WR, Rollnick S. Motivational Interviewing: preparing people to change addictive behaviour. New York: Guilford Press; 1991
  • 44 Wahl K, Kordon A, Kuelz KA et al. Obsessive-compulsive disorder (OCD) is still an unrecognised disorder: a study on the recognition of OCD in psychiatric outpatients. Eur Psychiatry 2010; 25: 374-377