Summary
In adults, inflammatory bowel disease (IBD) is associated with an increased risk of
thromboembolic complications. The pathogenesis of IBD is not really clear and a high
thrombin activity might contribute to disease progression. We wanted to see whether
children with IBD have a higher thrombin generation (TG). Patients, material, methods:
Plasma samples were collected of 20 patients with IBD and of 60 healthy controls (age
range from 10 to 19). TG was measured by means of Calibrated automated thrombography
(CAT). The disease activity was estimated, using the Pediatric Crohn‘s Disease Activity
Index (PCDAI) for Crohn‘s disease and the Pediatric Ulcerative Colitis Disease Activity
Index (PUCAI) for Ulcerative Colitis. In addition, we investigated F1+F2, TAT, TFPI
and fibrinogen. Results: There was a significant increase of endogenous thrombin potential
(ETP), lag time and time to peak in patients with IBD, while peak showed no difference
to healthy controls. ETP and F1+F2 in children with IBD also showed a significant
correlation with PCDAI (PUCAI) and fibrinogen. Conclusion: IBD in children is associated
with high TG, but this seems to be caused mainly by the inflammatory process and not
by any individual disposition.
Zusammenfassung
Bei Erwachsenen mit chronisch-entzündlicher Darmerkrankung (CED) besteht ein erhöhtes
Risiko für thromboembolische Komplikationen. Die Pathogenese von CED ist nicht wirklich
geklärt, ein hohes Thrombinpotenzial könnte zur Progression dieser Erkrankungen beitragen.
Wir untersuchten, ob bei Kindern mit CED eine höhere Thrombingeneration (TG) besteht.
Patienten, Material, Methoden: Wir untersuchten Plasmaproben von 20 Patienten mit
CED und 60 gesunden Kontrollen (Alter: 10–19 Jahre). Die kontinuierliche Mes-sung
der TG erfolgte für unsere Studie mittels CAT Methode. Die Aktivität der Erkrankung
definierten wir mittels Indices wie den Pediatric Crohn‘s Disease Activity Index (PCDAI)
für den Mb.Crohn und den Pediatric Ulcerative Colitis Disease Activity Index (PUCAI)
für die Colitis ulcerosa. Zusätzlich bestimmten wir F1+F2, TAT, TFPI und Fibrinogen.
Ergebnisse: Es gab einen signifikanten Anstieg des endogenen Thrombinpotenzials (ETP),
der lag time und time to peak bei Patienten mit CED, wäh-rend der Peak keinen Unterschied
zu der gesunden Kontrollgruppe zeigte. Das ETP und F1+F2 zeigte bei Kindern mit CED
eine signifikante Korrelation mit den Aktivitätsindices und mit Fibrinogen. Schlussfolgerung:
CED ist bei Kindern mit einer erhöhten TG assoziiert. Es scheint, dass dies hauptsächlich
durch den entzündlichen Prozess und nicht durch die individuelle Disposition verursacht
wird.
Keywords
Calibrated automated thrombography - endogenous thrombin potential - inflammatory
bowel disease
Schlüsselwörter
Kalibrierte automatisierte Thrombographie - endogenes Thrombinpotenzial - chronisch
entzündliche Darmerkrankung