Zusammenfassung
Bisphosphonate spielen eine entscheidende Rolle in der Osteologie und Onkologie. Sie
vermindern die Häufigkeit unerwünschter skelettaler Ereignisse und verbessern somit
die Lebensqualität der Patienten. Bis phosphonate gelten insgesamt als nebenwirkungsarm.
Doch seit der Beschreibung Bisphosphonat-assoziierter Kiefernekrosen haben sich diese
zu einem ernsthaften klinischen Problem entwickelt. Sie treten hauptsächlich bei Patienten
mit langjähriger intravenöser Applikation von stickstoffhaltigen Bisphosphonaten in
onkologischer Dosierung auf. Deutlich seltener tritt diese Komplikation jedoch auch
im Rahmen der Osteoporosebehandlung auf. Eine wesentliche Ursache für die Entstehung
Bisphosphonat-assoziierter Kiefernekrosen wird in lokal entzündlichen Veränderungen
sowie häufig daraus resultierenden dentoalveolär chirurgischen Eingriffen gesehen,
so dass wesentliche prophylaktische Bemühungen stets auf die Eliminierung von akuten
oder chronisch entzündlichen Veränderungen im Bereich der Kiefer vor bzw. unter der
Behandlung mit Bisphosphonaten gerichtet sein sollten. Hinsichtlich der Therapie Bisphosphonat-assoziierter
Kiefernekrosen setzen sich chirurgische Behandlungskonzepte mehr und mehr durch, wobei
insbesondere die innovative fluoreszenzorientierte Knochenabtragung vielversprechend
erscheint.
Summary
Bisphosphonates play a key role in the prophylaxis and treatment of osteoporosis and
metastatic bone disease. They reduce the frequency of skeletal related events especially
fractures and thereby they increase the quality of life of the patients. Bisphosphonates
show a favorable risk profile but ever since the description of bisphosphonate-related
osteonecrosis of the jaw this side effects has become a major clinical problem which
is difficult to treat. The majority of cases occurred in patients suffering from metastatic
bone disease who received long term intravenous administrations of nitrogen-containing
bisphosphonates. Far less frequently it has also been described in osteoporotic patients
receiving oral or intravenous administration of nitrogen-containing bisphosphonates.
Bisphosphonate-related osteonecrosis of the jaws is defined by exposed necrotic bone
in the maxillofacial region in patients under previous or ongoing bisphosphonate treatment
and without history of irradiation of the jaw bones. The clinical hallmark of the
disease is exposed necrotic bone in the oral cavity which can be accompanied by signs
of infection such as pain, swelling, abscess or fistula formation. The majority of
cases were preceded by local inflammations and or dento -alveolar surgeries especially
tooth extractions and implant insertions. Therefore care should be taken to eliminate
or avoid dental infections prior to or under ongoing bisphosphonate treatment. Once
bisphosphonate-related osteonecrosis of the jaw has manifested surgical treatment
schemes have shown to be superior when compared to conservative treatment protocols.
Especially the fluorescence-guided bone resection seems to be an innovative and promising
technique.
Schlüsselwörter Bisphosphonate - Kiefernekrosen - Bisphosphonat-assoziierte Kiefernekrosen
Keywords Bisphosphonates - osteonecrosis of the jaw - bisphosphonate-related osteonecrosis
of the jaw (ONJ)