Summary
Background: Platelet function inhibitors (PFI) are used for prophylaxis of atherothrombosis.
These drugs cause a prolongation of the bleeding time and should eventually be stopped
before an elective operation. However, there is a risk that a perioperative pause
of PFI lead to acute atherothrombosis. Objective: Our aim was to study whether a discontinuation of PFI therapy is necessary to avoid
bleeding complications in patients undergoing varicose vein surgery. Methods: Selective review of the literature and retrospective analysis of clinical data of
our own patients. Results: In the years 2002 to 2007 a total of 10 827 patients have been operated on varicose
veins, 673 (6.2%) of these aged 32–86 years (67 ± 7.9) receiving permanent PFI therapy:
256 male patients (38.0%) and 417 female (62.0%), 39.1% categorized as ASA III patients:
male 11.6%, female 27.5%. 38 patients who continued PFI therapy did not demonstrate
haemorrhagic complications and none of those pausing anti-platelet medication experienced
thromboembolic complications. The literature survey confirmed our finding that it
is not necessary to suspend PFI medication for varicose vein surgery as the bleeding
risk can be controlled for by technical means. Conclusion: Discontinuation of PFI therapy prior to interventions on varicose veins does not
seem to be necessary, further studies are essential though.
Zusammenfassung
Für die atherothrombotische Prophylaxe stehen Thrombozytenfunktionshemmer (TFH) zur
Verfügung. Diese Medikamentengruppe bewirkt eine Verlängerung der Blutungszeit und
sollte somit vor einer elektiven Operation abgesetzt werden. Es wurde jedoch nachgewiesen,
dass eine perioperative Pausierung von TFH zu einer akuten Atherothrombose führen
kann. Ziel: Der Versuch aufzuzeigen, dass zwecks Vermeidung akuter atherothrombotischer Komplikationen
ein Absetzen der TFH bei an Krampfadern operierten Kranken nicht unbedingt erforderlich
ist. Methoden: Selektive Literaturrecherche und Analyse des eigenen Krankengutes. Ergebnisse: In den Jahren 2002–2007 wurden 10827 Patienten an Varizen operiert, davon 673 Kranke
(6,2%) im Alter 32–86 Jahre (67 ± 7,9) mit dauerhafter TFH-Therapie: 256 (38,0%) Männer
und 417 (62,0%) Frauen. Diese Patienten wiesen sogar in 39,1% einen ASA-Status III
auf: Männer 11,6%; Frauen 27,5%. Aus der Literaturrecherche geht hervor, dass bei
Eingriffen, wo aus technischen Gründen das Blutungsrisiko beherrschbar ist, auf das
Absetzen von TFH verzichtet werden kann. Auch bei den 38 Kranken, wo die TFH-Therapie
fortgesetzt wurde, beobachteten wir nach standardisierten Kriterien keine hämorrhagischen
Komplikationen. Schlussfolgerung: Das Absetzen der TFH-Therapie bei an Varizen zu operierenden Patienten scheint nicht
erforderlich. Eine weitere Erforschung ist jedoch nötig.
Résumé
Nous avons à disposition les inhibiteurs de l’agrégation plaquettaire (IAP) pour la
prophylaxie de l’artériosclérose. Cette catégorie de médicaments entraîne un allongement
du temps de saignement et devrait être interrompue avant une intervention chirurgicale.
Il a été cependant prouvé qu’une telle interruption pouvait entraîner une thrombose
artérielle aiguë. But: Nous avons tenté de démontrer que l’on pouvait opérer sans arrêter les IAP afin d’éviter
une complication thrombotique artérielle. Méthodes: Recherche dirigée de la littérature et analyse du problème. Résultats: Entre 2002 et 2007, 10827 ont été opérés de varices dont 673 (6,2 %) âgés de 32 à
86 ans (67±7,9) avec traitement d’IAP continu : 256 hommes (38%) et 417 femmes (62%).
39,1% d’entre eux montraient un ASAstatus III: 11,6% d’hommes; 27,5% de femmes. Il
ressort de la littérature que lors d’interventions chirurgicales le risque de saignement
est maîtrisable sans que l’arrêt des IAP soit nécessaire. Parmi les 38 patients qui
n’ont pas interrompu le traitement par IAP, aucune complication hémorragique n’a été
observée selon les critères standardisés. Conclusion: L’arrêt d’un traitement par IAP chez des patients variqueux à opérer ne semble pas
nécessaire. Une recherche complémentaire est cependant nécessaire.
Keywords Platelet function inhibitors - varicose vein surgery - haemorrhagic complications
Schlüsselwörter Thrombozytenfunktionshemmer - Varizenoperation - Blutungskomplikationen
Mots clés Inhibiteurs de l’agrégation plaquettaire - opération pour varices - complications
hémorragiques