Summary
Aim: Investigation of the diagnostic role of technetium-99m methoxyisobutylisonitrile
(99mTc sestamibi) scintimammography in non-palpable, suspicious breast lesions described
as microcalcification, mass and increased density using mammography. Patients, method: 35 women with non-palpable breast lesions were enrolled in the study. Anterior, left
and right lateral, ipsilateral posterior oblique images were obtained 15 min after
the injection of 740 MBq of 99mTc sestamibi. All scintigraphic images were evaluated visually and focal increased
99mTc sestamibi uptake was accepted as malignant lesion. Breast lesions were classified
as microcalcification (13 women), mammographic mass (16 women) and increased density
(6 women). Excisional biopsy was performed in all of them irrespective of the scintigraphic
results. Results: The focally increased 99mTc sestamibi uptake was seen in 11 breast lesions with malignant lesions and in 4
breast lesions with benign lesions. The diffuse uptake of 99mTc sestamibi was seen in 18 breast lesions with benign lesions and 2 breast lesions
with malignant lesions. There was no false positive result of 99mTc sestamibi in microcalcification group and there was no false negative result of
the mammographic mass and increased density groups. Conclusion: Scintimammography might be a complementary method in decision making for the non-palpable,
suspicious breast lesions that were evaluated as microcalcification, mass and increased
density mammograpically.
Zusammenfassung
Ziel: Klärung des diagnostischen Stellenwerts der Technetium-99m-Methoxyisobutylisonitrile(99mTc-Sestamibi)-Szintimammographie bei nicht palpablen, verdächtigen Brustläsionen,
die in der Mammographie als Mikrokalzifikation, als Masse und als die Zunahme in der
Dichte beschrieben sind. Patientinnen, Methode: An der Studie nahmen 35Patientinnen mit nicht palpablen Brustläsionen teil. Anterior,
links und rechts lateral, ipsilateral posterior oblique wurden Bilder 15 min nach
Injektion von 740 MBq 99mTc-Sestamibi aufgenommen. Alle Szintigraphien wurden visuell eingeschätzt, die fokale
Zunahme im 99mTc-Sestamibi-Uptake wurde als maligne Läsion angenommen. Brustläsionen waren als Mikrokalzifikation
(13 Patientinnen), als mammographische Masse (16 Patientinnen) und die Dichtezunahme
(6 Patientinnen) klassifiziert. Ohne Berücksichtigung der szintigraphischen Ergebnisse
wurden alle Patientinnen einer Biopsie unterzogen. Ergebnisse: Die fokal Zunahme im 99mTc-Sestamibi-Uptake wurde bei 11 Brustläsionen als maligne und in 4 Brustläsionen
als benigne Läsion erkannt. Diffuser Uptake von 99mTcSestamibi wurde in 18 Brustläsionen als benigne und 2 Brustläsionen als maligne
Läsion erkannt. Es gab keine falsch positiven Resultate mit 99mTc-Sestamibi bei der Mikrokalzifikation-Gruppe und keine falsch negativen Resultate
in mammographisch als Masse- und Dichtezunahme beschriebenen Gruppe. Schlussfolge-rung:
Szintimammographie kann eine komplementäre Methode sein, um eine Entscheidung bei
nicht palpablen, verdächtigen Brustläsionen zu treffen, die in der Mammographie als
Mikrokalzifikation, Masse und Dichtezunahme eingeschätzt wurden.
Keywords
99mTc sestamibi - scintimammography - screening mammography
Schlüsselwörter
99mTc-Sestamibi - Szintimammographie - Mammographie-Screening