Nuklearmedizin 1975; 14(03): 263-271
DOI: 10.1055/s-0038-1624907
Originalarbeiten — Original Articles
Schattauer GmbH

Indium (111In)-Labelled Bleomycin for the Detection of Intracranial Lesions

Indium (111In)-markiertes Bleomycin zur Entdeckung intrakranialer Herde

Authors

  • M. V. Merrick*

    1   Departments of Radiodiagnosis, Royal Postgraduate Medical School, Du Cane Road, London, W. 12.
  • B. Chaucer

    2   Radiotherapy, Royal Postgraduate Medical School, Du Cane Road, London, W. 12.
  • B. Clay

    3   X-Ray Department, Central Middlesex Hospital, Park Royal, London, N.W. 10.
  • J. P. Lavender

    1   Departments of Radiodiagnosis, Royal Postgraduate Medical School, Du Cane Road, London, W. 12.
  • V. R. McCready

    4   Department of Nuclear Medicine, Royal Marsden Hospital, Sutton, Surrey, U.K.
  • M. L. Thakur

    5   M.C.R. Cyclotron Unit, Hammersmith Hospital, Du Cane Road, London, W. 12.
  • L. H. Walter

    2   Radiotherapy, Royal Postgraduate Medical School, Du Cane Road, London, W. 12.
Further Information

Publication History

Received:07 February 1975

Publication Date:
11 January 2018 (online)

Summary

Brain scans with 99mTc pertechnetate were compared with scans made after administration of 111Indium bleomycin in 38 patients scanned on 41 occasions. They gave similar results in 34 pairs of examinations, including cases in which both failed to detect the tumour. In seven cases, the two agents differed. In two of these bleomycin distinguished residual tumour from the effects of craniotomy more clearly than did pertechnetate; in three bleomycin apparently detected tumour not seen with pertechnetate, and in two the differences may have been due to technical factors, or are unexplained.

Szintigraphische Untersuchungen des Gehirns mit 99mTechnetium-Pertechnetat wurden an 38 Patienten mit Untersuchungen verglichen, in welchen 111Indium-Bleomycin verabreicht wurde. Vergleichbare Resultate wurden hierbei in 34 Fällen beobachtet. Die Übereinstimmung fand sich auch in solchen Fällen, in welchen durch beide Verfahren ein Tumor nicht nachgewiesen werden konnte. Eine Abweichung der Ergebnisse fand sich in 7 Fällen. Hierbei konnte in 2 Fällen der Resttumor nach erfolgter Craniotomie durch Bleomycin wesentlich deutlicher nachgewiesen werden als durch Pertechnetat, in weiteren 3 Fällen konnte ausschließlich durch Bleomycin der Tumor nachgewiesen werden. In den beiden weiteren Fällen ist der Unterschied nicht erklärbar, möglicherweise spielen hier technische Faktoren eine Rolle.

* Present Address: Medical Radioisotope Department, Western General Hospital, Edinburgh EH4 2XU, Scotland.