Nuklearmedizin 1999; 38(07): 309-311
DOI: 10.1055/s-0038-1632227
Original Article
Schattauer GmbH

Decisive Diagnosis of Infected Mandibular Osteoradionecrosis with a Tc-99m-labelled Anti-granulocyte Fab′-fragment

Entscheidende Diagnostik einer infizierten mandibularen Osteoradionekrose mit Tc-99m-markierten Antigranulozyten-Antikörperfragmenten

Authors

  • W. U. Kampen

    1   Clinic of Nuclear Medicine and Clinic of Oral and Maxillofacial Surgery, Christian-Albrechts-University Kiel
  • W. Brenner

    1   Clinic of Nuclear Medicine and Clinic of Oral and Maxillofacial Surgery, Christian-Albrechts-University Kiel
  • H. Terheyden

    1   Clinic of Nuclear Medicine and Clinic of Oral and Maxillofacial Surgery, Christian-Albrechts-University Kiel
  • K. H. Bohuslavizki

    2   Department of Nuclear Medicine, University Hospital Eppendorf, Hamburg, Germany
  • E. Henze

    1   Clinic of Nuclear Medicine and Clinic of Oral and Maxillofacial Surgery, Christian-Albrechts-University Kiel
Further Information

Publication History

Received: 26 January 1999

in revised form: 02 February 1999

Publication Date:
02 February 2018 (online)

Preview

Summary

The accepted golden standard for detection of inflammatory bone disease is conventional three-phase bone scanning. Hyperperfusion, a high blood-pool activity and elevated bone metabolism are typical signs for an acute osteomyelitis. However, in case of subacute, chronic inflammation, neither elevated blood flow nor high blood-pool activity may be seen. This may cause difficulties in differentiating such cases from neoplastic or postoperative changes. This case report verifies the possible advantage of immunoscintigraphy with Tc-99m-labelled antigranulocyte Fab′-fragments (LeukoScan®) in a patient with infected mandibular osteoradionecrosis, who had equivocal clinical symptomes and questionable radiographic results. LeukoScan® is shown to be more sensitive in case of subacute bone inflammation compared with three-phase bone scanning. However, acquisition of delayed images after 24 hours including SPECT is inevitable in case of negative scans during the first hours of investigation.

Zusammenfassung

Die konventionelle Drei-Phasen-Skelettszintigraphie ist der Goldstandard in der Diagnostik entzündlicher Knochenprozesse. Hyperperfusion, hohe Blutpool-Aktivität und ein erhöhter Knochenstoffwechsel sind typisch für eine akute Osteomyelitis. Bei chronisch-subakut verlaufenden Osteomyelitiden können Hyperperfusion und Blutpool-Aktivität jedoch fehlen, was zu Schwierigkeiten bei der differentialdiagnostischen Abgrenzung von neoplastischen oder postoperativen Veränderungen führt. Die vorgestellte Kasuistik belegt den potentiellen Vorteil der Entzündungs-Szintigraphie mit Tc-99m-markierten Antigranulozyten-Antikörperfragmenten (LeukoScan®) bei einem Patienten mit infizierter Osteoradionekrose der Mandibula bei untypischer klinischer Symptomatik und unklarer Bildgebung. LeukoScan® erwies sich als sensitiver bei der Diagnose der subakuten ossären Entzündung im Vergleich zur Drei-Phasen-Skelettszintigraphie. Bei unauffälligen Szintigrammen in den ersten Stunden der Untersuchung sind Spätaufnahmen nach 24 Stunden in Kombination mit SPECT zwingend notwendig.