Nuklearmedizin 2000; 39(01): 5-9
DOI: 10.1055/s-0038-1632237
Original Article
Schattauer GmbH

Clinical Implications of a New TSH-receptor-antibody-assay (DYNOtest® TRAKhuman) in Autoimmune Thyroid Diseases

Klinische Implikationen eines neuen TSH-Rezeptor-Antikörper-Assays (DYNOtest® TRAKhuman) bei autoimmunen Schilddrüsenerkrankungen
J. Meller
1   Abt. Nuklearmedizin (Leiter: Prof. W. Becker) und Abt. Innere Medizin, Georg-August-Universität Göttingen
,
I. Schreivogel
1   Abt. Nuklearmedizin (Leiter: Prof. W. Becker) und Abt. Innere Medizin, Georg-August-Universität Göttingen
,
A. Bergmann
3   B.R.A.H.M.S Diagnostics Berlin, Deutschland
,
N. Morgenthaler
3   B.R.A.H.M.S Diagnostics Berlin, Deutschland
,
M. Hüfner
2   Abt. Innere Medizin, Georg-August-Universität Göttingen
,
W. Becker
1   Abt. Nuklearmedizin (Leiter: Prof. W. Becker) und Abt. Innere Medizin, Georg-August-Universität Göttingen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 06 August 1999

in revidierter Form: 19 October 1999

Publication Date:
01 February 2018 (online)

Summary

Aim: Conventional radioreceptor-antibody-assays (RAAs) fail in the detection of TSH-receptor antibodies (TRAKs) in 10–30% of patients with Graves’ disease (GD). The aim of this study was the evaluation of the diagnostic and clinical impact of a new RRA (DYNOtest® TRAKhuman) which uses the human recombinant TSH-Receptor in the diagnosis of autoimmune thyroid disease. Methods: Sera from 142 consecutive patients (GD: n=50, autoimmune thyroiditis/AIT: n=92) and from 55 controls (31 patients without any thyroid disease and 14 with euthyroid goiter) were evaluated both with the DYNOtest® TRAKhuman-assay and a conventional RRA (TRAK-Assay®). Thyroid in vitro parameters and thyroid sonography were performed in all patients. Results: The DYNOtest® TRAK-assay was significantly superior to the conventional RRA in the diagnosis of GD (p < 0,00012), especially in those who were treated by thionamides (p < 0,003) and in the diagnosis of TRAK-positive patients with AIT(p < 0,003). The majority of TRAK-positive AIT-patients suffered from hypothyroidism. One false positive result in patients with euthyroid goiter was found in the TRAK-Assay® as well as in the DYNOtest® TRAKhuman-Assay. Therefore the specifity of the DYNOtest® TRAKhuman was not inferior compared with the conventional assay. Conclusion: The DYNOtest® TRAK-assay is superior in the diagnostic work up of Graves’ disease compared with a conventional TRAK-assay and offeres an equal specifity.

Zusammenfassung

Ziel: Bei konventionellen Radiorezeptor-Antikörper-Assays (RRAs) mißlingt der Nachweis von TSH-Rezeptor Antikörpern (TRAKS) bei 10–30% der immunogenen Hyperthyreosen (IH). Ziel der Studie war es, den diagnostischen und klinischen Stellenwertes eines neuen RRA (DYNOtest® TRAKhuman) bei autoimmunen Schilddrüsenerkrankungen zu evaluieren. Methoden: Serumproben von 142 konsekutiven Patienten (IH: n=50, Autoimmunthyreoiditis/AIT: n = 92) und 55 Kontrollen, von denen 31 schilddrüsengesund waren und 24 eine euthyreote lodmangelstruma aufwiesen, wurden parallel mit dem DYNOtest® TRAKhuman-Assay und einem konventionellen RRA (TRAK-Assay®) untersucht. Bei allen Patienten wurden FT3, FT4 und TSH bestimmt und eine Sonographie durchgeführt. Ergebnisse: Der DYNOtest® TRAKhuman-Assay war bei der Gesamtheit der Basedow-Patienten im Nachweis von TRAKs hoch signifikant sensitiver als der konventionelle RRA (p < 0,00012), insbesondere bei Patienten unter einer thyreostatischen Therapie (p < 0,003), sowie bei Patienten mit AIT (p < 0,003). Die meisten TRAK-positiven AITs waren hypothyreot. Je ein Patient unseres Normalkollektivs wies im DYNOtest® TRAKhuman-bzw. im TRAK-Assay® einen falsch positiven Befund auf. Somit war der neue RRA in der Spezifität dem konventionellen Assay nicht unterlegen. Schlußfolgerung: Bei vergleichbarer Spezifität stellt der Der DYNOtest® TRAKhuman-Assay gegenüber älteren RRAs einen Fortschritt in der diagnostischen Abklärung einer IH dar.

 
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