Nuklearmedizin 2000; 39(07): 204-208
DOI: 10.1055/s-0038-1632269
Original Article
Schattauer GmbH

Radiation exposure to the patient caused by single-photon transmission measurement for 3D whole-body PET

Die Strohlenexposition des Patienten durch die Einzelphotonen-Tronsmissionsmessung bei der PET
A. Schaefer
1   Abteilung für Nuklearmedizin und
,
H. Seifert
2   Abteilung für Strahlentherapie der Radiologischen Klinik der Universitätskliniken des Saarlandes, Homburg/Saar, Germany
,
P. Donsch
1   Abteilung für Nuklearmedizin und
,
C.-M. Kirsch
1   Abteilung für Nuklearmedizin und
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 29 April 2000

in revidierter Form: 16 June 2000

Publication Date:
01 February 2018 (online)

Summary

Aim: The aim of the study was the determination of the radiation exposure to the patient caused by singlephoton transmission mesasurement for 3D whole-body PET. Material and Method: Single-photon-transmission measurement is performed using two Cs-137 pointsources (Eγ = 662 keV, A = 2*614 MBq) on a 3D PET scanner (ECAT ART). During a simulation of a whole body transmission scan (axial length: 75 cm, 6 contigous bed positions) dose measurements with thermoluminescent dosimeters were carried out using a thorax and an abdomen phantom. Following the guidelines of the ICRU report No. 60 an estimation of the effective dose caused by a single-photon transmission measurement was calculated. Results: For a total acquisition time of 360 min (6 beds with an acquisition time of 60 min per bed) the absorbed doses amounted to: surface (xyphoid) 189 μGy, heart 196 μGy, lungs 234 μGy, vertebra 240 μGy, liver 204 μGy, gonads 205 μGy, thyroid 249 μGy and bladder 185 μGy resulting in a conversion factor of 1.7*10–4 mSv/( h*MBq). The estimation of the effective dose for a patient’s transmission (acquisition time of 3.2 min per bed) yields a value of 11 μSv. An estimation of the ratio of the conversion factors for transmission measurements in single-photonand in coincidence mode (two Ge-68/Ga-68 rod sources of 40 MBq each), respectively, resulted in a value of 0.18. The comparison of the effective doses caused by single-photon transmission and by emission measurement (injection of 250 MBq of FDG) yields a ratio of 2.3*10–3. Conclusion: The radiation exposure of the patient caused by the transmission measurement for 3D whole-body-PET can be neglected. In comparison with the coincidence-transmission using uncollimated line sources of low activity the radiation exposure is still reduced using single photon transmission with collimated point sources of high activity.

Zusammenfassung

Ziel: Ziel war die Bestimmung der Strahlenexposition des Patienten durch die Transmissionsmessung mittels Einzelphotonenquellen bei der PET. Material und Methode: Zwei Cs-137-Punktquellen (Eγ = 662 keV, A = 614 MBq) werden zur Transmissionsmessung im Einzelphotonenmodus an einem 3D-Scanner (ECAT ART) eingesetzt. Bei der Simulation einer Ganzkörper-Transmission (axiale Länge: 75 cm, 6 überlappenden Bettpositionen), wurden Dosismessungen mit Thermolumineszenzdosimetern unter Verwendung eines Thorax- und eines Abdomenphantoms durchgeführt. Aus den Messwerten wurde in Anlehnung an den Report Nr. 60 der ICRP die effektive Dosis für die Transmissionsmessung Abgeschätz†. Ergebnisse: Bei einer Gesamtaufnahmedauer von 360 min (60 min pro Bettposition) ergaben sich folgende Energiedosen: Oberfläche (Xyphoid) 189 μGy, Herz 196 μGy, Lunge 234 μGy, BWS 240 μGy, Niere 207 μGy, Leber 204 μGy, Gonaden 205 μGy, Schilddrüse 249 μGy und Blase 185 μGy, aus denen sich ein Konversionsfaktor von 1,7*10–4 mSv/(h*MBq) errechnete. Die Abschätzung der effektiven Dosis für den Patienten aufgrund einer Transmissionsmessung (Akquisitionszeit von 3,2 min pro Bettposition) ergab einen Wert von 11 μSv. Die Abschätzung des Verhältnisses der Konversionsfaktoren durch Transmissionsmessung im Einzelphotonen- und im Koinzidenzmodus (zwei Ge-68/Ga-68-Linienquellen mit jeweils 40 MBq) ergab einen Wert von 0,18. Der Vergleich zwischen den effektiven Dosen durch die Transmission im Einzelphotonen-Modus und die Emission (bei Injektion von 250 MBq FDG)ergab ein Verhältnis von 2,3*10–3. Schlussfolgerung: Die Strahlenexposition des Patienten durch die Transmissionsmessung in der 3D-PET ist vernachlässigbar gering. Sie wird durch die Verwendung der Einzelphotonenmethode mit kollimierten Punktquellen relativ hoher Aktivität im Vergleich zur Koinzidenzmethode mit nicht-kollimierten Linienquellen relativ niedriger Aktivität weiter reduziert.

 
  • Literatur

  • 1 Akhurst T, Larson SM. Positron emission tomography imaging of colorectal cancer. Sem Öncol 1999; 26 (05) 577-83.
  • 2 Almeida P, Bendriem B, de Dreuille O, Peltier A, Perrot C, Brulon V. Dosimetry of transmission measurements in nuclear medicine: a study using anthropomorphic phantoms and thermoluminescent dosimeters. Eur J Nucl Med 1998; 25: 1435-41.
  • 3 Attix FH. Thermoluminescence Dosimetry. In: Introduction to Radiological Physics and Radiation Dosimetry. New York – Chichester – Brisbane – Toronto – Singapore: John Wiley & Sons; 1986. 395 411.
  • 4 Bailey DL, Young H, Bloomfield PM, Meikle SR, Glass D, Myers MJ, Spinks TJ, Watson CC, Luk P, Peters AM, Jones T. ECAT ART – a continously rotating PET camera: performance characteristics, initial clinical studies, and installation considerations in a nuclear department. Eur J Nucl Med 1997; 24: 6-15.
  • 5 Bailey DL, Miller MP, Spinks TJ, Bloomfield PM, Livieratos L, Young HE, Jones T. Experience with fully 3D PET and implications for future high-resolution 3D tomographs. Phys Med Biol 1998; 43: 777-86.
  • 6 Catalog #85. Nuclear Medicine. Brookhaven: Biodex Medical Systems; 1998: 36.
  • 7 Delbeke D. Oncological applications of FDG PET imaging. J Nucl Med 1999; Oct: 40 (10) 1706-15.
  • 8 DeKemp RA, Nahmias C. Attenuation correction in PET using single photon transmission measurements. Medical Physics 1994; 21: 771-8.
  • 9 Driscoll CMH, Barthe JR, Oberhofer M, Busoli A, Hickman C. Annealing procedures for commonly used radio-thermoluminescent materials. Red Prot Dos 1986; 14: 17-32.
  • 10 Holm S, Ennow K. Effective dose from transmission scan procedures in PET. Eur J Nucl Med 1996; 23: 1121
  • 11 Jägel M, Adam L-E, Bellemann ME, Zaers J, Trojan H, Rauschnabel K, Brix G. Untersuchungen des Signal-Rausch-Verältnisses an einem modernen PET-System: Messungen am EEC-Ganzkörperphantom. Nuklearmedizin 1998; 37: 171-6.
  • 12 ICRP Publication Number 60. Recommendations of the International Commission on Radiation Protection. Oxford: Pergamon Press; 1990
  • 13 Karp JS, Muehllehner G, Qu H, Yan XH. Singles transmission in volume-imaging PET with a 137-Cs source. Physics in Medicine and Biology 1995; 40: 929-44.
  • 14 Lassen U, Daugaard G, Eigtved A, Damgaard K, Friberg L. 18F-FDG whole body positron emission tomography (PET) in patients with unknown primary tumours (UPT). Eur J Cancer 1999; 35 (07) 1076-82.
  • 15 Mamrom EM, McAdams HP, Erasmus JJ, Goodman PC, Culhane DK, Coleman RE, Herndon JE, Patz Jr. EF. Staging non-small cell lung cancer with whole-body PET. Radiology 1999; Sep; 212 (03) 803-9.
  • 16 Schober O, Lottes G. Positronen-Emissionstomographie und Strahlenexposition. Nuklearmedizin 1994; 33: 174-7.
  • 17 Seifert H, Hagen T, Bartylla K, Blaß G, Piepgras U. Patient doses from standard and spiral CT of head using a fast twin-beam system. Brit J Radiol 1997; 70: 1139-45.
  • 18 Seifert H, Chapot C, Schaefer A, Donsch P, Kirsch C-M. Die Strahlenexposition des Patienten durch die Transmissionsmessung bei der Myokardperfusions-SPECT. Nuklearmedizin 1999; 38: 186-8.
  • 19 Watson CC, Jones WF, Brun T, Vaigneur K. Design and Performance of a Single Photon Transmission Measurement for the ECAT ART. IEEE Medical Imaging Conference. 1997 (Abstract).
  • 20 Watson CC, Schaefer A, Luk WK, Kirsch CM. Clinical Evaluation of Single Photon Attenuation Correction for 3D Whole-Body PET. IEEE Proc Nucl Sei. 1999 Vol. 46: No. 4.
  • 21 Weber WA, Avril N, Schwaiger M. Relevance of positron emission tomography (PET) in oncology. Strahlenther. Onkol 1999; Aug; 175 (08) 356-73.
  • 22 Weich V. Bestimmung der unteren Nachweisgrenze von LiF-Thermolumineszenzdosimetern. Bericht zum Industriepraktikum (unveröffentlicht). 1996. Abt. für Strahlentherapie, Universitätskliniken des Saarlandes; Homburg/Saar: