Methods Inf Med 1977; 16(02): 89-92
DOI: 10.1055/s-0038-1636577
Original Article
Schattauer GmbH

Computer-assisted Diagnosis of Dyspepsia — Report on Transferability of a System, with Emphasis on Early Diagnosis of Gastric Cancer

COMPUTERUNTERSTÜTZTE DIAGNOSE DER DYSPEPSIE — BERICHT ÜBER DIE ÜBERTRAGBARKEIT EINES SYSTEMS MIT BETONUNG AUF DER FRÜHDIAGNOSE DES MAGENKREBSES
N. Zoltie
1   From the University of Bristol and the University of Leeds, England
,
J. C. Horrocks
1   From the University of Bristol and the University of Leeds, England
,
F. T. de Dombal
1   From the University of Bristol and the University of Leeds, England
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 February 2018 (online)

Preview

This paper reports a retrospective study of computer-assisted diagnosis of 86 cases of >dyspepsia< in Bristol, England; the computer-assisted diagnosis making use of a database provided by 360 patients from Leeds, England. The computer’s diagnostic prediction proved to be correct in 63 out of the 86 cases — an overall accuracy of 73.3%. The system correctly diagnosed 14 out of 18 cases of gastric cancer (77.8%) at the expense of only three false positives.

These results (1) confirm that gastric cancer can be diagnosed in most cases on the history alone; (2) suggest that this method of assisting diagnosis can be transferred successfully to different localities without loss of accuracy; and (3) indicate that a detailed structured computer-assisted analysis of the patient’s symptoms may be of value in selecting high-risk patients for intensive investigation.

In dieser Arbeit wird über eine retrospektive Studie der computerunterstützten Diagnose von 86 »Dyspepsie«-Fällen in Bristol berichtet. Hierbei wurde eine von 360 Patienten in Leeds gewonnene Datei verwendet.

Die diagnostische Voraussage des Computers erwies sieh in 63 der 86 Fälle als richtig — das bedeutet eine Gesamtgenauigkeit von 73,3%. Das System diagnostizierte 14 von 18 Fällen von Magenkrebs (77,8%) richtig bei nur drei falsch positiven Diagnosen.

Diese Ergebnisse bestätigen einmal, daß Magenkrebs in den meisten Fällen allein aufgrund der Anamnese diagnostiziert werden kann. Zum zweiten wird gezeigt, daß unser System zur DiagnoseUnterstützung ohne Genauigkeitsverlust an verschiedene Orte übertragen werden kann, und drittens wird dargelegt, daß eine detailliert aufgebaute computerunterstützte Analyse der Symptome des Patienten bei der Auswahl von Risiko-Patienten für eine intensive Untersuchung wertvoll sein kann.