Onkologische Welt 2018; 09(01): 14-16
DOI: 10.1055/s-0038-1637720
ASH/Atlanta
Schattauer GmbH

Integration neuer Substanzen in bestehende Therapieschemata

Multiples Myelom
Dr. Ine Schmale
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 February 2018 (online)

 

In der Behandlung des multiplen Myeloms (MM) ist eine autologe Stammzelltransplantation (ASCT) mit Konsolidierungs-und Erhaltungstherapie der Therapiestandard. Im Verlauf der Erkrankung rezidivieren Patienten in der Regel in kürzer werdenden Intervallen bis zum Exitus. In den letzten Jahren wurden verschiedene neue Substanzen für die Behandlung des MM zugelassen, die hoch wirksam und besser verträglich als ältere Chemotherapeutika sind. Auf der Jahresversammlung der American Society of Hematology (ASH) wurden jetzt Studienergebnisse vorgestellt, bei denen durch effektives Kombinieren der neu zugelassenen mit altbewährten Substanzen das erste Rezidiv hinausgezögert wird. Mit den besser verträglichen Substanzen erhebt sich zudem die Frage, ob auch Patienten mit Smoldering Multiplem Myelom (SMM), die derzeit nur beobachtet werden, frühzeitig behandelt werden sollten.


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  • Literatur

  • 1 Patel K. et al. Update on a phase II study of ixazomib with lenalidomide as maintenance therapy following autologous stem cell transplant in patients with MM. ASH. 2017 Abstract 437.
  • 2 Thomas S. et al. Preliminary results of a phase II study of lenalidomide-elotuzumab as maintenance therapy post-autologous stem cell transplant in patients with MM. ASH. 2017 Abstract 840.
  • 3 Garderet L. et al. A multicenter open label phase II study of pomalidomide, cyclophosphamide and dexamethasone in relapsed MM patients initially treated with lenalidomide, bortezomib and dexamethasone. ASH. 2017 Abstract 837.
  • 4 Kyle RA. et al. Clinical course and prognosis of smoldering (asymptomatik) multiple myeloma. N Engl J Med 2007; 356: 2582-2590.
  • 5 Rajkumar SV. et al. International Myeloma Working Group undated criteria for the diagnosis of multiple myeloma. Lancet Oncol 2014; 15: e538-e548.
  • 6 Landgren O. Shall we treat smoldering multiple myeloma in the near future?. Hematology Am Soc Hematol Educ Program 2017; 2017 (01) 194-204.

  • Literatur

  • 1 Patel K. et al. Update on a phase II study of ixazomib with lenalidomide as maintenance therapy following autologous stem cell transplant in patients with MM. ASH. 2017 Abstract 437.
  • 2 Thomas S. et al. Preliminary results of a phase II study of lenalidomide-elotuzumab as maintenance therapy post-autologous stem cell transplant in patients with MM. ASH. 2017 Abstract 840.
  • 3 Garderet L. et al. A multicenter open label phase II study of pomalidomide, cyclophosphamide and dexamethasone in relapsed MM patients initially treated with lenalidomide, bortezomib and dexamethasone. ASH. 2017 Abstract 837.
  • 4 Kyle RA. et al. Clinical course and prognosis of smoldering (asymptomatik) multiple myeloma. N Engl J Med 2007; 356: 2582-2590.
  • 5 Rajkumar SV. et al. International Myeloma Working Group undated criteria for the diagnosis of multiple myeloma. Lancet Oncol 2014; 15: e538-e548.
  • 6 Landgren O. Shall we treat smoldering multiple myeloma in the near future?. Hematology Am Soc Hematol Educ Program 2017; 2017 (01) 194-204.