Z Gastroenterol 2016; 54(08): 740-747
DOI: 10.1055/s-0042-106731
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Chronic hepatitis C patients prior to broad access to interferon-free treatments in Germany

Patienten mit chronischer Hepatitis C vor Einführung der Interferon-freien Therapie in Deutschland
D. Hüppe
1   Gastroenterologische Gemeinschaftspraxis, Herne, Germany
,
P. Buggisch
2   Ifi Institut, Hamburg, Germany
,
S. Christensen
3   Center for Interdisciplinary Medicine, Muenster, Germany
,
H. Heiken
4   Internistische Gemeinschaftspraxis, Hannover, Germany
,
S. Mauss
5   Center for HIV and Hepatogastroenterology, Duesseldorf, Germany
,
U. Naumann
6   Praxiszentrum Kaiserdamm, Berlin, Germany
,
C. Fischer
7   Consultant in Medical Affairs and Market Access/HEOR, Munich, Germany
,
H. Kleine
8   Medical HCV, AbbVie Deutschland GmbH & Co. KG, Wiesbaden, Germany
,
J. Huelsenbeck
8   Medical HCV, AbbVie Deutschland GmbH & Co. KG, Wiesbaden, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

05 January 2016

12 April 2016

Publication Date:
16 August 2016 (online)

Abstract

In 2014, the first interferon-free treatment options for chronic Hepatitis C (CHC) became available in Europe introducing a new era of highly effective and well tolerated oral treatment options for CHC. The data from the cross-sectional study CURRENT-C highlights the epidemiological characteristics of patients with CHC in Germany. During the period that the study was conducted, the approval of the combination drugs for the treatment of CHC was imminent.

Between June and November 2014, 1471 CHC-patients not receiving anti-HCV treatment were included nationwide in 40 German centers specializing in viral hepatitis. The mean age was 52.4 years with 41.2 % of the patients being female. Presumed route of infection in male patients was most frequently drug use (46.2 %) and blood products in females (22.8 %). The route of infection was unknown in 28.2 % of male and 43.1 % of female patients. Compared to male patients, female patients were older (55.6 vs. 50.1 years) and longer diagnosed with HCV (18 vs. 15 years). First language of the patients was most frequently German (72.2 %), followed by Russian (14.2 %), and Polish (2.9 %). HCV genotype (GT) 1 was found in 73.8 % (1a 29.0 %, 1b 38.4 %), GT2 in 3.5 %, GT3 in 18.3 %, GT4 in 4.2 %, GT5 in 0.2 %, and GT6 in 0.3 %. Liver cirrhosis was diagnosed in 15.7 % of the patients (17.1 % male, 13.7 % female). 43.2 % of the patients had already received HCV treatment, most frequently dual therapy with pegIFN + RBV (75.8 %) or triple therapy with telaprevir or boceprevir (20.3 %). Compared to treatment-naïve patients, pretreated HCV patients were older (55.1 vs. 50.3 years) and more frequently had liver cirrhosis as clinical diagnosis (22.2 % vs. 10.8 %). Patients scheduled for HCV treatment within the next 3 months had higher rates of pre-treatment (49.4 % vs. 37.0 %), and liver cirrhosis (21.4 % vs. 10.0 %).

Compared to epidemiological data of Hüppe et al. [1] from 2003 to 2006, Klass et al. [2] stated in 2012 in a comparable setting that the German CHC population were older and had more advanced liver disease. The current data seem to support this ongoing trend towards more difficult to treat patients with an urgent need for new treatment options.

Zusammenfassung

Die ersten interferonfreien Therapien der chronischen Hepatitis C (CHC) kamen in Europa Anfang 2014 auf den Markt und leiteten eine neue Ära hoch effektiver und gut verträglicher oraler Behandlungsoptionen ein. Die Daten der Querschnittsstudie CURRENT-C zeigen die epidemiologischen Charakteristiken von CHC-Patienten in Deutschland. Zum Zeitpunkt der Datenerhebung stand die Einführung der Kombinationspräparate zur Therapie der CHC unmittelbar bevor.

Zwischen Juni und November 2014 wurden 1471 CHC-Patienten ohne aktuelle HCV-Behandlung bundesweit in 40 deutschen Hepatitis-Zentren eingeschlossen. Das mittlere Alter betrug 52,4 Jahre und 41,2 % der Patienten waren weiblich. Bei männlichen Patienten war der häufigste angegebene Übertragungsweg der Hepatitis C Drogengebrauch (46,2 %), bei weiblichen Patienten eine Übertragung durch Blutprodukte (22,8 %). Häufig war der Übertragungsweg jedoch unbekannt, bei männlichen Patienten in 28,2 %, bei weiblichen Patienten in 43,1 % der Fälle. Im Vergleich zu männlichen Patienten waren weibliche Patienten älter (55,6 vs. 50,1 Jahre) und hatten eine längere bekannte Infektionsdauer (18 vs. 15 Jahre). Bei 72,2 % der Patienten war die Muttersprache Deutsch, gefolgt von Russisch (14,2 %) und Polnisch (2,9 %). Der HCV-Genotyp (GT) 1 wurde bei 73,8 % (1a 29,0 %, 1b 38,4 %) der Patienten festgestellt, GT2 bei 3,5 %, GT3 bei 18,3 %, GT4 bei 4,2 %, GT5 bei 0,2 % und GT6 bei 0,3 %. Eine Leberzirrhose wurde bei 15,7 % der Patienten (17,1 % männlich, 13,7 % weiblich) diagnostiziert. 43,2 % der Patienten hatten bereits eine HCV-Behandlung erhalten, die meisten eine duale Therapie mit PegIFN + RBV (75,8 %) gefolgt von einer Triple-Therapie mit Telaprevir oder Boceprevir (20,3 %). Im Vergleich zu behandlungsnaiven Patienten waren vorbehandelte CHC-Patienten älter (55,1 vs. 50,3 Jahre) und hatten häufiger eine diagnostizierte Leberzirrhose (22,2 % vs. 10,8 %). Patienten, bei denen eine HCV-Behandlung innerhalb der nächsten 3 Monate vorgesehen war, waren häufiger vorbehandelt (49,4 % vs. 37,0 %) und hatten häufiger eine Leberzirrhose (21,4 vs. 10,0 %).

Basierend auf der Studie von Hüppe et al. [1] [2003 – 2006] berichteten Klass et al. [2] 2012 in einem vergleichbaren Setting ein Altern der deutschen CHC-Population sowie eine Zunahme von Patienten mit Leberzirrhose. Die hier vorgestellten Daten bestätigen diese Entwicklung eines höheren Anteils schwieriger behandelbarer Patienten mit einem gleichzeitig erhöhten Behandlungsbedarf.

 
  • References

  • 1 Hüppe D, Zehnter E, Mauss S et al. Epidemiologie der chronischen Hepatitis C in Deutschland – Eine Analyse von 10326 Hepatitis-C-Infizierten aus Schwerpunktpraxen und-ambulanzen. Zeitschrift für Gastroenterologie 2008; 46: 34-44
  • 2 Klass DM, Hinrichsen H, Boeker KH et al. Hepatitis C Population in Germany, Changing over Time. Poster presented at the 63rd Annual Meeting of the American Association for the Study of Liver Diseases (AASLD). Boston, USA: 2012
  • 3 Robert-Koch-Institut. Hepatitis C im Jahr 2014. Epidemiologisches Bulletin 2015; 30: 289-302
  • 4 Manns MP, von Hahn T. Novel therapies for hepatitis C – one pill fits all?. Nat Rev Drug Discov 2013; 12: 595-610
  • 5 AMNOG. Gesetz zur Neuordnung des Arzneimittelmarktes in der gesetzlichen Krankenversicherung (Arzneimittelmarktneuordnungsgesetz – AMNOG). Bundesgesetzblatt. Teil I 2010 67. 2262-2277
  • 6 GKV-Spitzenverband. Das AMNOG-Verfahren. [Online] [Zitat vom: 30. 03 2015.] http://www.gkv-spitzenverband.de/krankenversicherung/arzneimittel/rabatt_verhandlungen_nach_amnog/fragen_und_antworten_amnog/sb_rabatt_verhandlungen_fragen_und_antworten.jsp#lightbox
  • 7 Pradat P, Voirin N, Tillmann HL et al. Progression to cirrhosis in hepatitis C patients: An age-dependent process. Liver Int 2007; 27: 335-339
  • 8 Vespasiani-Gentilucci U, Galati G, Gallo P et al. Hepatitis C treatment in the elderly: New possibilities and controversies towards interferon-free regimens. World J Gastroenterol 2015; 21: 7412-7426
  • 9 Simmons B, Saleem J, Hill A et al. Risk of Late Relapse or Reinfection With Hepatitis C Virus After Achieving a Sustained Virological Response: A Systematic Review and Meta-analysis. Clin Infect Dis civ948 2016; DOI: 10.1093/cid/civ948.
  • 10 Robert-Koch-Institut. HIV, Hepatitis B und C bei injizierenden Drogengebrauchen­den in Deutschland – Ergebnisse der DRUCK-Studie des RKI. Epidemiologisches Bulletin 2015; 22: 191-200
  • 11 Wiessing L, Ferri M, Grady B et al. Hepatitis C Virus Infection Epidemiology among People Who Inject Drugs in Europe: A Systematic Review of Data for Scaling Up Treatment and Prevention. PLoS ONE 2014; 9: e103345 DOI: 10.1371/journal.pone.0103345.
  • 12 Sulkowski MS. HCV-HIV co-infected patients: no longer a ‘special’ population?. Liver Int 2016; 36: 43-46
  • 13 Wolffram I, Petroff D, Bätz O et al. Prevalence of elevated ALT values, HBsAg, and anti-HCV in the primary care setting and evaluation of guideline defined hepatitis risk scenarios. J Hepatol 2015; 62: 1256-1264
  • 14 Razavi H, Waked I, Sarrazin C et al. The present and future disease burden of hepatitis C virus (HCV) infection with today’s treatment paradigm. Journal of Viral Hepatitis 2014; 21 (Suppl. 01) 34-59