Aktuelle Urol 2017; 48(01): 45-53
DOI: 10.1055/s-0042-119058
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Operatives Management des akuten Skrotums

Surgical Management of Acute Scrotum
Nina Huck
1   Zentrum für Kinder- und Jugendurologie, Universitätsklinikum Mannheim
,
Maria Roll
1   Zentrum für Kinder- und Jugendurologie, Universitätsklinikum Mannheim
,
Katrin Zahn
1   Zentrum für Kinder- und Jugendurologie, Universitätsklinikum Mannheim
,
Raimund Stein
1   Zentrum für Kinder- und Jugendurologie, Universitätsklinikum Mannheim
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 April 2017 (online)

Zusammenfassung

Das akute Skrotum ist ein klinisch herausforderndes Krankheitsbild bei Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen, dem unterschiedliche Erkrankungen und Ursachen zugrunde liegen können. Im Falle des klinischen Verdachtes auf eine akute Hodentorsion ist eine sofortige notfallmäßige Hodenfreilegung indiziert. Auf das operative Management wird in diesem Artikel im Detail eingegangen. Jegliche Verzögerung der Wiederherstellung der testikulären Blutversorgung kann mit einem irreversiblen Verlust von vitalem Hodengewebe einhergehen.

Abstract

Acute scrotum is a challenging emergency situation in children, adolescents and adults with a variety of underlying conditions and causes. In cases with a clinical suspicion of torsion of the spermatic cord, immediate surgical exploration is mandatory. This article details the surgical management of this condition. Any delay in restoring testicular blood supply may cause irreversible loss of vital testicular tissue.

 
  • Literatur

  • 1 Lorenz C. Akutes Skrotum im Kindes- und Jugendalter. awmf- S2k-Leitlinie. 2015;
  • 2 Sessions AE, Rabinowitz R, Hulbert WC. et al. Testicular torsion: Direction, degree, duration and disinformation. J Urol 2003; 169: 663-665
  • 3 AJKL Wein, Novick AC, Partin AW et al. Campbell-Walsh Urology. Philadelphia: Saunders Elsevier; 2007
  • 4 Waldschmidt BHJ, Schier F. Das akute Skrotum im Kindesalter. 1990
  • 5 Martin AD, Rushton HG. The prevalence of bell clapper anomaly in the solitary testis in cases of prior perinatal torsion. J Urol 2014; 191: 1573-1577
  • 6 Muschat M. The pathological anatomy of the testis – An explanation of its mechanism. Surg Gynecol Obstet 1932; 54: 758-763
  • 7 Ciftci AO, Senocak ME, Tanyel FC. et al. Clinical predictors for differential diagnosis of acute scrotum. Eur J Pediatr Surg 2004; 14: 333-338
  • 8 Munden MM, Williams JL, Zhang W. et al. AJR Am J Roentgenol 2013; 201: 912-918
  • 9 Sheth KR, Keays M, Grimsby GM. et al. Diagnosing testicular torsion before urological consultation and imaging: Validation of the TWIST score. J Urol 2016; 195: 1870-1876
  • 10 Yagil Y, Naroditsky I, Milhem J. et al. Role of Doppler ultrasonography in the triage of acute scrotum in the emergency department. J Ultrasound Med 2010; 29: 11-21
  • 11 Gunther P, Schenk JP, Wunsch R. et al. Acute testicular torsion in children: The role of sonography in the diagnostic workup. Eur Radiol 2006; 16: 2527-2532
  • 12 Schalamon J, Ainoedhofer H, Schleef J. et al. Management of acute scrotum in children – The impact of Doppler ultrasound. J Pediatr Surg 2006; 41: 1377-1380
  • 13 Laaser MMS. Akutes Skrotum und akute penile Affektionen. In: Stein RBR, Thüroff J. ed. Kinderurologie in Klinik und Praxis. Stuttgart: Thieme Verlag; 2011: 620-639
  • 14 DaJusta DG, Granberg CF, Villanueva C. et al. Contemporary review of testicular torsion: New concepts, emerging technologies and potential therapeutics. J Pediatr Urol 2013; 9: 723-730
  • 15 Arda IS, Ozyaylali I. Testicular tissue bleeding as an indicator of gonadal salvageability in testicular torsion surgery. BJU Int 2001; 87: 89-92