Zusammenfassung
Unter der Geburt trübte sich bei einer 29-jährigen Patientin die Vigilanz progredient
bis zum Koma. Grund war eine schwere Hirnblutung als Komplikation eines bis dahin
nicht erkennbaren HELLP-Syndroms. Nach der zerebralen OP entwickelte die Patientin
aggravierend ein schweres ARDS mit Hyperkapnie und kritischem Anstieg des intrakraniellen
Druckes. Trotz Kontraindikation war eine ECMO-Therapie für insgesamt 31 Tage letztlich
erfolgreich.
Abstract
We report a case of a 29-year-old primigravida asian woman with severe peripartal
HELLP-syndrome. During delivery she developed coma. HELLP syndrome, complicated by
severe intracerebral hemorrhage was detected. During course of therapy with drainage
of intraventricular intracerebral hemorrhage, the patient developed pneumonia followed
by severe acute respiratory distress syndrome (ARDS) with critically raised ICP. After
31 days of stabilization by extracorporeal membrane oxygenation (ECMO) and lung protective
ventilation the patient was weaned of ECMO therapy. Following a period of 107 days
including the weaning of respirator-therapy her neurologic status improved and she
was able to follow commands, move upper and lower extremities on request, and recognize
her relatives.
Schlüsselwörter
zerebraler Blutfluss - intrakranieller Druck (ICP) - ECMO - ARDS - HELLP-Syndrom
Key words
cerebral blood flow - intracranial pressure (ICP) - ECMO - ARDS - HELLP-syndrome