TumorDiagnostik & Therapie 2017; 38(06): 391-394
DOI: 10.1055/s-0043-107658
Thieme Onkologie aktuell
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Herausforderungen für den Urologen in der Betreuung von Patienten mit Lynch-Syndrom am Beispiel eines Patienten mit Muir Torre-Syndrom als Unterform des Lynch-Syndroms

Challenges for Urologists in the Care of Patients with Lynch Syndrome: Example of A Patient with Muir-Torre Syndrome, A Subtype of Lynch Syndrome
C. Löhmann*
1   Abteilung für Urologie, Bundeswehrkrankenhaus Ulm, Ulm
,
V. Kächele*
2   Hämato-onkologische Praxis, Ulm
,
A. Martinschek
1   Abteilung für Urologie, Bundeswehrkrankenhaus Ulm, Ulm
,
C. Sparwasser
1   Abteilung für Urologie, Bundeswehrkrankenhaus Ulm, Ulm
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 August 2017 (online)

Zusammenfassung

Das Muir-Torre Syndrom (MTS) stellt eine Variante des Lynch-Syndroms (LS) dar, die neben den typischen mit LS-assoziierten Malignomen zusätzlich mit Talgdrüsentumoren oder Keratoakanthomen einhergeht. Das MTS ist meist mit einer Mutation von MSH2 verknüpft. Vergleicht man die Mutationen der Gene MLH1, MSH6, PMS2 und MSH2 die im Zusammenhang mit dem Lynch-Syndrom beschrieben sind, zeigt sich vor allem bei MSH2 eine Häufung von urologischen Tumoren. Die Rolle des behandelnden Urologen beinhaltet die frühzeitige Detektion eines möglichen hereditären Hintergrunds bei jüngeren Patienten mit Tumoren der ableitenden Harnwege oder auffälliger Familienanamnese. Darüber hinaus ist der behandelnde Urologe involviert in die Überwachung von Mutationsträgern mit sehr hohem Risiko einer malignen Erkrankung der ableitenden Harnwege, hier vor allem Männern mit bekannter MSH2-Mutation.

Wir berichten über einen Patienten, der an einer Vielzahl von typischerweise mit Lynch-Syndrom assoziierten Tumoren sowie Tumoren mit unklarem Zusammenhang zum LS erkrankte und im Verlauf der Erkrankung an multifokalen Metastasen eines Urothelkarzinoms verstarb. Die Kasuistik zeigt exemplarisch die wichtige Bedeutung einer engen interdisziplinären Zusammenarbeit in der Betreuung von Patienten mit komplexen Erkrankungen.

Abstract

The Muir-Torre syndrome (MTS) is a subtype of the Lynch syndrome (hereditary nonpolyposis colorectal cancer). In addition to tumours typically related to LS, MTS is associated with tumours of the sebaceous gland or keratoacanthoma. MTS is mostly characterised by a mutation of MSH2. In contrast to LS-associated tumours carrying a mutation of MLH1, MSH6 or PMS2, the frequency of urological neoplasms seems to be higher in Lynch syndrome patients with MSH2 mutation. Urological implications for the care of patients with LS or MTS include the early diagnosis of a possible hereditary background in patients presenting with urothelial cancers at an atypically young age and potentially the surveillance of carriers of mutations with an increased risk for urothelial cancers like males harbouring a MSH2 mutation.

We report on a patient with various types of LS-associated cancers and cancers without a known association with LS, who died from multifocal metastasis of urothelial cancer. This case report shows that close interdisciplinary cooperation is mandatory for the treatment of patients with complex diseases.

* gleichberechtigte Erstautoren


 
  • Literatur

  • 1 Lynch HT, Shaw MW, Magnuson CW. et al. Hereditary factors in cancer. Study of two large midwestern kindreds. Arch Intern Med 1966; 117: 206-212
  • 2 Ponti G, Ponz de Leon M. Muir-Torre syndrom. Lancet Oncol 2005; 6: 980-987
  • 3 Mangold E, Pagenstecher C, Leister M. et al. A genotype-phenotype correlation in HNPCC: strong predominance of MSH2 mutations in 41 patients with Muir-Torre syndrome. J Med Genet 2004; 41: 567-572
  • 4 Vasen HFA, Ignacio Blanco I, Aktan-Collan K. et al. Revised guidelines for the clinical management of Lynch syndrome (HNPCC): recommendations by a group of European experts. Gut 2013; 62: 812-823
  • 5 Stoffel EM, Mangu PB, Gruber SB. et al. Hereditary Colorectal Cancer Syndromes: American Society of Clinical Oncology Clinical Practice Guideline Endorsement of the Familial Risk–Colorectal Cancer: European Society for Medical Oncology Clinical Practice Guidelines. J Clin Oncol 2015; 33: 209-217
  • 6 Bernstein IT, Myrhøj T. Surveillance for urinary tract cancer in Lynch syndrome. Fam Cancer 2013; 12: 279-284
  • 7 Myrhøj T, Andersen MB, Bernstein I. Screening for urinary tract cancer with urine cytology in Lynch syndrome and familial colorectal cancer. Fam Cancer 2008; 7: 303-307
  • 8 Watson P, Vasen HFA, Mecklin J-P. et al. The Risk of Extra-colonic, Extra-endometrial Cancer in the Lynch Syndrome. Int J Cancer 2008; 123: 444-449
  • 9 Skeldon SC, Semotiuk K, Aronson M. et al. Patients with Lynch syndrome mismatch repair gene mutations are at higher risk for not only upper tract urothelial cancer but also bladder cancer. Eur Urol 2013; 63: 379-385
  • 10 Rouprêt M, Yates DR, Comperat E. et al. Upper urinary tract urothelial cell carcinomas and other urological malignancies involved in the hereditary nonpolyposis colorectal cancer (lynch syndrome) tumor spectrum. Eur Urol 2008; 54: 1226-1236
  • 11 Van der Post RS, Kiemeney LA, Ligtenberg MJL. et al. Risk of urothelial bladder cancer in Lynch syndrome is increased, in particular among MSH2 mutation carriers. J Med Genet 2010; 47: 464-470
  • 12 Goecke T, Schulmann K, Engel C. et al. Genotype-Phenotype Comparison of German MLH1 and MSH2 Mutation Carriers Clinically Affected With Lynch Syndrome: A Report by the German HNPCC Consortium. J Clin Oncol 2006; 24: 4285-4292