Dtsch Med Wochenschr 2018; 143(19): 1381-1388
DOI: 10.1055/s-0044-102229
Dossier
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fehler und Lösungen bei der medikamentösen Therapie chronischer Schmerzen

Errors and Solutions During Medical Therapy for Chronic Pain
Winfried Häuser
,
Matthias Schuler
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 September 2018 (online)

Abstract

Chronic pain is a main symptom of many diseases in internal medicine. The symptomatic treatment of pain in medical diseases is the task of the internist. Errors in drug therapy of pain can be reduced by a systematic approach of selection, application and monitoring of used medicine, taking effectiveness, duration, dose, comedication and safety into account.

Chronische Schmerzen sind ein Hauptsymptom vieler Erkrankungen in der Inneren Medizin. Die symptomatische Behandlung von Schmerzen bei inneren Erkrankungen ist Aufgabe des Internisten. Fehler bei der medikamentösen Schmerztherapie können reduziert werden durch systematisches Vorgehen bei Auswahl, Anwendung und Überwachung der verwendeten Arzneimittel unter Beachtung von Effektivität, Dauer, Dosis, Co-Medikation und Sicherheit.

 
  • Literatur

  • 1 Maier C, Nestler N, Richter H. et al. The quality of pain management in German hospitals. Dtsch Arztebl Int 2010; 10: 607-614
  • 2 Chenot JF, Greitemann B, Kladny B. et al. Non-specific low back pain. Dtsch Arztebl Int 2017; 114: 883-890
  • 3 Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). Nationale Versorgungs-Leitlinie Neuropathie bei Diabetes im Erwachsenenalter – Langfassung, 1. Aufl. Version 5. 2011 www.dmneuropathie.versorgungsleitlinien.de
  • 4 Preiß JC, Bokemeyer B, Buhr HJ. et al. Updated German clinical practice guideline on „Diagnosis and treatment of Crohn’s disease“ 2014. Z Gastroenterol 2014; 52: 1431-1484
  • 5 Winkelmann A, Bork H, Brückle W. et al. Physiotherapy, occupational therapy and physical therapy in fibromyalgia syndrome: Updated guidelines 2017 and overview of systematic review articles. Schmerz 2017; 31: 255-265
  • 6 Andresen V, Keller J, Pehl C. et al. Irritable bowel syndrome--the main recommendations. Dtsch Arztebl Int 2011; 108: 751-760
  • 7 Häuser W, Bock F, Engeser P. et al. Long-term opioid use in non-cancer pain. Dtsch Arztebl Int 2014; 111: 732-740
  • 8 Gaertner J, Stamer UM, Remi C. et al. Metamizole/dipyrone for the relief of cancer pain: A systematic review and evidence-based recommendations for clinical practice. Palliat Med 2017; 31: 26-34
  • 9 Blaser LS, Tramonti A, Egger P. et al. Hematological safety of metamizole: retrospective analysis of WHO and Swiss spontaneous safety reports. Eur J Clin Pharmacol 2015; 71: 209-217
  • 10 Stamer UM, Gundert-Remy U, Biermann E. et al. Dipyrone (metamizole): Considerations on monitoring for early detection of agranulocytosis. Schmerz 2017; 31: 5-13
  • 11 Derry S, Conaghan P, Da Silva JA. et al. Topical NSAIDs for chronic musculoskeletal pain in adults. Cochrane Database Syst Rev 2016; 4: CD007400
  • 12 Scarpignato C, Lanas A, Blandizzi C. et al. Safe prescribing of non-steroidal anti-inflammatory drugs in patients with osteoarthritis – an expert consensus addressing benefits as well as gastrointestinal and cardiovascular risks. BMC Med 2015; 13: 55
  • 13 Salahudeen MS, Hilmer SN, Nishtala PS. Comparison of anticholinergic risk scales and associations with adverse health outcomes in older people. J Am Geriatr Soc 2015; 63: 85-90
  • 14 Häuser W, Hansen E, Enck P. Nocebo phenomena in medicine: their relevance in everyday clinical practice. Dtsch Arztebl Int 2012; 109: 459-465
  • 15 Petri H, Grandt D. Interaction of opioid analgesics at the level of biotransformation. Schmerz 2016; 30: 519-525
  • 16 Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF): Palliativmedizin für Patienten mit einer nicht heilbaren Krebserkrankung, 2015, AWMF-Registernummer: 128/001OL. http://leitlinienprogramm.onkologie.de/Palliativmedizin.80.0.htm
  • 17 Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft. Die unkritische Anwendung von Fentanylpflastern erhöht das Risiko für schwerwiegende Nebenwirkungen. Deutsches Ärzteblatt 2012; 109: A724-A725
  • 18 Gogol M. Die fünf DGG-Empfehlungen zur Über- und Unterversorgung in Deutschland. Deutsches Ärzteblatt 2016; 113: A-1756/B-1481/C-1473
  • 19 Zellner N, Eyer F, Zellner T. Alarming Pregabalin Abuse in Munich: Prevalence, Patterns of Use and Complications. Dtsch Med Wochenschr 2017; 142: e140-e147
  • 20 Aktionsbündnis Patientensicherheit. Empfehlungen zur Einführung von Critcial Incidence Reporting Systemen (CIRS). 2007 http://www.aps-ev.de/wp-content/uploads/2016/08/07-12-10_CIRS_Brosch__re_mit_Umschlag.pdf